De Renault Kadjar is een van de populairste auto’s die Renault in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Dat heeft er ook voor gezorgd dat er tegenwoordig aardig wat tweedehands exemplaren verkrijgbaar zijn. Echter, welke problemen heeft een Renault Kadjar het meest en waar moet je op letten bij aanschaf?
De meest voorkomende problemen van een Renault Kadjar zijn dat de automaat niet goed functioneert, de distributieketting vroegtijdig verslijt of dat de motor overmatig veel geluid produceert. Verder doet de start-stop functie het soms niet of gaat het kinderslot bij de achterdeuren automatisch open.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!
1. Slecht Functionerende Automaat
Het kan voorkomen dat bij de Renault Kadjar de automaat niet helemaal naar wens functioneert. Voor zover bekend is dit vooral het geval bij een aantal uitvoeringen van deze auto uit 2017. Het probleem is vrij herkenbaar en mensen die ermee te maken hebben zullen waarschijnlijk gelijk weten waar het over gaat.
Als je de auto net hebt gestart en wil wegrijden gaat dit vaak gepaard met schokken en loopt het niet helemaal vloeiend. Alleen als je heel voorzichtig bent wordt dit misschien iets minder, maar het hoort uiteraard niet. Het is soms zelfs zo dat de banden ervan gaan slippen. Bij Renault is het probleem bekend en er zijn dus veel meer eigenaren die er last van hebben.
Daarom is er nieuwe software gekomen die het probleem kan verhelpen. Hiermee kan onder andere het gedrag van de koppeling worden aangepast waardoor het niet meer voor zal komen. Onder de bestuurders die last hadden van de slecht functionerende automaat en daarna de nieuwe software hebben laten installeren, zijn de reacties erg positief. Dit kan het dus volledig verhelpen.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Problemen Met Distributieketting
Er wordt nog weleens beweerd dat het de bedoeling is dat een distributieketting zolang als een auto rijdt mee zou moeten gaan. In werkelijkheid blijkt dit vaak niet haalbaar en dat geldt ook voor bepaalde uitvoeringen van de Renault Kadjar. Al is dit zeker bij meer moderne motoren het geval. De modellen van deze wagen die in 2015 zijn geproduceerd staan er bekend om nog weleens problemen te hebben op dit vlak.
Mocht dit zo zijn en het probleem is echt de distributieketting, dan zal deze vervangen moeten worden. Het is op zo’n moment absoluut niet verantwoord om hier te lang mee door te blijven rijden. Dit is een reparatie waar erg veel tijd in gaat zitten. De voorzijde van de motor zal moeten worden losgenomen of zelfs helemaal moeten worden gedemonteerd.
Bij de garage of dealer is men hier al gauw ruim een dag mee bezig. Naast de kosten voor de onderdelen kan de prijs voor het vervangen van een distributieketting aardig hoog oplopen, ook mede door het arbeidsloon. Zo kan dit alles bij elkaar zomaar ruim 2.000 euro kosten als het niet meer binnen de garantie van de auto valt.
Ben je in de markt voor een Renault Kadjar, bekijk dan onderstaand occasion aankoopadvies!
3. Geluid Van De Motor
In bepaalde versies van de Kadjar wordt een motor gebruikt van 140 pk die Renault in samenwerking met Mercedes heeft ontwikkeld. Ondanks dat deze prima functioneert, zijn er mensen die soms een soort roffelend en hard geluid horen vanuit de motor. Deze werkt verder erg soepel en levert buiten die probleem geen klachten op.
Een dergelijk geluid blijft natuurlijk toch allesbehalve fijn. Het gebeurd vooral bij lage snelheden en wanneer er vanuit stilstand wordt opgetrokken. Mocht je hier last van hebben, dan blijkt het echter geen reden tot paniek te zijn. Dit staat bekend als een producteigenschap van deze motor. Eigenlijk is het dus heel normaal. Er hoeft niets aan gedaan te worden en is ook niet echt iets aan te doen. Aan de andere kant hoeft je jezelf dus geen enkele zorgen te maken.
4. Start Stop Functie
De start stop functie is bedoeld om een lager brandstofverbruik te stimuleren en zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen. Wanneer de auto begint met rijden zal dit automatisch worden ingeschakeld. Als de auto tijdens het rijden stil zal komen te staan, bijvoorbeeld wanneer je wacht voor een stoplicht, zal het systeem de motor afzetten.
