Volkswagen Up: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


Witte volkswagen up

De Volkswagen Up is een van de meest populaire wagens die Volkswagen de afgelopen jaren op de markt heeft gebracht. Geen verassing dus dat er ook een grote tweedehandsmarkt is en dat mensen zich daarom afvragen waar je op moet letten bij aanschaf van een tweedehands Volkswagen UP. Laten we daar eens naar kijken.

De meest voorkomende problemen van een Volkswagen Up zijn dat hij last heeft van lekkage, de remschijven krom kunnen trekken of dat de navigatie niet goed werkt. Verder kan de rembekrachtiging niet goed werken of moet de distributieketting vroegtijdig vervangen worden.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Lekkage / Auto Nat Van Binnen

Lekkage in de auto is ten eerste erg vervelend. Wat het nog lastiger maakt is dat het in de meeste gevallen onduidelijk is waar dit vandaan komt. Wel is het duidelijk merkbaar, vaak omdat er water onder de vloermatten zit. Bij het instappen zul je dus gelijk duidelijk voelen dat er lekkage is geweest. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Een goed voorbeeld hiervan is het lekken bij de vooruit, waar meer Volkswagen modellen last van hebben, en dus ook de Up. In andere gevallen hebben mensen er juist last van bij de achterklep.

Wanneer het bij de achterklep zit ligt het vaak aan kapotte remlichten. Hierdoor kan het water dan naar binnen lopen. Wanneer de klep wordt opengedaan hoor je het water naar zich verplaatsen en stroomt het uiteindelijk naar binnen wanneer de klep weer wordt dicht gedaan. Het kan in dit geval ook nog aan de rubbers liggen. Omdat lekkage veel schade aan de binnenkant van de auto kan opleveren is het zaak er vlug wat aan te doen. Daarbij komt het, logischerwijs, vooral voor na slechte weersomstandigheden en hevige regenval.

Een andere oorzaak wanneer de lekkage juist aan de voorkant voorkomt, is de afvoerslang van de airconditioning. Verschillende Volkswagen Up bezitters hebben aangegeven dat dit bij hun het mankement was. Doordat de airco afvoerslang niet goed gemonteerd is komt het water naar binnen gelopen. Deze zit aan de buitenkant van het schutbord onder de hitteschild plaat en naast de rembekrachtiging.

Er zijn dus oorzaken genoeg die voor problemen met lekkage kunnen zorgen. Dat maakt het van groot belang om goed op te letten wat het daadwerkelijk kan zijn. Daarom is het aan te raden om naar een erkende garage of Volkswagen dealer te gaan wanneer je in een up rijdt en last van lekkage hebt, aangezien deze je van deskundig advies kunnen voorzien.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Kromme Remschijven

De Volkswagen Up blijkt vaak last te hebben van kromme remschijven. Dat zegt misschien niet iedereen gelijk iets, maar kan aardig vervelend zijn. Het beste is dit merkbaar wanneer je last hebt van trillingen in het rempedaal terwijl je dit probeert te gebruiken. Helaas komt dit niet alleen voor bij Up’s die al een tijdje meegaan, maar kan het net zo goed gebeuren als ze nog relatief nieuw zijn en nog niet veel kilometers hebben gereden. In veel gevallen gebeurd dit al onder de 30.000 gereden kilometers.

Het rijden met kromme remschijven kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. In de meeste gevallen komt het bij de Volkswagen Up echter door de wielnaven. Wanneer hier een slag in zit, worden de remschijven krom, wat een bekend probleem is voor dit type auto. Het gevaarlijke aan dit probleem is, dat er vaak als eerste wordt gedacht dat het gehele probleem in de remschijven zelf zit. Maar door alleen deze te vervangen, wordt het maar tijdelijk opgelost. Omdat er nog steeds met kromme wielnaven wordt gereden, zul je na verloop van tijd weer terug bij af zijn.

Om dit goed op te kunnen lossen zullen dus zowel de wielnaven als de remschijven vervangen moeten worden. De kosten voor het vervangen van beide onderdelen zijn minimaal 250 euro inclusief de arbeidskosten en BTW, al kunnen ze hoger oplopen aan de hand van de specifieke situatie. Omdat het vaak voorkomt wanneer de auto nog niet heel oud is, valt het voor veel autobezitters nog onder de garantie.

