Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Peugeot 2008. Als je een nieuwe of tweedehands 2008 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de 2008 op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Banden Zorgen Voor Problemen
Opvallend genoeg zijn er tal van Peugeot 2008 bezitters die klagen over problemen met de banden. Dit is op allerlei verschillende manieren te merken. Het voordeel hiervan is dat veel dealers er inmiddels ook lucht van hebben gekregen, waardoor er meestal naar een passende oplossing kan worden gezocht. Vaak hoor je daarbij de voorwielen schrapen of schuiven, wat op den duur natuurlijk vrij irritant kan worden.
De oplossing ligt aardig voor de hand, maar is niet goedkoop. Veel mensen blijken er namelijk voor te kiezen de standaard banden te vervangen, waarna het probleem zich niet meer voor lijkt te doen. Het blijft natuurlijk relatief raar dat de standaard banden eigenlijk niet goed bij de auto passen, maar dat is hier wel het geval. Denk hier dus goed bij na voordat je ervoor kiest om een Peugeot 2008 aan te schaffen.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Katalysator Begeeft Het
Aan de lijst met onderdelen van de Peugeot 2008 die soms te wensen overlaten kunnen we de katalysator toevoegen. En dat is jammer, want het is een onderdeel wat erg belangrijk is. Zo zorgt de katalysator ervoor dat het reinigingssysteem van de auto optimaal functioneert. Daardoor wordt er onder andere meer brandstof verbruikt en lopen de kosten bij de benzinepomp dus aardig op, omdat je hier steeds vaker langs zult moeten. Als klap op de vuurpijl is het ook schadelijk voor het milieu. Kortom, niemand schiet er iets mee op wanneer de katalysator niet meer goed werkt, en dus kun je deze maar het beste laten vervangen.
Er is gelukkig een makkelijke manier om erachter te komen of alles nog goed zit met de katalysator. Dit doe je namelijk met behulp van de zogenoemde kloptest. Tik een paar keer met je eigen vuist op het onderdeel en luister goed of je losse deeltjes aan de binnenkant hoort bewegen. Wanneer dit het geval is, dan is dat reden genoeg om er naar te laten kijken, want de kans is groot dat er in dat geval iets moet gebeuren. De katalysator zorgt ervoor dat verkeerde uitlaatgassen worden omgezet in minder giftige stoffen. Al decennialang is het verplicht om een goed werkende versie hiervan in de auto te hebben, en dus kun je in de problemen komen wanneer deze niet meer goed werkt, buiten dat het voor jouw eigen gezondheid niet bevorderlijk is.
Vaak gaat de katalysator kapot als gevolg van een ander onderdeel waarmee iets fout gaat. Ook kan dit gebeuren doordat er bijvoorbeeld ergens tegenaan wordt gereden. Hoe dan ook, kun je dit het beste spoedig laten vervangen. Voor de Peugeot 2008 zal dit bij de garage tussen de 290 en 350 euro kosten inclusief BTW en arbeidsloon. De reparatie zelf neemt niet meer dan 1 à 2 uur in beslag, maar het onderdeel is relatief duur, waardoor de kosten alsnog aardig oplopen.
Ben je in de markt voor een Peugeot 2008 occasion, bekijk dan onderstaande video over een roadtest.
3. Start-Stop Systeem Werkt Vaak Niet
Er is een aardig lange lijst met onderdelen die bij de Peugeot 2008 nog wel eens vroegtijdig aan vervanging toe zijn. Hoewel dit per uitvoering en zelfs per exemplaar kan verschillen, wordt uit verschillende voorbeelden duidelijk dat de koppelingsplaat een van de onderdelen is die vaak extra aandacht vergt. Ondanks dat dit vrij vervelend is, kost het onderdeel zelf niet heel erg veel wanneer je dit wilt vervangen. Normaal gesproken is het al mogelijk om een nieuwe koppelingsplaat te regelen voor een bedrag tussen de 20 en 50 euro.
