Peugeot RCZ: 5 Meest Voorkomende Problemen


1. Defecte Zuigerkop

Er doen zich regelmatig problemen voor de met de zuigerkoppen van Peugeot RCZ modellen. Dit gebeurd overigens ook bij een aantal andere soortgelijke modellen van hetzelfde merk en een aantal auto’s van andere merken. Daarbij lijkt het dat het materiaal waarvoor is gekozen niet sterk genoeg is om goed te functioneren voor dit type auto’s.

Problemen op dit gebied zijn vaak te herkennen aan het feit dat de auto begint te trillen en vermogen zal kwijtraken. Ook valt de druk weg in bepaalde cilinders. Dat heeft er alles mee te maken dat er resten van de kapotte zuigerkop en soms ook van olieschraapveren die het hebben begeven in terecht komen. En dat is uiteraard erg gevaarlijk en kan nog veel meer schade opleveren. Let er daarom goed op dat wanneer je dergelijke trillingen hoort je daar gelijk wat aan probeert te doen.

Wanneer het inderdaad zo blijkt te zijn dat er problemen zijn met de zuigerkop, betekent dit vaak dat er een lastige reparatie moet plaatsvinden. In sommige gevallen moet de hele motor worden gemonteerd voordat dit goed kan worden opgelost. Omdat daar erg veel arbeidskosten in gaan zitten, kan de totale rekening al snel oplopen tot bedragen tussen de 1.000 en 2.000 euro.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Vervuilde Motor

De motor die in de Peugeot RCZ zit blijkt nogal gevoelig te zijn voor vervuiling. Voor zover bekend komen deze vooral voor bij de modellen die rond 2010 gemaakt zijn. Daar zijn vrij veel klachten over te vinden. Het gaat daarbij om de 1.6 TPH motor, die ook in een aantal andere Peugeot en Citroën modellen wordt gebruikt. Je kunt deze problemen opmerken aan het feit dat de motor onregelmatig gaat lopen en steeds meer gaat trillen.

In sommige gevallen kan dit ook op andere zaken duiden, maar wanneer het om een vervuilde motor gaat is dit een aardig groot probleem. Omdat zowel bepaalde cilinders als de inlaadkleppen en de turbomotor vaak lijden onder deze vervuiling, kijk je al snel tegen een dure reparatie aan. Mocht het lukken om het met een gedeeltelijke reparatie op te lossen, dan kom je er eigenlijk goed vanaf. Want een motorrevisie gaat nog prijziger zijn. En dat is een klus die alleen kan worden gedaan door een echte deskundige en veel tijd kost.

Wel wordt alles helemaal nagekeken en zal men ervoor zorgen dat alle problemen verholpen worden. Hier hoort onder andere het vervangen van de zuigers en kleppen bij, net als het aanvullen van de koelvloeistof en de motorolie. Voor revisie ben je echter al gauw een riant bedrag kwijt van tussen de 4.000 en 5.000 euro. Daarom is het vaak goed om met mankementen als deze zo snel mogelijk actie te ondernemen. Merk je dat de motor trilt en minder regelmatig loopt, doe er dan gelijk wat aan, want dat kan op de lange termijn best wel veel schelen.

3. Distributieketting Moet Worden Vervangen

De distributieketting van de Peugeot RCZ laat het soms vroegtijdig afweten. En dat is jammer, want het is helaas niet al te goedkoop om deze te laten vervangen. Om verdere schade, ook aan andere onderdelen, te voorkomen, doe je er echter goed aan dit wel zo snel mogelijk te doen. Te lang doorrijden met dit probleem kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor de motor, en een reparatie hieraan zal nog vele malen duurder zijn.

Omdat de motoren in veel moderne auto’s, zoals ook de Peugeot RCZ, steeds compacter worden, hebben distributiekettingen het steeds zwaarder. Logisch gevolg hiervan is dat dit onderdeel minder lang meegaat dan bij veel oudere voertuigen het geval is. Het is daarom niet zo heel gek dat ook dit model daar veel last van hebt. Als bestuurder is hier ook niet zo heel veel aan te doen. Voorzichtig rijden helpt altijd, maar kan dit soms ook niet voorkomen.

Het vervangen van een distributieketting is een lange klus waar een monteur gerust een hele dag voor uit kan trekken. Dat is een van de voornaamste redenen waardoor dit vrij duur kan zijn. Inclusief alle bijkomende kosten kan de rekening al snel oplopen tot zo’n 460 euro. Daarbij moet wel gezegd dat het kan verschillen aan de hand van welke uitvoering je precies rijdt en of er ook andere onderdelen zijn waar iets aan gedaan moet worden.   

4. Problemen Met Schokbrekers Achter

De schokbrekers en schokdempers spelen een cruciale rol wat de veiligheid van de auto betreft. Helaas zijn er bij de Peugeot RCZ nog weleens wat mensen die iets hebben aan te merken op de schokbrekers. Deze hebben normaal gesproken als taak het opvangen van ongeregeldheden in het wegdek. Dit zorgt er in de eerste plaats voor dat zowel de bestuurder als eventuele inzittenden kunnen genieten van een bepaalde mate van comfort tijdens een rit. Maar het helpt de auto ook om recht te blijven rijden zonder al teveel last te hebben van weersomstandigheden zoals harde wind en slechte wegen.

Mocht een van de bovenstaande dingen op een gegeven moment het geval zijn, dan weet je als bestuurder dus al snel waar het aan ligt. Het wordt stukken minder prettig om als passagier op de achterbank te zitten. Ook wordt het op een slecht wegdek, of bij harde wind bijvoorbeeld, moeilijker om de auto in een rechte lijn te laten rijden. Als bestuurder is extra voorzichtigheid dus geboden. Al kun je het beste gewoon zo snel mogelijk de schokbrekers laten vervangen.

Door dit onderdeel te laten vervangen zal de auto weer een veel betere wegligging krijgen. Deze zal minder stuiteren en schokken wat voor zowel de bestuurder als inzittenden een veel betere reis tot gevolg heeft. De kosten van deze reparatie zijn voor een Peugeot RCZ rond de 130 euro inclusief, al kan het bij bepaalde garages iets duurder zijn, afhankelijk van welke uitvoering je precies hebt en of er nog andere dingen aan de hand zijn als gevolg hiervan.

5. Lichtgekleurd Dashboard Reflecteert In Voorruit

Het laatste is een probleem wat vrij specifiek is, en daardoor wel makkelijk te voorkomen. Uit beoordelingen van verschillende gebruikers en een aantal tests komt dit naar voren. Wanneer je kiest voor het interieur met lichtgekleurde dashboard kan dit namelijk vrij hinderlijk reflecteren in de voorruit.

Vooral als het weer er ook nog een handje bij helpt wordt dit duidelijk. Op die manier wordt het zicht beperkter waardoor je extra goed moet opletten. Wanneer je hier niet heel gevoelig voor bent zal het misschien niet zoveel uitmaken, maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Als je twijfelt of je jezelf hier aan zult gaan storen is het misschien beter om voor een iets donkerdere versie te kiezen.

Recent Posts