Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Peugeot 407. Als je een nieuwe of tweedehands 407 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de 407 op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Geluid Uit Het Onderstel
Wanneer er een geluid uit de auto komt en je geen idee hebt waar dat vandaan komt, is dat altijd vervelend. In het geval van de Peugeot 407 is er soms een schrapend geluid hoorbaar. Er wordt door meerdere bestuurders aangegeven dat dit voorkomt wanneer ze langzaam gaan rijden. Als er dan ook nog bij wordt gestuurd, wordt het nog duidelijker. Wat het een beetje moeilijk kan maken om het op te lossen, is dat er meerdere potentiële oorzaken zijn.
Allereerst wordt er meestal gekeken naar de stuurkogel. Het vervangen hiervan lost vaak de klachten op, maar ook weer niet altijd. Een nog logischere oorzaak is de wiellager of homokineet die niet meer goed werkt. Daarbij is het wel erg belangrijk dat er goed wordt gekeken en de onderdelen worden vervangen die daadwerkelijk de boosdoener zijn. Klakkeloos het ene na het andere onderdeel vernieuwen zonder dat er iets verbeterd is immers zonde.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Accu Werkt Niet Meer
Het is normaal dat na lang gebruik de cellen van de accu van een auto slijten. Daardoor heeft deze na verloop van tijd vaak niet meer de noodzakelijke capaciteit die gevraagd wordt. Tot zover is dat vrij normaal, zij het niet dat dit bij de Peugeot 407 relatief vaak voor lijkt te komen en in een vroeger stadium dan bij veel andere auto’s het geval is. Dit gebeurd niet altijd alleen maar wanneer de cellen slijten, het kan bijvoorbeeld ook voorkomen wanneer je de auto hebt geparkeerd en de lichten aan laat staan.
Een accu is aan vervanging toe wanneer deze niet voldoende stroom meer kan leveren. Als je er niet zeker van bent of deze nog naar behoren werkt, kun je dit op bepaalde manieren testen. Zet daarvoor meerdere stroomverbruikers tegelijkertijd aan, zoals de radio, verwarming, airconditioning en het licht. Je doet er goed aan om dit regelmatig te controleren, zodat je niet voor verrassingen zult komen te staan. Mocht je twijfelen, dan doe je er goed aan om een expert ernaar te laten kijken. Een goede of ervaren monteur ziet namelijk vrijwel direct of een accu aan vervanging toe is,
Het vervangen van de accu kost nauwelijks tijd. Dit kan binnen een minuutje of 20 tot 30 worden geregeld. Daardoor liggen de arbeidskosten niet heel hoog, al kan de prijs voor een nieuwe accu zelf aardig variëren. Dit begint voor de Peugeot 407 vaak al bij 60 euro tot maximaal 300 euro. Het hangt er dus erg vanaf wat voor uitvoering van deze Peugeot je precies hebt, al heeft de garage waar je voor kiest ook invloed op het kostenplaatje.
Ben je in de markt voor een Peugeot 407 occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Een test van een 407 met meer dan 400.000 kilometer op de teller.
3. Dynamo Kapot
Zonder dynamo kom je niet ver met de auto, en ook niet met de Peugeot 407. Vaak laat dit onderdeel bestuurders van deze auto echter wel in de steek blijkt. De dynamo zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen en maakt zich daardoor al snel onmisbaar. Wanneer er niet meer voldoende stroom wordt geleverd zal de accu niet meer op kunnen laden.
Dit betekent dan weer dat er allerlei onderdelen van de auto niet genoeg stroom geleverd krijgen. Er zijn verschillende manieren waaraan je kunt merken dat de dynamo het niet goed doet waardoor de accu te weinig stroom levert. Dit merk je onder andere aan het zwakker worden van je lichten en langzamer bewegen van je ruitenwissers, om maar even twee voor de hand liggende voorbeelden te noemen. In het ergste geval kan de auto helemaal niet meer worden gestart.
Een nieuwe dynamo is een must wanneer het zover komt. Het kost bij de garage ongeveer 2 tot 3 uur om deze reparatie te regelen. Daarbij krijg je vaak extra garantie, zodat je snel terug kunt als het nog steeds niet goed zit. De kosten voor een nieuwe dynamo kunnen verschillen per uitvoering van deze Peugeot, maar komen gemiddeld uit op een bedrag van 220 euro, inclusief arbeidskosten en BTW.
4. ABS-sensor Moet Worden Vervangen
Problemen met de ABS-sensor zijn bij de Peugeot 407 vrij makkelijk te herkennen. Vaak gaat namelijk gewoon het lampje op het dashboard branden, waarna je gelijk al weet wat er aan de hand is. Al kan het ook altijd zijn dat je hier op een andere manier achter komt. Er is een foutcode op de sensor af te lezen waarna deze meestal vervangen wordt. Hoewel dit niet altijd de juiste remedie is, blijkt een nieuwe ABS-sensor vaak een prima oplossing.
Toch doe je er goed aan de mensen bij de garage er extra goed naar te laten kijken. Het is namelijk ook zonde om dit te vervangen als later blijkt dat er heel wat anders aan de hand was. Soms blijkt bijvoorbeeld dat de bedrading de boosdoener is, of dat het aan hele andere sensoren ligt. Daarom is het extra goed opletten wanneer dit gebeurd.
5. Problemen Met Bobine
Een vrij gevoelig onderdeel van de Peugeot 407 is de bobine. Dit onderdeel vervult een speciale rol en is daarom van grote waarde. Mocht het kapot zijn, dan kun je daardoor een aantal problemen tegenkomen. Kort gezegd levert de bobine spanning aan de bougies. Daardoor wordt de brandstof ontstoken in de verbrandingsmotor. Dit zorgt ervoor dat de auto kan starten, en is zelfs noodzakelijk in dit proces.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt of er helemaal mee stopt, weet je dat het tijd is om deze te vernieuwen. Voor veel mensen is dit wanneer ze een Peugeot 407 rijden nogal eens voortijdig het geval. Dat wil zeggen eerder dan voor de meeste andere auto’s. De laagspanning zal niet meer kunnen worden omgezet in hoogspanning. Het gevolg daarvan? Een motor die niet aanslaat of, wanneer de bobine nog wel werkt maar niet goed, minder krachtig is. Beide zijn niet iets om vrolijk van te worden.
Als het zover is gekomen en de bobine moet vervangen worden, dan kan dat aardig snel gebeuren. De reparatie zal niet heel veel meer dan een uur in beslag nemen. Toch is het wel aardig lastig om dit zelf te doen, en daarom laat bijna iedereen dit bij de garage of dealer regelen. Het onderdeel zelf is daarbij nog best wel prijzig, waardoor je in totaal tussen de 190 en 225 euro kwijt bent inclusief alle bijkomende kosten. Wel is de reparatie duurder voor meer moderne versies van de Peugeot 407.
6. Stuurpomp Laat Het Afweten
Er zijn een aantal specifieke uitvoeringen van de Peugeot 407 die bekende problemen hebben met de stuurpomp. DIt valt bijzonder genoeg vooral op wanneer er naar links wordt gestuurd. Het is duidelijk merkbaar dat dit moeilijker gaat dan wanneer je naar rechts stuurt. Vanuit Peugeot is er zelfs een terugroepactie geweest, zodat eigenaren van de 407 dit bij de garage gratis konden laten verhelpen. Rijdt je zelf in een uitvoering waarbij je ze problemen ondervindt, dan doe je er dus goed aan hulp te zoeken bij de dealer, die het vaak gratis op kan lossen.