De Renault is een van de populairste crossovers die Renault ooit gemaakt heeft. De auto wordt sinds 2013 geproduceerd en ondertussen rijden er meer dan 56.000 in Nederland rond. Dat zorgt er echter ook voor dat de nodige problemen naar voren kunnen komen. Hieronder een snel overzicht met de mogelijke mankementen:
De meest voorkomende problemen van een Renault Captur zijn als volgt: defecte parkeersensoren, sierstrippen die loslaten en een airconditioning die niet werkt. Verder kan de software zichzelf resetten, moet de automatische transmissie vervangen worden of de motor kan al snel rammelende geluiden maken.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!
1. Parkeersensoren Functioneren Niet Naar Behoren
Een veelgehoorde klacht met betrekking tot de Renault Captur is het niet goed functioneren van de parkeersensoren. Dit begint wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. In plaats van dat er een bepaalde toon klinkt van kleine piepjes die aangeeft wanneer je in de buurt van andere objecten bent, klinkt er doorlopend een pieptoon.
Hierdoor heb je geen idee hoeveel ruimte je wel of niet nog hebt, waardoor het voordeel dat parkeersensoren normaal gesproken opleveren dus eigenlijk wegvalt en ze op die manier nutteloos worden.
In de meeste gevallen gebeurd dit echter niet de hele tijd. Het kan dus goed zijn dat het een keer voorkomt en daarna weer een tijdje niet. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend. Omdat het soms moeilijk is om te achterhalen waar het precies aan ligt, kan de juiste oplossing nogal eens verschillen. Voor sommige Captur eigenaren zal het makkelijk een snel op te lossen zijn, in andere gevallen ligt dit iets gecompliceerder.
Om erachter te komen waar het probleem vandaan kan komen zal de auto moeten worden uitgelezen. Daardoor zal duidelijk worden of er iets fout is met de parkeersensoren zelf, of dat het ergens anders aan ligt. Mocht het aan een sensor liggen, dan zal deze vervangen moeten worden.
Hiervoor zal de bumper gedemonteerd moeten worden. Per sensor die vervangen moet worden zal de prijs inclusief alle bijkomende kosten uitkomen op zo’n 200 euro. In andere gevallen kunnen er problemen zijn met de bekabeling. Dat kan het verhelpen van slecht werkende parkeersensoren nog wel eens bemoeilijken.
2. Strippen Boven De Wielkast Moeten Worden Vervangen
Er zijn nog wel eens klachten te horen over de zwarte sierstrippen boven de wielkasten van de Renault Captur. Deze sluiten niet altijd even mooi aan en dat lijkt vooral te liggen aan het materiaal wat hiervoor gebruikt is.
Ondanks dat het vervangen van deze strippen niet al teveel hoeft te kosten, is het wel zonde dat deze vaak te wensen overlaten. Daarbij heb je geen garantie dat het vervangen hiervan het direct oplost. We horen namelijk ook verhalen van personen die dit wel hebben gedaan maar nog steeds niet tevreden zijn met het resultaat.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
3. Airconditioning werkt niet goed
Problemen met de airconditioning komen sowieso vaak voor, bij veel verschillende merken en modellen auto’s. Helaas is de Renault Captur hier geen uitzondering op. Er kunnen verschillende oorzaken zijn aan deze mankementen, waarbij het vaak aan de compressor of de verdamper ligt. En het vervangen van beide onderdelen kost aardig veel. Het onderdeel zelf kan al snel 300 euro kosten, maar dat is dan nog exclusief de arbeidskosten en BTW.
Maar voordat we het over reparaties gaan hebben, of hoe je problemen met de airconditioning zou kunnen te proberen voorkomen, kijken we eerst hoe je deze kunt herkennen. In de meeste gevallen komt dit doordat de airco pomp of compressor veel geluid maakt, en dat hoort niet. Dit mag dan ook als een teken gezien worden dat deze geen lang leven meer beschoren is. Als het al tot dit punt gekomen is, zal vervangen vaak de enige juiste oplossing zijn om echt van het probleem af te komen.
Ondanks dat de airconditioning dus vaker niet naar behoren werkt voor dit type auto, kun je hier zelf wel wat tegen doen. Een garantie is het niet, maar vaak worden latere problemen er wel mee voorkomen. Door je airco bijvoorbeeld om de drie jaar te laten controleren met een servicebeurt, worden een hoop dingen vaak bijtijds ontdekt. Bovendien wordt het koudemiddel vervangen of bijgevuld, en worden allerlei andere punten gecontroleerd. Een dergelijke servicebeurt kost vaak minder dan 100 euro, en dat is een wereld van verschil vergeleken met de kosten voor de meest reparaties.
Ben je in de markt voor een Renault Captur occasion, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies!
4. Software Instellingen Resetten Zichzelf
Veel nieuwe auto’s hebben een multimediascherm en handige software die je als bestuurder met allerlei zaken kan helpen. Zo ook de Renault Captur, al werkt dit alles niet altijd zo soepel als zou moeten. Er zijn namelijk meerdere autobezitters die klagen over software instellingen die soms zichzelf resetten. Hoewel het af en toe goed is dat deze software als het ware vooruit kan denken, is dit natuurlijk weer niet de bedoeling. Ook als er een USB-stick is ingeplugd lijkt het erop dat het systeem regelmatig uitvalt.
Nader onderzoek wijst uit dat dit niet alleen bij de Captur het geval is, maar dat er meer Renault modellen zijn die met deze problemen kampen. Het lijkt dus niet alleen aan dit model te liggen, maar een probleem te zijn in de algehele software van Renault. Dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend, of je nu een Captur hebt of een ander model. Het belangrijkste is uiteraard om te weten hoe je er wat aan kunt doen.
Soms kan het vrij makkelijk te verhelpen zijn, en dat heeft iedereen vanzelfsprekend het liefste. Het eerst wat menig garage dan ook zal doen, is een software update. Wanneer dit daadwerkelijk de oplossing blijkt, is het vaak zo geregeld. In andere gevallen die bij ons bekend zijn lag het weer aan hele andere zaken. Een voorbeeld hiervan is een bepaalde sensor die vervangen moest worden, waarna het probleem niet meer terugkwam.
5. Automatische Transmissie Moet Vervangen Worden
Normaal gesproken moet de automatische transmissie bij een auto als de Renault Captur mee kunnen gaan totdat er rond de 250.000 kilometer mee is gereden. In werkelijkheid blijkt dit helaas niet altijd het geval met de Captur. Er zijn verhalen bekend waarbij deze er al na ruim 60.000 kilometer de brui aan gaf. problemen met de automatische transmissie kun je onder andere herkennen aan het schokkerig rijden van de auto. Soms verschijnt er ook een melding waarin wordt aangegeven dat de automatische transmissie gecontroleerd moet worden.
Wanneer deze helemaal vervangen moet worden, is dat zeker niet goedkoop. Het kan in dat geval zomaar 2.500 euro gaan kosten. Maar deze problemen zijn niet altijd aanleiding om de automatische transmissie te vervangen. In sommige gevallen is het genoeg om een nieuwe koppelingscilinder te laten plaatsen. Dit is nog steeds niet goedkoop, maar kost wel stukken minder, namelijk rond de 300 euro.
6. Rammelen Van De Motor
Bij sommige mensen met een Renault Captur kwam het na enkele maanden rijden al voor dat de motor begon te rammelen. Dat is niet heel fijn om te horen, en kan ook nog eens verschillende oorzaken hebben. Daardoor is het niet altijd eenvoudig om de juiste te vinden, ook niet voor specialisten bij de garage. Maar het is ook zonde om onderdelen te laten vervangen terwijl dit helemaal niet nodig is. Het rammelen van de motor kan onder andere aan de volgende dingen liggen:
- Het luchtfilter
- De lambda sensor
- De aandrijfas
Hoewel de kans groot is dat het een van deze dingen is, hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Er kunnen andere oorzaken zijn die zorgen voor het rammelen van de motor. Dat maakt erachter komen waar het precies aan ligt dus nog moeilijker. Kies daarom altijd voor een erkende garage zodat je zeker weet dat er door echte experts naar gekeken wordt. Op die manier kan het vaak nog het beste en snelste worden opgelost.