Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Nissan Micra. Als je een nieuwe of tweedehands Micra wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Micra op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. V-snaar Moet Worden Vernieuwd
De v-snaar vervult een belangrijke rol in het geheel voor een werkende auto. Deze is er namelijk verantwoordelijk voor dat onderdelen als de waterpomp, stuurbekrachtiging en dynamo worden aangedreven. Wanneer die niet meer goed gaat merk je dat dus op allerlei vlakken. In nieuwe auto’s staat dit onderdeel ook wel bekend als de multiriem. Die naam is misschien wel een betere verwijzing naar de vele vlakken waarop dit onderdeel van belang is.
Als de v-snaar slap is geworden en niet meer strak genoeg gespannen staat, zal het tijd zijn om deze te vervangen. Dit komt bij de Nissan Micra relatief vaak en meestal vrij vroeg voor in vergelijking met veel andere auto’s. Mocht de v-snaar slap zijn geworden dan valt er vaak tevens een piepend geluid te horen. Het komt daarbij regelmatig voor dat de garage tijdens een APK-keuring besluit om dit onderdeel preventief te vervangen. Al zijn er nog altijd meer dan genoeg automobilisten genoeg die hier wel onderweg last van krijgen.
Het is handig om met enige regelmaat zelf even de spanning van de v-snaar te controleren. Dit kun je doen door deze simpelweg een paar centimeter in de drukken. Voelt deze slap aan of zitten er scheurtjes in? Dan doe je er goed aan om gelijk voor een nieuwe te gaan. Voor een ervaren monteur is dit een beetje een routineklus, maar zelf is het vaak een stuk lastiger om dit te doen als je er niet heel veel kennis van hebt. Bovendien zal deze dienst je bij de garage rond de 100 euro in totaal kosten, en is het vaak binnen een uur geregeld.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Kapotte Bobine
Het lijstje onderdelen wat bij de Nissan Micra nogal eens eerder aan vervanging toe is dan zou moeten is vrij groot. Daarop is ook de bobine te vinden. Dit is een kastje wat door middel van stroomstoten de bougies laat vonken. Hierdoor wordt ontbranding in de cilinders mogelijk gemaakt. Het kastje ontvangt de stroom van de bougiekabels en heeft daarmee een belangrijke rol met het omzetten van lage spanning in hoogspanning.
De bobine kan op twee manieren kapot gaan. Soms werkt deze ineens helemaal niet meer, en andere keren gaat dit in een wat langzamer tempo maar wordt het wel steeds minder. Bij de Nissan Micra gebeurd het vaker op de eerstgenoemde manier. Door een slecht of niet werkende bobine kunnen de cilinders niet gaan draaien en het gevolg daarvan is dat de kracht van de motor steeds verder afneemt. En je raadt het misschien al, de motor kan dan op den duur helemaal niet meer starten.
Om dit te voorkomen is het zaak om regelmatig te laten controleren of de bobine in orde is. Wanneer het je toch overkomt dat deze stuk gaat, zal er gelijk een nieuwe moeten worden geplaatst. Gelukkig kan dit bij de garage vrij snel worden gedaan. Het duurt namelijk meestal korter dan een uur om dit onderdeel te vervangen. De kosten kunnen wat variëren aan de hand van wat voor een uitvoering van de auto je precies hebt, maar liggen inclusief BTW en arbeidsloon gemiddeld rond de 225 euro.
Ben je in de markt voor een Nissan Micra occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies van een Micra.
3. Problemen Met Starten
Uit onderzoek naar verschillende soorten klachten blijkt dat de Nissan Micra’s die in 2011 zijn geproduceerd veruit de meeste mankementen hebben. De uitvoeringen uit 2012 zijn hier kort achter nummer twee. Veel van deze klachten gaan over problemen bij het starten. Deze hebben in veel gevallen te maken met het contactslot of het start/stop systeem.
In 2018 is er zelfs een grote terugroepactie geweest waarbij er in Canada en de Verenigde Staten ruim 160.000 Nissan Micra’s en Juke’s zijn teruggehaald. Dit had te maken met een versleten veer in hetzelfde contactslot. Toch lijken deze problemen in Europa en Nederland die hiermee te maken hebben iets anders te zijn. Naast het start/stop systeem kunnen deze ook worden veroorzaakt door de accu.
Omdat de oorzaken nogal kunnen verschillen is het belangrijk goed uit te laten zoeken wat er aan de hand is. Er zijn verhalen bekend waarbij het 500 tot 600 euro kosten om het op te laten lossen, maar vaak kan dit voor stukken minder. Let er daarom goed op dat, wanneer je deze problemen ervaart, de juiste oplossing wordt geboden, zodat je niet met nog meer kosten wordt opgescheept.
4. Storing Motormanagement
Wanneer er een storing in het motormanagement ontstaat merk je dit vaak doordat er een lampje gaat branden op het dashboard. DIt motormanagement lampje zal vervolgens aangeven dat je contact op moet nemen met de dealer. Daar kun je de auto uit laten lezen waardoor er soms een probleem aan het licht komt, maar niet altijd. Als er niets wordt gevonden maar de auto wel wordt uitgelezen, zal de melding daarna verdwenen zijn. De kans bestaat echter dat deze later weer terug zal komen.
Een andere manier waarop je een dergelijke storing kunt opmerken, is doordat de motor soms afslaat. Een herstart is dan bovendien nauwelijks mogelijk en de auto zal niet meer reageren op het gaspedaal wanneer je deze probeert te gebruiken. Vaak kan dit vrij snel worden verholpen of zelfs direct langs de weg als je met pech komt te staan. Later kan het echter voorkomen dat er alsnog stortingen ontstaan, zoals met de gaspedaalsensor.
Het blijkt vaak dat wanneer er bij de garage wordt gekeken naar wat er aan de hand is, de data niet altijd uitkomst bieden. Soms verschillen de live data namelijk van de data die daadwerkelijk gemeten worden. Dat kan er weer op duiden dat de motormanagement computer kapot kan zijn, of dat er in het verleden reparaties niet helemaal goed zijn uitgevoerd. Let daarom extra goed op wanneer je deze melding krijgt, want het kan aan allerlei verschillende dingen liggen. Kies voor een erkende garage waar je zeker weet dat je zo goed mogelijk zal worden geholpen.
5. Krakende Geluiden Bij Het Sturen
Een stuur wat kraakt en piept wanneer je dit naar links of rechts beweegt komt vaak voor. Bijna ieder automerk heeft hier weleens last van met bepaalde modellen. Nissan is daar geen uitzondering op en vooral bij de Micra zijn er aardig wat mensen die aangeven hier last van te hebben tijdens het rijden. Vinden waar het precies vandaan komt kan soms aardig lastig zijn. Het kan onder andere aan de volgende onderdelen liggen:
- Veerpoot rubbers
- Homokineet van de aandrijfas
- Stuurbekrachtiging
- Wiellagers
Aardig wat verschillende potentiële oorzaken zijn er dus. Wat het nog iets moeilijker maakt voor de garage is dat het geluid alleen rijdend te horen is en niet wanneer de auto bij hun zelf staat. Daardoor is het belangrijk zo goed mogelijk uit te leggen hoe het precies klinkt en wat je exact hoort. Controleer voor de zekerheid ook de vloeistof van de stuurbekrachtiging. Vaker komt het doordat de homokineet van de aandrijfas stuk loopt of dat het aan de wiellagers ligt.