4. Koppelingsplaat
Er is een aardig lange lijst met onderdelen die bij de Peugeot 2008 nog wel eens vroegtijdig aan vervanging toe zijn. Hoewel dit per uitvoering en zelfs per exemplaar kan verschillen, wordt uit verschillende voorbeelden duidelijk dat de koppelingsplaat een van de onderdelen is die vaak extra aandacht vergt. Ondanks dat dit vrij vervelend is, kost het onderdeel zelf niet heel erg veel wanneer je dit wilt vervangen. Normaal gesproken is het al mogelijk om een nieuwe koppelingsplaat te regelen voor een bedrag tussen de 20 en 50 euro.
5. Nieuwe Aircopomp Nodig
Een goed werkende airco is een fijne toevoeging voor elke auto, en de Peugeot 2008 is daar natuurlijk geen uitzondering op. De aircopomp is een essentieel onderdeel in dit geheel, en wanneer deze niet meer goed werkt heb je niet zoveel meer aan de airconditioning. Deze pompt namelijk koelmiddel rond in het airco systeem, waardoor uiteindelijk koude lucht de auto in geblazen kan worden.
Mocht de airco niet meer goed werken, of heb je het gevoel dat deze minder presteert, dan is de kans vrij groot dat er iets niet goed gaat met de aircopomp. Het is goed om hier even naar te laten kijken. Soms wordt het simpelweg opgelost en blijkt dat er niet genoeg vloeistof meer is, maar vaak blijkt er meer aan de hand. Zeker de Peugeot 2008 staat erom bekend nog weleens wat problemen te hebben met de aircopomp.
Wanneer het zover komt dat de aircopomp moet worden gerepareerd of vervangen, is dat niet gemakkelijk. Deze klus is erg arbeidsintensief waardoor een monteur er de nodige tijd en moeite in zal moeten steken. Daarbij is het onderdeel zelf ook niet al te goedkoop. Al deze factoren bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat je al snel rond de 1.000 euro kwijt kan zijn inclusief alle bijkomende kosten.
6. Distributieriem Stuk
De distributieriem is helaas een pijnpunt bij vele soorten auto’s. Het is sowieso een gevoelig onderdeel wat relatief snel aan vervanging toe is. Eigenlijk heeft bijna ieder merk wel een aantal modellen en uitvoeringen die hier last van hebben, en Peugeot is daar geen uitzondering op. En om precies te zijn, geldt dit ook voor de 2008. Veel eigenaren van dit model geven aan dat de dit onderdeel al hebben moeten laten vervangen terwijl er nog helemaal niet zoveel kilometers op de teller stonden. Vaak gebeurd dit overigens ook preventief.
Dit alles wordt gedaan om te voorkomen dat de riem knapt, waarna het probleem stukken groter zal zijn. Niet alleen kan de motor hierdoor vastlopen, er kan enorme schade ontstaan. Hoewel de kosten voor een nieuwe distributieriem aardig hoog zijn, verbleken deze in vergelijking met een revisie van de motor of, nog erger, het helemaal moeten vervangen hiervan. In dat geval kan het totale kostenplaatje uitkomen op een bedrag wat ruim boven de 1.000 euro ligt. Om dit te voorkomen kun je daarom maar beter een kapotte distributieriem gelijk laten vervangen.
Vanwege al deze redenen wordt er altijd bij de garage gekeken hoe het ervoor staat met de distributieriem. Als deze vervangen moet worden, is dat niet een klus die je wel even zelf kunt doen. Het kost zelfs een ervaren monteur tussen de 3 en 6 uur om dit te doen, omdat het niet makkelijk is om erbij te komen. De totale kosten komen mede daardoor uit op een bedrag van 300 euro of meer, afhankelijk van welke uitvoering van de 2008 je precies hebt en bij welke garage de distributieriem vervangen wordt.