Peugeot 108: 6 Meest Voorkomende Problemen


rode peugeot 108

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Peugeot 108. Als je een nieuwe of tweedehands 108 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de 108 op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Stotteren Van De Auto

Wat als eerste opvalt als we kijken naar wat mensen van de Peugeot 108 vinden, is dat de meningen veelal positief zijn. Bijna iedereen erkent dat dit een fijne wagen is, zeker voor de kleine ritten. Maar, zoals met bijna iedere auto het geval, zijn er wel een paar minpuntjes of zaken waar meerdere mensen last van hebben. Het zogenoemde stotteren van de auto is er daar een van.

Gek genoeg blijkt uit de meeste gebruikerservaring dat dit vooral bij een bepaalde snelheid voorkomt. Wanneer er tussen de 50 en 70 kilometer per uur wordt gereden, begint het stotteren. Daarna kun je gelijk merken dat wanneer je harder of zachter dan deze snelheden rijdt het weer verdwijnt. Daarmee is het dus iets wat erg specifiek is en sommige bestuurders misschien niet eens op zal vallen.

Heb je nu wel opgemerkt dat dit gebeurd, dan wil je uiteraard dat er naar gekeken wordt. Het rijdt niet erg lekker en hoort bovendien niet. De juiste oplossing verschilt nogal eens, maar in de meeste gevallen blijkt het eenvoudig om dit te verhelpen. Met een software update kan men er bij de garage vaak voor zorgen dat het snel verleden tijd is. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Niet Leverbaar Met Parkeersensoren

De Peugeot 108 mag worden gezien als een echte stadsauto. Dat wil zeggen dat je deze perfect kunt gebruiken om de boodschappen mee te doen, of om korte ritjes te maken in de buurt. Een klein nadeel van de wagen is wel dat deze niet leverbaar is met parkeersensoren. En dat terwijl je deze juist vaak goed kunt gebruiken voor een auto waarmee je veel korte ritjes maakt en in de stad rijdt. Bepaalde uitvoeringen van de auto hebben dan wel weer een achteruitrijcamera. Mocht je de auto overnemen van iemand anders, dan is het dus goed om even extra goed op te letten of er geen beschadigingen zijn rond bijvoorbeeld de bumpers en de wielen. 

Ben je in de markt voor een Peugeot 108 occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een occasion test van een 108.

3. Zwakke Koppeling

De koppeling van de Peugeot 108 blijkt een zwak punt van deze specifieke auto. Dat komt naar voren doordat er meerdere mensen zijn die aangeven dat deze (te) vroeg aan vervanging toe was. Vervelend genoeg heb je weinig keus wanneer het zover is dat dit gebeurd, want met een niet goed werkende koppeling kun je jezelf in de nesten werken. Deze mechanische verbinding tussen de prise-as en het vliegwiel is namelijk onmisbaar voor elke auto. Er zitten trouwens meerdere onderdelen tussen de koppeling. Het kan dus goed zijn dat er met een van deze dingen wat aan de hand is en niet de hele koppeling gelijk vervangen hoeft te worden.

Maar hoe merk je precies dat er iets niet goed zit met de koppeling? Dit is aardig makkelijk te achterhalen. Er zijn zelfs meerdere manieren om hierachter te komen. Daarbij kun je het zelf even testen wanneer je zekerheid wilt. Wanneer de koppeling slipt bijvoorbeeld, is dit vaak een indicatie dat het niet goed zit. Ook wanneer de auto steeds slechter gaat schakelen, is de kans vrij reëel dat de koppeling de schuldige is. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd nog even de hulp van de garage inroepen om er zeker van te zijn dat het niet aan iets anders ligt.

Als er echter geen ontkomen aan is dat het door dit onderdeel komt, dan is het zaak om snel voor een nieuwe koppeling te zorgen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, en mits je zelf een monteur bent zul je dan ook vrijwel altijd de garage hiervoor nodig hebben. Zelfs een goede monteur kan daarbij een hele dag kwijt zijn om een koppeling te kunnen vervangen. Daardoor loopt de rekening aardig op, omdat er veel arbeidskosten bijkomen. Samen met de BTW en kosten voor het onderdeel zelf om je al snel uit op een totale rekening van rond de 500 euro mocht jouw Peugeot 108 een nieuwe koppeling nodig hebben.     

4. Motor Heeft Tijd Nodig Om Aan Te Slaan

Het volgende probleem komt vooral voor in de winter wanneer het koud is. Want de Peugeot 108 lijkt een auto die niet al te gek is op het maken van een koude start. In winterse weersomstandigheden heeft de motor vaak wat langer nodig om aan te slaan, terwijl je hier in de zomerse maanden niets van zult merken. Daarom is het soms handig om deze eerst even te laten draaien wanneer het koud is. Op die manier heeft de motor rustig de tijd om op te warmen en kun je daarna direct wegrijden. 

5. Accu Kapot En Elektronische Storingen

Een punt waar veel eigenaren van de Peugeot 108 op terugkomen is de vele elektronische storingen waar deze auto onder lijdt. Vaak hebben deze een verschillende achtergrond, maar het lijkt daardoor vaak of er van alles aan de hand is, terwijl dat best wel weer meevalt. Helaas is het een eigenschap die een beetje bij het karakter van de auto lijkt te horen. Nog een ander onderdeel wat hier een daar problemen lijkt te geven is de accu. Hoewel het normaal is dat dit onderdeel na geruime tijd slijt en aan vervanging toe is, moeten veel mensen dit bij de Peugeot 108 al wel erg vroeg doen. 

Wanneer een accu niet meer voldoende stroom levert zal deze vernieuwd moeten worden. Let er goed op dat dit ook aan een ander onderdeel kan liggen zoals de dynamo. Mocht je zekerheid hebben dat het toch echt de accu betreft, dan kun je overgaan tot het repareren hiervan. Om te kijken of de accu nog op volle capaciteit werkt, kun je onder andere de volgende stroomverbruikers aanzetten:

  • Radio 
  • Airconditioning
  • Licht

Als het opvalt dat bijvoorbeeld de kracht van het licht afneemt, dan kan de accu het niet meer aan om genoeg stroom te leveren voor alle verbruikers tegelijk. Daaraan kun je afleiden dat het tijd is om deze te vervangen. Dat kost gelukkig bij de meeste garages niet al te veel voor de Peugeot 108 en is een klus die vrij snel gebeurd is. Inclusief alle bijkomende kosten ben je ongeveer 70 euro kwijt, waarna je weer volop gebruik kunt maken van alles wat de Peugeot 108 te bieden heeft.  

6. Niet Werkende Achterlichten

Het komt nog weleens voor dat bij de Peugeot 108 de achterlichten niet optimaal werken of het zelfs helemaal niet doen. het goede nieuws is dat dit, voor zover bekend, alleen het geval is bij exemplaren die zijn geproduceerd tussen juni 2014 en april 2015. Het heeft te maken met de bedrading. Vanuit Peugeot is er speciaal voor deze lichting van de 108 een terugroepactie geweest. Wanneer je zelf een auto van dit merk en model hebt uit deze periode of wilt kopen, doe je er dus goed aan om de achterlichten extra goed te (laten) controleren. 

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs