De Volkswagen Tiguan is een 5-deurs SUV die Volkswagen al sinds 2007 in productie heeft. Daardoor is er natuurlijk ook een grote tweedehandsmarkt. Veel mensen vragen zichzelf echter af waar ze op moeten letten bij de aanschaf van een tweedehands Tiguan. Laten we daar eens naar kijken.
De meest voorkomende problemen van een Volkswagen Tiguan zijn als volgt: De distributieketting rekt teveel op en moet vervangen worden, het vliegwiel raakt te snel overbelast en de DSG-transmissie werkt niet naar behoren. Een hoog olieverbruik, een krakende voorwielophanging en 2.0 TSI-motoren met vermogensverlies zijn ook veelvoorkomende problemen.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!
1. Gevoelige Distributieketting Bij Optrekken
Veel mensen die in het bezit zijn van een Volkswagen Tiguan zijn er inmiddels achter dat de distributieketting erg gevoelig is bij het optrekken. Hierbij is dus extra voorzichtigheid geboden, al hoort het uiteraard niet. Wat er kan gebeuren als gevolg hiervan? Er kan motorschade ontstaan, waarna je nog veel verder van huis bent.
Nu wordt er sowieso aangeraden om na elke 10 jaar de distributie ketting te vervangen en deze tussendoor goed te controleren. Veel eigenaren van dit model hebben dit helaas al eerder moeten doen, vanwege de (over)gevoeligheid van het onderdeel. Normaal gesproken is het voordeel van de 1.4 TSI motor, die gebruikt wordt in de Volkswagen Tiguan, dat deze relatief zuinig is, maar toch veel vermogen kan leveren. Een bekend probleem van deze motor is echter de distributieketting.
Om problemen met de distributieketting op te lossen, bijvoorbeeld wanneer deze is uitgerekt, zal deze vervangen moeten worden. Daarbij kan het goed helpen wanneer de kettingspanners en geleiders ook vernieuwd worden. Mochten deze onderdeel van het probleem hebben gevormd, dan is dat ook gelijk verholpen. Een nieuwe distributieketting kost voor dit model Volkswagen rond de 380 euro, en dat is inclusief de BTW en de arbeidskosten.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Dual-Mass Vliegwiel Is Gevoelig Voor Overbelasting
Het zogenoemde Dual-Mass vliegwiel van de Volkswagen Tiguan kan behoorlijk gevoelig zijn voor overbelasting. Daardoor is het oppassen geblazen wanneer je van plan bent je auto zoveel mogelijk te gebruiken voor allerlei zaken. Daarvan is bijvoorbeeld het trekken van een caravan of vouwwagen met veel gewicht een goed voorbeeld. Doe je dit vaak, dan zal het bij de Tiguan eerder problemen opleveren dan bij veel andere auto’s het geval is.
Hier is in principe niet zo heel veel aan te doen, maar het is wel algemeen bekend dat het vliegwiel van deze specifieke Volkswagen niet optimaal werkt. Dat hoeft zeker niet erg te zijn, wanneer je bijvoorbeeld toch al niet van plan bent om de auto voor bepaalde doeleinden te gebruiken. Is dit wel het geval en ga je graag kamperen, dan is het misschien wel handig om jezelf af te vragen of deze auto de meest geschikte optie is voor je.
Ben je in de markt voor een Volkswagen Tiguan occasion, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies!
3. DSG-transmissie Problemen
De zogenoemde DSG-transmissie heeft helaas nogal wat problemen. Deze afkorting staat voor Direct-Shift Gearbox, wat een automatische versnellingsbak is met een dubbele koppeling. Hierdoor kun je sneller van de ene in de andere versnelling komen, en gaat dat eigenlijk nog rapper dan je het doorhebt. Dit in tegenstelling tot veel oudere handgeschakelde auto’s en automaten. Een DSG-transmissie heeft dan ook verschillende voordelen, waaronder de volgende:
- Soepeler rijden
- Zuiniger rijden
- Meer versnellingen
Maar uiteraard zijn er ook een aantal nadelen, zoals dat zo vaak het geval is. De grootste minpunten van een DSG-transmissie zijn dat deze duurder is. Daarnaast gaat achteruit rijden soms wat te snel, waardoor je als bestuurder zomaar iets kunt raken als een paaltje. Al is dit laatste ook een kwestie van wennen.
De meest gehoorde klachten voor de DSG-transmissie in de Volkswagen Tiguan is dat deze schokt en niet altijd soepel schakelt. Dit terwijl dat laatste juist een reden is voor veel bestuurders om voor een dergelijke versnellingsbak te kiezen. Tiguan uitvoeringen met sterkere motoren hebben hier overigens minder last van. Het gaat daarbij vooral om de zestraps DSG. Toch is het altijd goed om even te controleren of alles goed is met de DSG-transmissie.
4. Vermogensverlies Van De 2.0 TSI-Motoren
Over het algemeen staan de 2.0 TSI-Motoren, die ook voor de Volkswagen Tiguan zijn gebruikt, bekend als erg goed. Al moet daarbij wel worden opgemerkt dat deze betrokken zijn geweest bij het zogenoemde dieselgate schandaal. Hierbij werd het verbrandings gedrag van bepaalde dieselmotoren bij Volkswagen gemanipuleerd, wat voor een groot schandaal zorgde in 2015.
Inmiddels is hiervoor een aanpassing in de software gedaan. Dit is natuurlijk goed nieuws, maar daarmee zijn alle klachten over dit type motor nog geen verleden tijd. Een aantal bekende problemen zijn dat de motor meer geluid maakt en er meer wordt verbruikt. Nog een bekend probleem is vermogensverlies. Dit is bovendien van alle klachten degene die het meeste voorkomt.
Vaak duidt dergelijk vermogensverlies op problemen met de carterventilatie. Dit is een belangrijk onderdeel van de verbrandingsmotor wat giftige dampen afvoert. Als dit niet goed gebeurd ontstaat er onder of overdruk, met vermogensverlies als gevolg. Daarom zal het nodig zijn om de carterventilatie te vervangen wanneer jouw Volkswagen Tiguan hier last van heeft.
5. Krakende Geluiden In Voorwielophanging
Bij bepaalde Volkswagen modellen komen krakende geluiden in de voorwielophanging voor. Hier is de Tiguan geen uitzondering. Erg vervelend als bestuurder, want het klinkt allesbehalve lekker. Er kunnen bovendien verschillende oorzaken zijn wanneer je dergelijke geluiden kunt waarnemen. Dit zijn in de meeste gevallen:
- De stabilisator rubbers
- De draagarmrubbers
Beide kunnen de boosdoener zijn en dit krakende geluid veroorzaken. Dat komt in het geval van de stabilisator rubbers vooral voor bij bepaalde verende bewegingen. Bijvoorbeeld wanneer je over een drempel rijdt of op een wegdek wat erg slecht is. Er wordt vaak gepoogd dit te verhelpen door alles wat bij te smeren, maar het vervangen van de rubber werkt toch meestal het beste. Als het probleem overigens in de stabilisatorstang zelf zit ben je verder van huis. Deze vervangen kost namelijk al gauw 300 euro.
Voor de draagarmrubbers geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor de stabilisator rubbers. Bij bepaalde verende bewegingen kunnen deze een naar geluid produceren, wat het beste opgelost kan worden door ze helemaal te vervangen. De draagarmrubbers zijn overigens wel iets duurder dan die van de stabilisator, en dus kan het repareren van dit euvel wat hoger uitvallen qua kosten.
6. Olieverbruik Is Hoog
Achter het relatief hoge olieverbruik waar veel eigenaren van de Volkswagen Tiguan last van hebben gaat een aardig verhaal schuil. Het begint allemaal bij de olieschraapveren. Wat dit zijn? Dit zijn de veren die rond de zuigers zitten en een laag met olie aanbrengen op de cilinderwand. Daarbij wordt de olie weer op tijd weggeschraapt, wat ervoor zou moeten zorgen dat er niet teveel olie verloren gaat gedurende de verbranding.
Doordat de olieschraapveren langs de cilinderwand schrapen, zorgen ze echter wel voor wrijving. Dit kan van invloed zijn op het brandstofverbruik waardoor het dus meer kosten oplevert. Om hier wat tegen te doen zijn er dunnere olieschraapveren gemonteerd in bepaalde motoren, waaronder deze. Gelukkig hebben veel Tiguan rijders hier geen last van. Toch komt het geregeld voor dat deze veren olie achter gaan laten. Dit gebeurd vooral bij voertuigen met veel kilometers op de teller, wanneer er meer dan 100.000 kilometer is gereden.
Wanneer deze olie achterblijft wordt het verband. Daardoor gaat het erg snel met het oliepeil en moet er regelmatig worden bijgevuld. Op zich niet heel erg en ook niet ontzettend duur, maar wel zeker iets om op te letten. Wanneer er niet voldoende olie wordt gebruikt kunnen kan dit namelijk veel grotere gevolgen hebben en ook hogere kosten opleveren.