Renault Modus: Top 6 Meest Voorkomende Problemen


Rode renault modus

De Renault Modus is een auto die je hier en daar tegenkomt op de Nederlandse wegen. De auto werd geproduceerd van 2005 – 2013 en in Nederland zijn er ongeveer 15.000 verkocht. Dat zorgt ook dat sommige auto’s met problemen kampen. Hieronder daarom even een snel overzicht.

De meest voorkomende problemen van een Renault modus zijn als volgt: er zit vocht in de zekeringskast, de koplampen begeven het of de bobines van de motor zijn stuk. Verder zijn een tankdop die niet open gaat, een elektrisch raam wat niet meer werkt of de stuurbekrachtiging die niet goed functioneert veelgehoorde klachten.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

1. Vocht In Zekeringkast

Het kan voorkomen dat de automaat in P blijft hangen. Wanneer dit het geval is kan dit aardig vervelend zijn als bestuurder. Hoewel er verschillende oorzaken kunnen zijn, blijkt in de praktijk dat er nog wel eens water of vocht in de zekeringkast zit. De auto start vaak nog wel, maar slaat vervolgens weer af. Daarbij valt op dat dit vaak gebeurd nadat de winter voorbij is, of wanneer de weersomstandigheden erg slecht zijn.

Dat verklaard wel gelijk hoe dit kan gebeuren. Wanneer namelijk veel sneeuw ligt of heeft gelegen, en het vervolgens gaat dooien, zullen problemen als water in de zekeringskast eerder de kop opsteken. Bij de Renault Modus lijkt dit dan ook nog net iets vaker het geval te zijn.

Het beste kun je daarom zo snel mogelijk naar de garage gaan wanneer je last hebt van dergelijke klachten. Een auto kan zich er bijzonder gaan gedragen wanneer er vocht zit op bepaalde plekken. Dit kun je naast het niet goed werken van de automaat ook aan de volgende oorzaken herkennen:

  • Lampjes die zomaar gaan branden
  • Rare geluiden onder de motorkap
  • Helemaal niet meer starten

Wanneer je een bezoek brengt aan de garage zal de auto eerst uitgebreid gecheckt worden. Om de problemen met het vocht op te lossen, wordt er vaak van alles uit elkaar gehaald, waarna het vochtvrij gemaakt kan worden. Daarna wordt alles extra goed dicht gesealed. Soms wordt er zelfs een extra kap op de kast geplaatst om er zeker van te zijn dat deze problemen niet nog eens terug kunnen komen. 

Ben je in de markt voor een Renault Modus occasion, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies!

2. Kapotte Koplamp(en)

Een koplamp die niet meer werkt is erg vervelend. Niet alleen is het risicovol om hiermee rond te rijden, je kunt er bovendien een forse boete voor krijgen. Daarom zal een kapotte koplamp zo snel mogelijk vervangen moeten worden. Het komt bij de Renault Modus nog wel eens voor dat dit gebeurd. Wanneer je in het bezit bent van een pre-facelift modus, is het echter niet zo makkelijk om dit op te lossen, ook niet wanneer je zelf erg handig bent.

De hele voorbumper zal verwijderd moeten worden, waardoor het al snel een tijdrovende klus zal zijn. Hoewel het dus erg simpel lijkt om een klein lampje te vervangen, ben je er al gauw een paar uur meer bezig. Mocht je het bij de garage laten doen, wat wel zo verstandig is wanneer je zelf niet heel veel verstand hebt van auto’s, dan is ook dat niet goedkoop. Voor een kleine reparatie als dit ben je als snel 100 euro of meer kwijt inclusief alle kosten.

3. Bobines Gaan Stuk Bij Benzinemotoren

Kapotte bobines komen vaak voor bij de Modus modellen met benzinemotoren. Er zal een cilinder uitvallen, en dat kan later nog veel meer schade opleveren. Wanneer je er namelijk mee doorrijdt kan het een slechte invloed hebben op de motor en dan ben je nog veel verder van huis. De bobine zelf tijdig vervangen is daarom een veel betere en goedkopere optie. Let dus goed op wanneer je hier problemen mee hebt.

Een bobine heeft meestal twee zogenoemde spoelen, deze zijn van koperdraad gemaakt. De eerste daarvan is de primaire spoel, die lage spanning krijgt. De tweede is de secundaire spoel, voor de hoogspanning.

Om ervoor te zorgen dat de motor goed start is een bobine die goed functioneert noodzakelijk. Wanneer je dus aanvoelt dat de motor niet helemaal goed start, kan dit goed aan de bobine liggen.

Het vervangen van dit onderdeel is lang niet altijd eenvoudig en daarom wordt het afgeraden om dit zelf te doen. Hiervoor kun je beter een garage inschakelen die precies weet hoe dit werkt en gespecialiseerd is in Renaults.

Omdat het bobineblok op meerdere cilinders moet worden aangesloten, is dit een wat gecompliceerde klus. Het vervangen van de bobine zal, inclusief arbeidskosten en BTW, tussen de 120 en 180 euro kosten. 

4. Tankdop Gaat Niet Meer Open

Dit lijkt misschien een erg onschuldig probleem, maar kan toch knap vervelend zijn als je nodig moet tanken. En het blijkt dat het niet opengaan van de tankklep niet alleen bij de Modus voorkomt, maar dat meerdere Renault modellen hier last van hebben.

Dit kan aan de zekeringen liggen, al hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Wanneer dit het niet is zal er gezocht moeten worden naar wat wel de oorzaak is, aangezien het knap vervelend kan zijn op den duur.

Een andere boosdoener in sommige gevallen is het elektromotortje van de vergrendeling wat is doorgebrand. Als het hieraan ligt is het vervangen hiervan voldoende om het op te kunnen lossen, wat goed nieuws is. Het kost namelijk niet al te veel en kan snel gedaan worden, zodat je geen last meer zult hebben van een tankdop die niet goed opengaat.

5. Elektrische Ruitbediening Werkt Niet Goed

We horen nog wel eens over problemen met de elektrische ruitbediening. Gelukkig zijn de oorzaken hiervan vaak vrij simpel te vinden en dus ook snel op te lossen. Om sowieso te voorkomen dat de ruitbediening beschadigd raakt, is het handig om nooit iets bovenop een ruit te leggen die half geopend is.

Daarbij is de sneltoets van de elektrische ruitbediening voorzien van hittebescherming. Wanneer je hier constant op blijft drukken, zal deze zichzelf daarna automatisch vergrendelen, waarna je weer moet wachten voordat je het opnieuw kunt gebruiken.

Door de schakelaar voor de ruit kort te gebruiken kun je in ieder geval voorkomen dat deze zichzelf gaat vergrendelen door de hittebescherming. Wanneer de ruit niet kan sluiten omdat er iets tussen zit bijvoorbeeld, zal deze uit zichzelf weer terug de andere kant opschuiven.

Het voordeel als de elektrische ruitbediening niet werkt, is dat deze vanzelf zal overgaan op de gebruikelijke werking. Daarmee kun je deze alsnog zo vaak gebruiken als je zelf wilt. Heb je echter het gevoel dat het toch aan iets anders ligt, dan kun je het beste wel even langsgaan bij de dealer.

6. Problemen Met Elektronische Stuurbekrachtiging

Het komt bij de Modus vaker dan gemiddeld voor dat de elektronische stuurbekrachtiging het begeeft. Althans, in vergelijking met veel andere auto’s en modellen. Wanneer deze kapot gaat of niet meer werkt wordt dit weergegeven door een melding in het dashboard. Wanneer je deze krijgt is zo snel mogelijk actie ondernemen het enige juiste om te doen.

Vaak is de enige manier om dit voor eens en voor altijd op te lossen door de stuurkolom te vervangen. Helaas is dat een relatief duur geintje. En dat maakt een op het eerste gezicht onschuldig probleem natuurlijk wel extra vervelend. Het onderdeel zelf kost al gauw minimaal 500 euro, maar dat is nog exclusief alle bijkomende kosten.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs