Opel Agila: 5 Meest Voorkomende Problemen


zilveren opel agila

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Opel Agila. Als je een nieuwe of tweedehands Agila wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Agila op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Auto Wijkt Af Van Lijn

De Opel Agila heeft weinig slechte eigenschappen, waardoor het een populaire auto is onder velen. Maar als we dan toch een minpuntje moeten noemen, dan is het wel dat deze auto van de lijn afwijkt. Het blijkt wel gezien het vele aantal testen en beoordelingen waarbij dit specifiek wordt genoemd. Daardoor moet je dus extra goed opletten wanneer je in deze auto rijdt, voordat je te ver af gaat wijken tijdens het rijden. 

Dergelijke problemen kunnen eigenlijk maar een ding betekenen, namelijk dat er iets mis is met de uitlijning. Hoewel het raar is dat dit schijnbaar standaard vaak voorkomt bij dit Opel model, is het wel relatief makkelijk om dit op te lossen. De garage kan de auto uitlijnen. Er worden een aantal aanpassingen gedaan aan de instellingen en ophanging waardoor het probleem verleden tijd wordt gemaakt. Een Opel Agila uitlijnen kan al vanaf 75 euro.    

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Vervangen Remblokken

Remmen zijn kwetsbaar, en dit geldt voor veel soorten auto’s. De Opel Agila is hier ook niet ongevoelig voor. Dit blijkt wel uit het feit dat veel mensen na relatief weinig kilometers te hebben gemaakt de remblokken al moeten vervangen. Onderdelen als deze zijn vaak aan slijtage onderhevig, omdat ze veel worden gebruikt en er soms teveel van wordt gevraagd, bijvoorbeeld als iemand plotseling heel hard gaat remmen.

Als de remblokken niet meer optimaal werken, is dit op meerdere manieren waar te nemen. Als eerst is het merkbaar dat remmen steeds stroever gaat, en de remweg langer wordt. De remblokken zijn immers wat je met je voet via het pedaal tegen de remschijven aandrukt. Daardoor is het logisch dat remmen steeds moeilijker wordt wanneer dit versleten is of niet meer goed werkt. Het is helaas moeilijk om de remblokken zelf te controleren of om erachter te komen hoe dik deze nog zijn. Daarom moet je goed opletten dat wanneer remmen slechter gaat of de auto scheef trekt tijdens het remmen, je op tijd aan de bel trekt. Naast dat het gevaarlijke situaties op kan leveren, ontstaat er vaak een vervelend geluid wanneer bepaalde onderdelen van de remmen versleten zijn.

Bij de garage zal men snel kunnen zien wat er aan de hand is. De remmen bestaan uit meerdere onderdelen en daardoor hoeven lang niet altijd de remblokken schuldig te zijn. Voor de Opel Agila blijken deze echter wel vaak de boosdoener. Het voordeel daarbij is dat het niet lang duurt om deze te vervangen. Dat is vaak al binnen een uur geregeld. Daarom ben je de auto niet al te lang kwijt, terwijl de totale kosten vaak uitkomen op een bedrag van rond de 80 euro. Dit kan overigens wel verschillen, afhankelijk van wat voor soort Agila je precies rijdt, al ligt het hoe dan ook niet heel ver uit elkaar.    

3. Multiriem Al Snel Aan Vervanging Toe

Een onderdeel van de Opel Agila wat erom bekend staat wat zwakker en kwetsbaarder te zijn dan bij veel andere auto’s is de multiriem. Veel mensen zullen dit overigens ook kennen als de V-snaar, waarmee hetzelfde onderdeel wordt bedoeld. Deze vervult een belangrijke functie door te zorgen voor de aandrijving van veel andere zaken en onderdelen in de auto, waaronder de volgende:

  • Waterpomp
  • Stuurbekrachtiging
  • Aircopomp
  • Dynamo

Doordat een multiriem belangrijk is voor de werking van zoveel verschillende zaken, kun je jezelf voorstellen dat het essentieel is dat deze goed werkt. Als dit niet meer zo is, kan dit gelukkig vaak snel worden opgemerkt. Er zal een piepend geluid te horen zijn. Meestal is de multiriem dan slap geworden. Vaak heeft dit met ouderdom te maken, maar bij de Agila gebeurd dit dus stukken sneller dan bij veel andere Opel modellen en auto’s. Andere oorzaken van een kapotte multiriem zijn hoge luchtvochtigheid of een versleten dynamo. Zelf kun je trouwens regelmatig even de spanning van de multiriem checken. Dit doe je simpelweg door deze eventjes een centimeter in te drukken waarna al snel voelbaar is hoe het ervoor staat met de spanning. 

Er zijn meerdere uitvoeringen van de Opel Agila die zijn uitgerust met verschillende soorten multiriemen. Het wil dan ook niet zeggen dat iedere Agila last heeft van deze problemen. Doordat er meerdere varianten zijn kan de prijs om dit te laten repareren wel weer enigszins uiteenlopen. Normaal gesproken zal dit echter tussen de 80 en 100 euro zijn inclusief alle bijkomende kosten. Omdat dit niet al te veel kost vergeleken met het vervangen van veel andere onderdelen, doe je er goed aan dit zo snel mogelijk te laten repareren wanneer je met een multiriem zit die het niet goed meer doet.   

4. Zwakke Schokdempers

Veel bestuurders hebben problemen met de schokdempers van de Opel Agila. Dat is niet zo mooi, want deze hebben als onderdeel een belangrijke rol in de auto. Daarbij gaat het vooral om de veiligheid van de inzittenden. Goede schokdempers vangen namelijk oneffenheden op in het wegdek maar zorgen er ook voor dat het een beetje comfortabel blijft wanneer er over een drempel wordt gereden. Wanneer deze niet meer goed werken wordt je als inzittende vaak de auto door gesmeten alsof je in een attractie in een pretpark bent beland. Dat maakt meerijden allesbehalve comfortabel.

Buiten het gebrek aan comfort zijn er nog wel een paar redenen te noemen waarom het niet verstandig is om door te rijden met schokdempers die hun beste tijd hebben gehad. Het kan gevaarlijke situaties opleveren voor iedereen in de auto maar ook voor andere weggebruikers. Daarnaast is het erg slecht voor de auto en andere onderdelen. Daarbij kan deze veel minder in balans worden gehouden als dit onderdeel niet meer goed functioneert. Nieuwe schokdempers zullen ongeveer 120 euro kosten. Dat is wel inclusief alle bijkomende kosten voor deze reparatie. Een zachte prijs om dit vervelende probleem op te lossen.  

5. Gevoelig Voor Zijwind

De Opel Agila is natuurlijk maar een vrij klein autootje. Dat is zeker niet oneerbiedig bedoeld, maar wel goed te merken in bepaalde situaties. De meeste mensen zullen deze wagen daarom vooral aanschaffen als tweede auto, voor ritten in de buurt of om even snel boodschappen te doen. Dat zijn ook precies de doeleinden waarvoor de Agila ontworpen is. Voor ritten in de stad werkt alles namelijk meer dan prima.

Mocht je echter langere afstanden af gaan leggen en veel op de snelweg rijden, dan merk je al snel dat deze auto tekort komt. Dat komt onder andere naar voren in het feit dat bij stevige zijwind de auto als het ware begint te klepperen en te zwiepen. Als bestuurder merk je al snel dat je stukken minder controle hebt en dat is stukken minder fijn rijden. Voor hoge snelheden en extreme weersomstandigheden is de Opel Agila dan ook niet de beste keuze.

Nieuwste blogs