Ben je in de markt voor een Volkswagen Up occasion, bekijk dan zeker onderstaande video!

3. Navigatiesoftware Doet Het Niet Goed

Er zijn veel verhalen bekend van niet goed functionerende navigatiesystemen in de Volkswagen Up. De klachten kunnen nogal variëren en er zijn meerdere dingen die het niet altijd naar behoren doen. Daardoor is het soms wat moeilijk om er precies achter te komen wat er aan de hand is, al kunnen het net zo goed meerdere dingen tegelijk zijn. Hieronder een aantal klachten die vaak voorkomen bij de navigatiesoftware van de Volkswagen Up:

  • Er kan niets worden geselecteerd
  • Een aantal gegevens worden niet weergegeven
  • Niet alle functies werken

Veel uiteenlopende problemen dus, en daarom zou je denken dat er ook veel verschillende mogelijke oplossingen zijn. Soms is er een die alles oplost of moeten er meerdere dingen tegelijk gedaan worden. Toch blijkt het in de praktijk vaak vrij makkelijk. Iets simpels, zoals vuil in de contacten, bijvoorbeeld. Dit kan dan al met een beetje contactspray en een wattenstaafje worden opgelost en blijkt voor enorm veel mensen met deze problemen prima te helpen.

Wanneer dit het niet is moet soms de software worden geupdate, iets wat sowieso het beste regelmatig gedaan kan worden. Maar wanneer het niet een van deze dingen is, kan het wel iets gecompliceerder zijn om op te lossen. Je kunt dan het beste naar de garage of dealer gaan om een goed advies te vragen.

4. Rembekrachtiger In De Problemen

In bepaalde gevallen werkt de rembekrachtiging van de Volkswagen Up niet naar behoren. Dit valt vaak al snel na aanschaf van de auto op, en heeft dus niets te maken met het aantal gereden kilometers of de leeftijd van het voertuig. De rembekrachtiging werkt later dan zou moeten, waardoor de remweg langer wordt. Het intrappen van de rem gaat zeer moeizaam. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren en dat is uiteraard niet de bedoeling. In veel gevallen komt het voor nadat de auto wat langer heeft stilgestaan, al hoeft dit niet altijd zo te zijn.

Veel dealers en deskundigen geven aan dat dit normaal is. Als de auto stil heeft gestaan en gestart wordt komt dit even voor maar zodra deze is gestart wordt de rem vanzelf weer zacht. Mocht dit echter op andere momenten ook gebeuren, dan zal er wat anders aan de hand zijn. De kans is dan groot dat de rembekrachtiger vervangen zal moeten worden. Dit onderdeel zelf kost ongeveer 100 euro en omdat het vaak al voorkomt bij nieuwe auto’s van dit type, valt het nog onder de garantie. Is dit niet zo, dan komen er nog arbeidskosten en BTW bij en kan totaal het dus aardig oplopen.

5. Distributieketting Moet Worden Vervangen

De distributieketting zorgt voor de aandrijving van de nokkenas en is daarom onmisbaar. Toch komen er met dit essentiële onderdeel bij de Volkswagen Up vaak problemen voor. Distributiekettingen worden uit sterk materiaal samengesteld omdat deze veel trekkracht moeten hebben. Wanneer deze niet meer goed werken, kan dat invloed hebben op het functioneren van de motor. Bovendien is het stukken goedkoper om een distributieketting te vervangen dan een reparatie uit te laten voeren aan de motor. Eigenlijk kun je hiermee er dus voor zorgen dat je erger voorkomt.

Wanneer een distributieketting niet goed meer werkt merk je dit vaak snel genoeg. Zo zijn er ratelende geluiden waar te nemen en is er vaak minder vermogen. Daarbij kan het onderdeel helemaal knappen. Mocht dit het geval zijn, dan is het helemaal zaak om zo snel mogelijk naar de garage te gaan en de distributieketting te laten vervangen. Dit kost gemiddeld rond de 460 euro inclusief arbeidskosten en BTW.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs