Wat moet je doen als je stuurbekrachtiging ineens weg valt? En waardoor wordt dit eigenlijk veroorzaakt? In deze blog nemen we alles van de stuurbekrachtiging onder de loep en zorgen we dat je precies weet wat je moet doen. Eerst even een snel antwoord:
Heeft je auto een hydraulische stuurbekrachtiging dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een te laag niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof wat moet worden bijgevuld of de vloeistof is vervuild. Daarnaast zijn een defecte hydraulische pomp of een versleten v-snaar bekende en veelvoorkomende problemen.
Heeft je auto een elektrische stuurbekrachtiging dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een tijdelijke storing, een defecte stuurhoeksensor die niet goed meer communiceert met de rest van het systeem of een defecte microchip of elektromotor die versleten zijn.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder kijken we naar wat het probleem veroorzaakt bij een hydraulische of elektrische stuurbekrachtiging, hoe je het probleem kunt herkennen, hoe je het oplost en wat dat gaat kosten. Lees snel verder!
Lees ook: Stuurbekrachtiging Maakt Geluid, Hoe Te Verhelpen?
Hydraulische Stuurbekrachtiging
Als eerste is er de hydraulische stuurbekrachtiging. Dit is het eerste stuurbekrachtigingssysteem wat er ontwikkeld is en deze zul je daarom terugvinden op veel oudere auto’s. De hydraulische stuurbekrachtiging werkt door middel van een hydraulische pomp, het oliereservoir en de olie, de cilinder, regelapparatuur en verschillende slangen.
1. Laag Vloeistofniveau
Dit systeem zit redelijk ingewikkeld in elkaar mede doordat er veel slangen en apparatuur nodig is om het goed te laten werken. Als je een hydraulische stuurbekrachtiging hebt en het lampje van dit systeem brandt dan is het in eerste instantie verstandig om het vloeistofniveau van de stuurbekrachtiging na te kijken. Dit is waarschijnlijk op een te laag punt gekomen.
Je kunt de vloeistof van het hydraulische systeem gewoon zelf nakijken. Hiervoor moet je eerst het stuurbekrachtigingsresevoir vinden. Zie hieronder een afbeelding van hoe dit er normaal gesproken uitziet. Zoek onder de motorkap naar een rode of groene dop.
Controleer vervolgens of er genoeg vloeistof in het systeem zit. Vaak staat op de tank een ‘min’ en een ‘max’ lijn aangegeven. Als de vloeistof op ‘min’ staat of lager dan zit hier waarschijnlijk het probleem. Vervolgens kun je het reservoir gewoon vullen met zogenaamde stuurbekrachtigingsvloeistof. Deze kun je gewoon hier aanschaffen bij Bol.com (een zogeheten ATF vloeistof is normaal gesproken de vloeistof die je zoekt). Zorg er voor dat je niet teveel erin doet aangezien deze vloeistof uitzet als het heet wordt.
Als je de vloeistof bijvult en het probleem ligt inderdaad hier dan zou het stuurbekrachtigingslampje direct uit moeten gaan. Vervolgens is het wel verstandig om een stukje met de auto te rijden. Als je merkt dat het lampje weer aangaat (of als dat in de dagen erna gebeurd) dan heb je waarschijnlijk last van een lek in dit systeem. Waarschijnlijk zit een van de hydraulische slangen in dit geval niet goed vast.
2. Lek In Het Hydraulische Systeem
Om dit te controleren kun je het beste even onder de auto kijken om te zien of je daar ergens een vlek van stuurbekrachtigingsvloeistof ziet liggen. Mocht dit zo zijn dan wordt het tijd om onder de motorkap op zoek te gaan naar deze slang. Volg hiervoor de slangen die vanaf het stuurbekrachtigingsreservoir lopen.
Het vervangen van de slangen kun je in veel gevallen het beste overlaten aan een mechanicus. Mocht je dit namelijk niet goed doen dan heeft de auto helemaal geen stuurbekrachtiging meer of kan het uitvallen terwijl je aan het rijden bent. Het vervangen van de slang is vaak een snelle klus. Houdt rekening met kosten van ongeveer 100 EUR.
Lees ook: Lampje Van Stuurbekrachtiging Brandt (Hydraulisch & Elektrisch)
3. Vervuilde Vloeistof
Ander probleem wat vaak voorkomt is dat de vloeistof van de stuurbekrachtiging niet op een laag niveau zit maar dat deze vervuild is geraakt. Naar verloop van tijd betekent ophoping van vuil in de stuurbekrachtigingsvloeistof dat het systeem niet goed meer zijn werk kan doen. Houdt er rekening mee dat deze vloeistof altijd tussen de 80.000 – 100.000 kilometer vervangen moet worden. Is dit niet gebeurd dan is het verstandig dit direct te doen.
4. Defecte Hydraulische Pomp
Een andere oorzaak van een defecte hydraulische stuurbekrachtiging kan zijn dat de hydraulische pomp van je stuurbekrachtiging het begeven heeft. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk uitoefenen van de kracht op de wielen.
Als je een piepend geluid hoort als je aan het sturen bent dan kun je er bijna zeker van zijn dat de hydraulische pomp defect is. Het vervangen van de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging kost gemiddeld tussen de 200 – 300 EUR. De auto moet namelijk ook uitgelijnd worden en de hydraulische vloeistof moet vervangen worden.
5. Versleten V-Snaar
Aangezien het hier om een hydraulisch systeem gaat is het goed om te weten dat dit systeem wordt aangedreven door een zogeheten V-snaar of multiriem. Deze snaar is verantwoordelijk voor het aandrijven van het hydraulische systeem en brengt de kracht over die er vanuit de motor geleverd wordt. Echter, net als elke andere riem, kan ook de V-snaar naar verloop van tijd slijtage vertonen en niet goed meer werken.
Als je bij het starten van de auto een piepend of slijpend geluid hoort, en dit geluid wordt erger als je gas geeft, dan is de kans groot dat de V-snaar versleten is en dat deze vervangen moet worden om ervoor te zorgen dat de krachten van de motor goed worden overgebracht om de stuurbekrachtiging te laten werken. Het vervangen van een V-snaar kost ongeveer 80 – 100 EUR.
Elektrische Stuurbekrachtiging
Als je een elektrische stuurbekrachtiging hebt dan zal het probleem zeker niet liggen bij de vloeistoffen aangezien dit systeem helemaal geen gebruik hiervan maakt. Het lastige is hier alleen wel dat het probleem op veel verschillende punten veroorzaakt kan worden.
1. Tijdelijke Storing
Als eerste is het verstandig om de auto uit te zetten en opnieuw op te starten. Net als elke computer heeft ook dit systeem eens in de zoveel tijd een kleine reset nodig. Het kan zijn dat er even een storing veroorzaakt wordt die geen verdere gevolgen hoeft te hebben. Mocht het probleem zich hiermee oplossen wees dan wel even voorzichtig bij de volgende ritten. Het kan zijn dat de stuurbekrachtiging plots toch ineens uit kan vallen.
2. Defecte Stuurhoeksensor
Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn, of komt het toch weer terug, dan is een van de meest logische oorzaken vaak dat er een sensor zit die niet goed meer werkt. Het probleem hier is dat de sensor helemaal niet meer werkt of verkeerde informatie doorgeeft. Een van de sensoren die hier vaak de boosdoener is, dat is de stuurhoeksensor.
Om erachter te komen wat het probleem precies is kun je de computer van de auto uitlezen met een OBD2-meter. Hier kun je bij Bol.com zo’n meter aanschaffen. Deze verteld je dan precies welke foutcode er gegeven wordt en wat er dus vervangen moet worden.
Als het probleem inderdaad bij de stuurhoeksensor ligt dan moet deze vervangen worden. Dat is niet iets wat je goed zelf kunt doen en daardoor moet de auto naar een garage. Houdt rekening met kosten van 300 – 350 EUR. Mocht het een andere sensor zijn dan kunnen de kosten sterk variëren. In het ergste geval moet de hele stuurkolom vervangen worden. Dat kost meer dan 1.000 EUR.
3. Defecte Chip of Elektromotor
Twee andere belangrijke componenten die de geest kunnen geven bij elektrische stuurbekrachtiging zijn de microprocessor en de elektromotor. De microprocessor is de chip die de elektrische stuurbekrachtiging bestuurt en signalen geeft, de elektromotor zorgt ervoor dat alles in werking wordt gezet. Beide zijn natuurlijk elektrische componenten en deze kunnen slijten.
Hoeveel de kosten voor reparatie hier gaan zijn is moeilijk te zeggen. Mochten de bovenstaande twee oorzaken niet direct het probleem oplossen dan wordt het tijd om de auto naar de garage te brengen. Zij kunnen je vanaf hier het beste vertellen wat er precies met jouw auto aan de hand is.
Mag Je Rijden Als De Stuurbekrachtiging Weg Valt?
Officieel is het niet illegaal om te rijden als de stuurbekrachtiging weg valt. Als eerste kan de politie natuurlijk niet zien of je met een defecte of problematische stuurbekrachtiging rijdt of niet. Daarnaast is het zo dat auto’s vroegere helemaal geen stuurbekrachtiging hebben. Je hoeft daarom niet bang te zijn dat rijden met een stuurbekrachtigingslampje je een boete zal opleveren. Wel is het natuurlijk ontzettend gevaarlijk en is het zeker niet aan te raden om hier echt verder mee te rijden.