Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Peugeot 208. Als je een nieuwe of tweedehands 208 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de 208 op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Snel Slijten Van Remmen
De remmen van de Peugeot 208 zijn een van die onderdelen die aardig gevoelig zijn. Dat wil niet zeggen dat ze ineens helemaal niet meer zullen werken, maar wel dat er vaak onderdelen van de remmen relatief snel slijten en aan vervanging toe zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn de remschijven. Wanneer deze aan het slijten zijn kun je dit op allerlei manieren horen en merken. Daarmee weet je gelijk dat het hoog tijd is om ze te vervangen, want het is niet bevorderlijk om hiermee door te blijven rijden.
Het niet op tijd vervangen van versleten remschijven zal er simpel gezegd voor zorgen dat de prestaties van de auto steeds minder worden tijdens het remmen. Dat wil zeggen dat de remweg langer wordt en de auto niet rechtdoor zal schieten als er geremd moet worden. Omdat het daardoor gevaarlijker wordt om deel te nemen aan het verkeer, is het handig om zo snel mogelijk tot het vervangen van versleten remschijven over te gaan. Naast de bovenstaande indicatoren dat dit onderdeel aan het slijten is, hoor je soms ook een hoog en piepend geluid wanneer er geremd wordt.
Zowel voor de veiligheid van andere weggebruikers als voor je eigen gemoedsrust is het een lekkere gedachte dat je remmen goed werken. Daarnaast is het vervangen van versleten remschijven niet zo heel duur in vergelijking met andere onderdelen. Voor een bedrag tussen de 80 en 100 euro heb je dit meestal al geregeld, inclusief alle bijkomende kosten.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Hoog Olieverbruik
Meerdere bestuurders geven aan dat het olieverbruik bij hun Peugeot 208 aan de hoge kant is. Dit kan verschillende oorzaken hebben en er zijn dus ook verschillende oplossingen voor. De ene keer wat makkelijker dan anders. Soms werkt het bijvoorbeeld goed om wat dikkere olie te gebruiken. Controleer dan wel eerst of er geen olielekkage is. Mocht dit niet het geval zijn dan werkt het soms prima om een wat dikkere variant te gebruiken en zul je al snel merken dat het verbruik stukken minder wordt.
Niet alle uitvoeringen van de Peugeot 208 hebben trouwens deze problemen met het olieverbruik. Het komt vooral voor bij bepaalde motorvarianten. Zo is bekend dat de VTI blokken hier extra gevoelig voor zijn. Wanneer je een 208 rijdt met een andere soort motor is de kans aanwezig dat het olieverbruik helemaal niet zo hoog is.
Ben je in de markt voor een Peugeot 208 occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een occasion test van een 208.
3. Temperatuur Motorolie Loop Snel Op
Mocht je eigenaar zijn van een GTI uitvoering van de Peugeot 208, dan is het goed om de temperatuur van de motorolie in de gaten te houden. Een veelvoorkomend probleem bij deze auto is dat de temperatuur in een keer oploopt, althans, op de meter dan. In werkelijkheid gebeurd dit niet en er is dus eigenlijk niets aan de hand.
Toch is het erg vervelend, omdat je jezelf een hoedje schrikt wanneer je achter het stuur zit. Dit komt allemaal doordat de temperatuur sensor kapot is. Alleen al voor je eigen gevoel is het wel zo fijn om deze daarom te vervangen. Anders heb je iedere keer het idee dat de motor oververhit raakt terwijl er geen vuiltje aan de lucht is. Daarbij kost een nieuwe temperatuursensor bijna niets, wat het helemaal de moeite waard maakt deze te vernieuwen als je last hebt van dit euvel.
4. Slechte Ruitenwissers
Een veelgehoorde klacht met betrekking tot de Peugeot 208 is de slechte staat van de ruitenwissers. Deze blijken van een vrij lage kwaliteit te zijn waardoor er vaak problemen mee kunnen ontstaan. Daarbij lijken ze niet erg goed afgewerkt. Het probleem komt daardoor heel vaak voor bij bijna iedereen die een dergelijk model auto in bezit heeft. Geluk bij een ongeluk is in dit geval dat nieuwe ruitenwissers niet veel kosten, waardoor je deze gemakkelijk kunt laten vervangen zonder dat je daar gelijk een hoge rekening voor terugkrijgt.
5. Bobines Moeten Worden Vervangen
Bepaalde uitvoeringen van de Peugeot 208 hebben 1.6 motoren die lopen op benzine. Het komt bij deze types aardig vaak voor dat de bobines weigeren. Dit is terug te lezen in verschillende uitgebreide beoordelingen van deze auto maar ook in veel reacties van andere eigenaren van deze Peugeot. De functie van een bobine is echter wel erg belangrijk. Het is namelijk een soort kastje wat stroom ontvangt van de bougiekabels. Daardoor wordt uiteindelijk ontbranding van de cilinders mogelijk. Officieel is bobine overigens een Frans woord wat spoel of spoelen betekent. Niet geheel verrassend bestaat een bobine vaak dan ook uit twee spoelen, die zijn gemaakt van koperdraad.
Er is een primaire en een secundaire spoel voor zowel laagspanning als hoogspanning. Om ervoor te zorgen dat je auto kan starten zijn goedwerkende bobines een must. Wanneer deze niet meer werken of het minder goed doen is het van belang om hier iets aan te doen. De laagspanning zal niet meer worden omgezet in hoogspanning waardoor er niet of nauwelijks vonken meer afgegeven worden. De cilinders zullen er minder cilinders gaan draaien met als gevolg een motor die weigert om te starten of minder krachtig is.
Omdat een bobine een dergelijk belangrijke functie heeft, is het essentieel om de staat hiervan goed in de gaten te houden. Ook wanneer je er nog geen problemen mee hebt is het goed om regelmatig te laten controleren of het goed gaat met de bobines. Mocht je langer doorrijden met een bobine die het niet goed meer doet en dit niet in de gaten hebben, dan kan het op veel andere plaatsen ook voor schade zorgen.
Afhankelijk van waar je precies een kapotte bobine laat maken en wat voor Peugeot 208 je precies rijdt, kunnen de kosten verschillen. Daarbij geldt dat vooral voor de nieuwere en meer moderne modellen de kosten vaak wat hoger zijn. De reparatie zelf neemt vaak niet zo heel lang in beslag, namelijk maximaal een uur. Het onderdeel zelf is echter niet heel goedkoop, waardoor je in totaal al snel een bedrag tussen de 120 en 180 euro kwijt bent. Dat is wel inclusief BTW en arbeidskosten.
6. Handremkabel Werkt Niet Goed
Het is een aanrader om de werking van de handremkabel zo goed mogelijk te controleren. In de praktijk blijkt namelijk dat deze bij de Peugeot 208 nog weleens te wensen overlaat. Wanneer er daadwerkelijk iets niet goed mee is, kan dat al snel gevaarlijke situaties opleveren mocht je de handrem een keer nodig hebben.
Omdat het bekend is dat deze kabel vooral bij deze Peugeot uitvoering vaak met mankementen te maken heeft, moet je dus extra goed opletten bij de aanschaf van deze specifieke auto. Daarmee kunnen eventuele problemen al van tevoren worden voorkomen. Het vervangen van dit onderdeel kost bovendien ook heel weinig, en is daarmee dus een kleine moeite. Voor rond de 15 euro heb je al een nieuwe handremkabel.