Nissan Navara: 5 Meest Voorkomende Problemen


witte nissan navara

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Nissan Navara. Als je een nieuwe of tweedehands Navara wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Navara op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Bedrading Bij Stuur Raakt Los

Meerdere malen hebben bestuurder van de Nissan Navara aangegeven problemen te hebben met de bedrading bij het stuur. De sensor draden blijken niet altijd goed bevestigd waardoor deze los komen te zitten en als gevolg daarvan zich om de krukassensor gaan wikkelen. Wanneer dit eenmaal is gebeurd wordt er daarna vaak een storting aangegeven. 

Een mogelijk gevolg van het losraken van deze bedrading is dat het contactslot storting krijgt. Het signaal naar het alarmsysteem werkt niet waardoor de auto niet altijd zal willen starten. Doordat er condens op de draden kan komen kan het bovendien nog erger worden. Er zijn wel een aantal manieren om dit op te lossen, maar die zijn niet altijd even makkelijk en praktisch. Zo kun je bijvoorbeeld een speciaal soort plaats kopen om eroverheen te lassen.

In de tussenbak zit een blauwe zekering die door kan branden. Door deze los te halen en weer vast te zetten is het soms opgelost, al kun je deze ook helemaal laten vervangen. Het onderdeel zelf kost daarbij bijna niets. Helaas blijkt uit de klachten van veel Navra bezitters dat Nissan niet altijd de verantwoordelijkheid voor dit mankement op zich lijkt te nemen, terwijl het toch erg vaak voorkomt bij dit model.

2. Niet Optimaal Geschikt Voor Terreinrijden

Een auto als de Nissan Navara lijkt op het eerste gezicht uitermate geschikt voor terreinrijden. Voor veel mensen is dit juist de reden om voor deze wagen te kiezen. In de praktijk blijkt echter dat er veel klachten ontstaan wanneer je deze auto veel hiervoor gebruikt. Daarnaast levert het problemen op met het vermogen en de koppeling, waar we later nog uitgebreid op terug gaan komen. Niet alles wat gebeurd tijdens het terreinrijden zal bovendien onder de garantie vallen. Bij de verkoop van de auto wordt vaak gemeld dat dit makkelijk kan, maar denk er dus goed over na of dit daadwerkelijk de perfecte auto is voor deze doeleinden.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. Roestproblemen

Niet alleen zien roestplekken er over het algemeen niet uit, ze kunnen ook zorgen voor verdere schade op gaten op bepaalde plaatsen in de auto waar je dat liever niet hebt. Dit is in het geval van de Nissan Navara zelfs zo erg, dat een groep van eigenaren van dit model zich heeft samengevoegd om een terugroepactie te eisen. Dat alles gebeurde in 2016. Wat er precies aan de hand was? Het was op een gegeven moment zo erg geworden met de roest, dat bepaalde Navara’s simpelweg braken wanneer er gebruik werd gemaakt van de trekhaak of de laadbak. Iets wat voor deze robuust ogende pickup natuurlijk geen probleem zou mogen zijn.

Wat opviel is dat vooral in het gedeelte tussen de laadbak en de cabine enorm veel roest leek te ontstaan. De afbeeldingen van Nissa Navara’s die doormidden zijn gebroken zijn daarom op allerlei plekken te vinden. Veel leden van de bovengenoemde groep hebben de media opgezocht, en vooral in Groot-Brittannië werd er uitgebreid verslag gedaan van alle problemen. Het is wel handig om daarbij te vermelden dat deze problemen zeker niet alleen bij Nissan voorkomen. Er zijn veel meer soorten auto’s met een ladderchassis die hier last van hebben. De vele voorbeelden die beschikbaar zijn voor de Nissan Navara duiden er echter wel op dat deze auto er nog veel meer problemen mee heeft.

In Nederland zijn er aardig wat Nissan Navara exemplaren op de markt te vinden. Wanneer je erover nadenkt om er een aan te schaffen, doe je er dus goed aan om even te kijken hoe alles ervoor staat met het chassis. Probeer daarbij te achterhalen of er al eerder mankementen aan zijn geweest of dat het zelfs al een keer gebroken is. Als laatste doe je er misschien goed aan om een andere auto te kiezen wanneer je de trekhaak en de laadbak veel wilt gaan gebruiken.

4. Nieuwe Koppeling Nodig

Net zoals het chassis erom bekend staat voor de nodige problemen te zorgen, mag hetzelfde worden gezegd van de koppeling van de Nissan Navara. Het aantal klachten wat er online over te vinden is mogen we gerust bestempelen als talrijk, al is dat misschien nog relatief voorzichtig uitgedrukt. Wel wordt het al vrij snel duidelijk dat de meeste mensen die deze auto bezitten niet vrolijk worden van de koppeling. Hier een kleine greep uit een aantal klachten die te vinden zijn over dit onderdeel:

  • Koppeling begint te slippen
  • Koppeling grijpt laat aan
  • Koppeling niet geschikt voor terreinrijden
  • Koppeling snel eruit

De problemen lijken veel mensen te overkomen, waardoor we wel vast kunnen stellen dat het echt met deze auto te maken heeft. Dit onderdeel vormt de mechanische verbinding tussen de as en het vliegwiel. Daartussen zitten nog een aantal onderdelen die allemaal tot de koppeling behoren. Voorbeelden hiervan zijn de drukgroep en de koppelingsplaat. Werkt dit allemaal niet naar behoren, dan merk je dat doordat je problemen hebt met schakelen, vaak op een van de de bovenstaande manieren.

Dat er na verloop van tijd slijtage optreedt is normaal, al komt dit meestal pas tussen de 100.000 en 150.000 kilometer voor. Bij de Nissan Navara blijkt dat veel bestuurders hier vanaf het begin vaak al last van hebben. Vanwege het belang van dit onderdeel is het erg vervelend als het niet goed werkt, zeker met een wagen als deze. De koppeling vervangen kan in dit geval uitkomst bieden, en bij menig garage of Nissan dealer zal dit probleem inmiddels bekend zijn, waardoor men naar alle waarschijnlijkheid zal weten wat de beste manier is om dit te verhelpen.

Omdat een koppeling, zoals gezegd, uit veel verschillende onderdelen bestaat, is het lang niet altijd makkelijk om deze te vervangen. Hier komt aardig wat werk bij kijken, en zelfs een professional op dit gebied zal er tussen de 4 en 8 uur voor nodig hebben. Er wordt dan wel gelijk gekeken of er eventueel nog meer onderdelen zijn die aan vervanging toe zijn, zodat het euvel zich niet korte tijd later weer voor kan doen. De totale kosten voor het vervangen van de koppeling voor de Nissan Navara liggen tussen de 320 en 380 euro.

5. Lakschade

Lakschade is om verschillende redenen erg vervelend. Dat begint al bij het feit dat het erg duur kan zijn om dit te herstellen. Wanneer er moet wordt overgespoten kun je zomaar een paar duizend euro kwijt zijn voor iets wat vrij onschuldig lijkt. Daarnaast zijn er gevallen bekend waarbij het probleem na het overspuiten alleen maar erger werd bij de Nissan Navara. Dit komt omdat niet altijd precies dezelfde kleur wordt gebruikt, waardoor het er nog slechter uit zal zien dan eerst. Het is dus uitermate belangrijk dat exact dezelfde kleur wordt gebruikt, en dat je een erkende garage uitkiest om de auto over te laten spuiten als dit nodig is. Anders zit je met een hoge rekening zonder dat er iets verholpen is.

Nieuwste blogs