En ineens het is daar, het algemene motorstoringslampje gaat branden. Dan is er een probleem! Vaak lijkt alles normaal te werken en denk je dat er geen problemen zijn. Fout! Wat er aan de hand kan zijn is dat het emissiesysteem een storing heeft. Wat valt hier dan zelf aan te doen?
Dit is een lastig probleem wat niet door één fout veroorzaakt wordt. Het is nu een kwestie van zoeken of de foutcode uitlezen van de computer. Is het probleem bekend, dan is het vaak niet zelf op te lossen en is een bezoek aan de garage nodig.
Dit is in het kort het antwoord wat je juist niet wil horen. Het is natuurlijk niet het meest fijne antwoord wat je kunt krijgen. Geen nood, in deze blog helpen we je op weg om de problemen te identificeren, maar dan nog is vaak een bezoek aan de garage noodzakelijk.
Waarvoor Wordt de Emissie Van Een Auto Gemeten?
De emissie wordt gemeten om te controleren of de CO2 en andere schadelijke uitstoot van de auto aan de Europese richtlijnen voldoet. Als dit niet het geval is, de meting geeft aan dat de uitstoot te veel schadelijke stoffen bevat, dan gaat het motormanagement lampje branden. De motor uitstoot is hoger dan de norm die door de wet wordt gesteld.
Deze controle/meting is in het leven geroepen om de broeikasgassen die de motor uitstoot te verlagen om het klimaat niet onnodig te belasten.
Mag Je Doorrijden Met Een Storing Aan Het Emissiesysteem?
Laat ik als eerste zeggen dat het lampje niet voor niets gaat branden, er is iets mis met de motor. Helaas brand vaak alleen maar het algemene motorstoringslampje en weet je nog niet wat de oorzaak van de storing is.
De kleur van het lampje is oranje en deze kleur geeft het volgende aan: let op, er is een motorstoring ga zo snel mogelijk naar een garage toe. Oranje betekent dat je wel door kunt rijden en het liefst naar een garage.
Ik raad je aan het volgende te doen:
- Als het lampje gaat branden, zet de auto dan aan de kant. Doe dit vanzelfsprekend op een veilige plek.
- Zet de motor uit en wacht een minuut of vijf. Alle systemen kunnen zich nu resetten
- Schakel de motor weer in.
- Luister goed naar de motor. Als alles ‘normaal’ klinkt kan je verder rijden naar de garage. Hoor je een vreemd geluid, stop de motor dan meteen. Ben de pechhulp en laat de auto afleveren bij jouw garage.
Door dit te volgen loop je het minste risico op verdere schade. De kleur van het waarschuwingslampje is oranje, dus in principe moet je door kunnen rijden. Maar dan nog, laat het even nakijken in de garage voordat het een groter probleem wordt.
Hoe Een Storing Aan Het Emissiesysteem Vaststellen?
Een storing aan het emissiesysteem is een best lastige storing die werkelijk overal vandaan kan komen. Dit maakt het zoeken naar een oplossing best lastig. Er is ook niet echt een duidelijk waarschuwingslampje voor, meestal gaat het algemene motormanagement lampje branden, dat is alles.
Ik wil je niet bang maken, maar er zijn verhalen van auto-eigenaren die veel geld kwijt zijn geraakt aan een garage om het probleem op te lossen. En bij sommige van deze eigenaren is het (nog) niet opgelost.
Kortom, doe eerst goed onderzoek of laat dit doen door de garage voordat er ook maar een nieuw onderdeel gemonteerd wordt. Een reparatie als deze gaat als snel in de papieren lopen.
Al er een storing is aan het emissiesysteem wordt dit ook opgeslagen via een code in het geheugen van de boordcomputer. Deze specifieke code kan later met een OBD2-scanner worden uitgelezen. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. De code geeft precies aan waar het probleem door de motor gevonden is en daardoor kan een mechanicus gericht het probleem oplossen.
Waardoor Wordt Een Emissiestoring Veroorzaakt?
Er zijn vele oorzaken die de storing aan het emissiesysteem kunnen veroorzaken, onderstaand een aantal van de veel voorkomende oorzaken.
- Als je een dieselrijder bent dan kan het zijn dat het roetfilter kapot of verstopt is. Als het verstop is, dan kan je het hopelijk regenereren. Door regenereren verbranden de roetdeeltjes in de katalysator waardoor het probleem verholpen is. Werkt dit niet dan is een bezoek aan de garage de enige oplossing. Lees anders ook: Roetfilter Lampje Brandt, Doorrijden Of Stoppen?
- Bij een gewone brandstofmotor kan het liggen aan de katalysator. De katalysator zorgt ervoor de schadelijke stoffen, NOx, niet in de atmosfeer terecht kunnen komen. Ook deze katalysator kan het probleem zijn. Lees anders ook: Katalysator Lampje Brandt, Kan Je Veilig Doorrijden?
- Het kan een kapotte koppakking zijn, waardoor er olie wordt verbrand die door het meetsysteem worden gesignaleerd. Als dit het geval is, dan is het een hele kostbare operatie, want de cilinderkop moet gelicht worden en dat is niet zomaar gedaan.
- Ook kan het een kapotte lambda sensor zijn. Deze sensor in gemonteerd in de uitlaat van een auto. Vaak zijn het twee sensoren, eentje aan het begin en eentje aan het einde van de uitlaat. Hiermee wordt gemeten of het brandstofmengsel ook goed verbrand is. Als deze sensor een afwijking meet van het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen dan zal het motormanagement het brandstofmengsel aanpassen. Heeft dit geen effect dan volgt er een waarschuwing en gaat het lampje op het dashboard branden.
Zoals je kunt lezen, ligt het probleem van deze storing bij grote en kostbare onderdelen van de auto. De reparaties aan deze onderdelen zijn vaak zelf niet uit te voeren en is er een bezoek aan de garage voor nodig.