Op zich is dit natuurlijk een uitermate goed systeem, maar het moet wel werken. Bij sommige Renault Kadjars is dit niet het geval. Dit schijnt volgens Renault voor te kunnen komen wanneer er niet enorm veel met de auto wordt gereden, bijvoorbeeld minder dan of rond de 20.000 kilometer per jaar. De beste oplossing hiervoor zou zijn om minstens 25.000 kilometer per jaar te maken. Kom je niet aan deze afstand, dan kan de accu het niet goed aan.
Wanneer je deze problemen hebt zal de motor niet automatisch afslaan. Het is belangrijk om te kijken naar de laadtoestand van de accu. De kans is groot dat deze te laag is voor bepaalde omstandigheden. Dit gaat dan onder andere om het maken van korte stukjes of langdurig niet gebruiken van de auto. Maar er zijn nog een aantal factoren die dit probleem kunnen veroorzaken, zoals:
- Een niet vastgemaakte gordel
- Wanneer de parkeerhulp is ingeschakeld
- Extreem lage of hoge buitentemperaturen
- Deuren die niet gesloten zijn
Daarbij kan het ook komen door een sensor die kapot is of een schakelaar. Ook een slecht contact kan verhinderen dat het systeem volledig naar behoren functioneert. Wanneer je niet heel veel kilometers maakt, is de laadtoestand naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener. Omdat deze te laag is laat het systeem de motor daarom niet afslaan, wat in dat geval beter is voor de auto. Mocht het wel door een andere oorzaak komen, dan is de kans groot dat er iets vervangen moet worden. Let daarom ook goed op alle bovenstaande punten en zorg ervoor dat het hier niet aan kan liggen.
5. Geruis Van Banden
Over het algemeen lijken eigenaren van de Renault Kadjar zeer tevreden over de meeste eigenschappen van het voertuig. Zo wordt onder andere de voorruit die ver omhoog doorloopt geroemd, vanwege het mooie en brede zicht dat dit geeft. Een klein minpunt wat wel zo nu en dan voorbij komt is het geruis van de banden. Dit komt vooral voor wanneer er gereden wordt met een snelheid van boven de 100 kilometer per uur.
In sommige gevallen schijnt het wel heel erg te zijn, tot het punt waarop je elkaar zelfs moeilijk kunt verstaan. Dat is uiteraard niet zoals het hoort. Vaak ligt dit echter ook aan het soort banden wat er onder de auto zit. Er zijn gevallen bekend waarbij eigenaren er met de normale banden enorm veel last van hebben, waarna het geluid helemaal verdwijnt op het moment dat ze met winterbanden gaan rijden.
Daarbij lijkt de maat een rol te spelen. Bepaalde banden zijn stukken platter dan anderen. Gevolg hiervan is dat de minder platte banden veel meer geluid maken en dit als het ware doorgeven aan de auto. Mocht je als bestuurder van een Kadjar dezelfde problemen ervaren, dan is het dus goed om eerst te kijken op welke banden je precies rijdt en daarna navraag te doen bij de garage om te zien of dit het probleem is.
6. Kinderslot Gaat Open Bij Achterdeuren
Zonder dat de bestuurder het doorheeft kunnen de veiligheidssloten voor kinderen op de achterdeuren van de auto zomaar open gaan. Althans, er zijn een aantal verhalen bekend waarbij dit gebeurd is bij de Renault Kadjar. Daardoor kunnen de deuren vanaf de binnenkant worden geopend tijdens het rijden. De modellen die hier het meeste last van hebben zijn ontwikkeld in Spanje. Dit gebeurde tussen juni 2015 en maart 2018.
Als je hier last van hebt is dat natuurlijk enorm vervelend en bovenal kan het zeer gevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het zaak om hier zo snel mogelijk wat aan te laten doen als dit gebeurd. Gelukkig zijn er niet enorm veel gevallen bekend waarbij dit zo is. Als je de bezitter van een Kadjar bent die in deze periode is ontwikkeld, dan kun je het beste zo snel mogelijk teruggaan naar de officiële dealer of garage. Er is overigens ook een terugroepactie geweest voor deze bewuste modellen.