Stuurbekrachtiging Maakt Geluid, Hoe Te Verhelpen?


stuurbekrachtiging maakt geluid

Tijdens het sturen van de auto behoort de stuurbekrachtiging geen geluid te maken. Als je wel een piepend, schurend of krakend geluid hoort dan is er iets fout met de stuurbekrachtiging. Er moet zeker naar gekeken worden, want wat als de stuurbekrachtiging wegvalt als je een bocht instuurt. Maar waar komt het geluid vandaan? In het kort:

De stuurbekrachtiging kan om meerdere redenen geluid maken. Bijvoorbeeld: het vloeistofniveau is te laag of er is lekkage aan het systeem. Het systeem kan verstopt zijn of er kan juist lucht in het systeem zitten. Dit probleem van geluid doet zich alleen voor bij hydraulische systemen en niet bij elektrisch stuurbekrachtigingsystemen.

Dit is het korte antwoord, maar er komt nog veel meer bij kijken en dat wordt in deze blog besproken. Er wordt besproken wat het probleem is en er worden oplossingen aangedragen om het probleem te verhelpen. Dus lees snel verder.

Lees ook: Stuurbekrachtiging Valt Weg: 8 Oorzaken & Oplossingen

Waardoor Maakt De Stuurbekrachtiging Geluid?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de stuurbekrachtiging lawaai maakt. De meeste redenen hebben echter te maken met de stuurbekrachtiging vloeistof. Dit geeft al aan dat het probleem zich alleen voordoet bij een hydraulische stuurbekrachtiging. Elektrische systemen zullen geen piepend geluid maken.
Onderstaand worden de verschillende oorzaken benoemd waarom een hydraulische stuurbekrachtiging geluid maakt.

Te Laag Vloeistofniveau

Dit systeem zit redelijk ingewikkeld in elkaar, ook doordat er veel slangen en apparatuur nodig is om het goed te laten werken. Als je een hydraulische stuurbekrachtiging hebt, dan is het in eerste instantie verstandig om het vloeistofniveau van de stuurbekrachtiging na te kijken. Dit is waarschijnlijk op een te laag punt gekomen. Als het goed is, is ook het lampje op het dashboard gaan branden die aangeeft dat er iets fout is met de stuurbekrachtiging.

Stuurbekrachtiging Maakt Geluid

Je kunt de vloeistof van het hydraulische systeem gewoon zelf nakijken. Hiervoor moet je eerst het stuurbekrachtigingsresevoir vinden. Zie hieronder een afbeelding van hoe dit er normaal gesproken uitziet. Zoek onder de motorkap naar een rode of groene dop.

Controleer vervolgens of er genoeg vloeistof in het systeem zit. Vaak staat op de tank een ‘min’ en een ‘max’ lijn aangegeven. Als de vloeistof op ‘min’ staat of lager dan zit hier waarschijnlijk het probleem. Vervolgens kun je het reservoir gewoon vullen met zogenaamde stuurbekrachtigingsvloeistof. Deze kun je gewoon hier aanschaffen bij Bol.com (een zogeheten ATF-vloeistof is normaal gesproken de vloeistof die je zoekt). Zorg er voor dat je niet te veel erin doet aangezien deze vloeistof uitzet als het heet wordt.

Lekkage In Het Vloeistofsysteem

Als het niveau van de vloeistof te laag is dan is het verstandig onderzoek te doen naar de oorzaak van het lage niveau. Het is namelijk een gesloten systeem en dit gesloten systeem kan geen vloeistof verliezen. Er gaat altijd wel iets verloren aan vloeistof, maar nooit zoveel dat je een waarschuwing krijgt en dat je het moet bijvullen.

Loop het systeem na en kijk of je ergens vloeistof ziet liggen wat er niet hoort. Als je het gevonden hebt dan zit daar ergens de lekkage.

Het vervangen van de slangen kun je in veel gevallen het beste overlaten aan een mechanicus. Mocht je dit namelijk niet goed doen dan heeft de auto helemaal geen stuurbekrachtiging meer of kan het uitvallen terwijl je aan het rijden bent. Het vervangen van de slang is vaak een snelle klus. Houdt rekening met kosten van ongeveer 100 EUR.

Lees ook: Lampje Van Stuurbekrachtiging Brandt (Hydraulisch & Elektrisch)

Lucht In Het Systeem

Mogelijk is de vloeistof in de garage vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. De vloeistof moet namelijk regelmatig vervangen worden.

Als de ontluchting in de garage niet goed is gegaan dan kan er lucht in het systeem zitten. Ga dan terug naar de garage en vraag of ze het even kunnen controleren. Het is zo verholpen en de garage zal hier geen kosten voor rekenen.

Defecte Hydraulische Pomp

Het kan ook zo zijn dan de pomp van de stuurbekrachtiging kapot is gegaan. Onderdelen hebben een bepaalde levensduur, maar de onderdelen kunnen ook gewoon stuk gaan, zo ook de pomp.

Gelukkig is deze stuurbekrachtigingspomp makkelijk de vervangen vallen de kosten mee, ongeveer een 350 Euro.

Niet alleen de pomp wordt dan vervangen, maar omdat dit ook met de wielen te maken heeft, wordt de auto opnieuw uitgelijnd. Zo kan je weer veilig de weg op.

Wanneer Stuurbekrachtigingsvloeistof Vervangen?

Zoals al aangegeven moet de vloeistof een keer vervangen worden. Gelukkig hoeft die niet om de 20.000 kilometer, maar na elke 80.000 kilometer moet de stuurbekrachtigingsvloeistof een keer vervangen worden.

Krijg je problemen met de stuurbekrachtiging en de auto heeft ongeveer 80.000 kilometer gereden, dan is de auto waarschijnlijk toe aan regulier onderhoud waarbij de vloeistof wordt vervangen.

Repareren Of Zelf Doen?

Als je handig bent met de auto en verstand van techniek hebt, dan kan je proberen deze reparatie zelf uit te voeren. Omdat het echter om een cruciaal onderdeel gaat van de auto, wat ook te maken heeft met veiligheid raad ik je aan om een garage op te zoeken.

Zij hebben de juiste gereedschappen om deze reparatie uit te voeren en je krijgt nog garantie ook.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs