Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Nissan Juke. Als je een nieuwe of tweedehands Juke wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de Juke op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Veel Lawaai Boven Bepaalde Snelheid
Wanneer je met de Nissan Juke bepaalde hoge snelheden bereikt, maakt de auto erg veel geluid. Zeker als je harder dan 130 kilometer per uur rijdt, is dit goed te merken. Niet alleen neemt het geluid toe, er begint ook van alles te klepperen, schudden en bewegen. Daarmee wordt eigenlijk wel duidelijk dat de Nissan Juke niet de ideale wagen is wanneer je graag met hoge snelheid over de snelweg scheurt op de plaatsen waar dit mogelijk is. Voor alle snelheden daaronder werkt de auto echter prima en zijn er op dit gebied geen klachten bekend.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Automatische Versnellingsbak Vervangen
De automatische versnellingsbak of CVT (continu variabele transmissie) is eigenlijk een verzamelnaam. Er wordt een traploze overbrenging mee bedoeld. Dit blijkt voor de Nissan Juke een vrij gevoelig onderdeel te zijn. In vele beoordelingen en testen valt te lezen dat er vrij vaak vroegtijdig gebreken zijn. De automatische versnellingsbak moet daarom gerepareerd of vervangen worden, maar dat is zeker niet goedkoop.
De CVT bakken van de Nissan Juke staan erom bekend dat ze het soms al begeven voordat de teller van de auto de 75.000 gereden kilometers heeft bereikt. Dit direct laten maken door de dealer kost, en schrik niet, al snel tussen de 8.000 en 9.000 euro. Voor veel mensen is dat logischerwijs geen optie, mits het volledig of voor het grootste deel vergoed wordt natuurlijk. Er zijn echter ook andere opties die interessant zijn om te bekijken.
Sommige bedrijven zijn gespecialiseerd op het gebied van alles wat met transmissie te maken heeft. Je moet er wel zeker van dat je met een erkende garage te maken hebt, maar als dit zo is kan dat veel schelen. Deze experts weten vaak precies wat er moet gebeuren en sommige van hen hebben bovendien veel ervaring met verschillende Nissan modellen. Daarbij wordt er altijd eerst gekeken wat het beste is voor elke specifieke CVT bak, repareren, reviseren of helemaal vervangen.
De eerste optie zal het goedkoopste zijn, terwijl reviseren iets duurder is en vervangen nog meer kost. Reviseren is dan eigenlijk ook een soort van uitgebreide reparatie, waarbij er extra goed gelet wordt op andere onderdelen zodat men er zeker van kan zijn dan ook deze niet vervangen hoeven te werken. Als dit niet gebeurd kan er op korte termijn vaak weer schade optreden. Bovendien kan het duizenden euro’s schelen in vergelijking met het laten vervangen van de CVT bak bij de dealer. Als laatste zie je hier waaraan problemen met de automatische versnellingsbak bij de Nissan Juke te herkennen zijn:
- De auto gaat slippen bij het bereiken van hoge snelheden
- Een gierend geluid wat duidelijk te horen is
- Gestotter van de wagen tijdens het gas geven
- Niet veel vermogen tijdens het wegrijden
- Hoge toeren en geen aandrijving
Ben je in de markt voor een Nissan Juke occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het betreft een occasion aankoopadvies over de Juke.
3. Water In Kofferbak
Meerdere mensen die in het bezit zijn van een Nissan Juke hebben inmiddels laten weten last te hebben of te hebben gehad van water in de kofferbak. Dit zorgt voor nare situaties, want als die niet goed wordt verholpen of schoongemaakt kan dit erg gaan stinken en andere delen van de auto aantasten.
Het heeft veelal te maken met de rubbers in de stijlen van de achterklep. Hier loopt de bedrading doorheen maar naar het blijkt dicht dit niet goed af. Vooral bij regenval merk je dat er water naar binnen komt. Dat het hieraan ligt kun je merken doordat de hoedenplank wel gewoon droog blijft. Wanneer je de rubbers vervangt is het probleem niet altijd direct opgelost. Daarom werkt het vaak beter om deze af te kitten.
4. Ratelend Geluid Bij De Motor
Een ratelend geluid wat te horen is bij het optrekken is iets waar meerdere Juke chauffeurs last van hebben. Het is aan de rechtervoorkant te horen in de buurt van de motor. Wat het lastig maakt is dat er verschillende oorzaken voor kunnen zijn. Een ding wat zeker is, is wel dat je er het beste zo snel mogelijk naar kunt laten kijken. Het kan bijvoorbeeld aan de distributieketting liggen, al komt dit vaak al eerder naar voren, wanneer de auto gekeurd wordt bijvoorbeeld.
Soms kan het al genoeg zijn om de olie even te verversen. Wanneer het oliepeil laag is lopen de onderdelen wat stroef, waardoor het ratelende geluid ontstaat. De Nissan Juke zal echter vaker het eerder genoemde probleem hebben, namelijk dat met de distributieketting. Deze heeft een hoge trekkracht en is daarom gemaakt van stevig materiaal. Hoe lang dit onderdeel precies mee kan gaan hangt af van meerdere factoren. Wel wordt duidelijk dat de levensduur van de distributieketting bij de Nissan Juke korter is dan bij veel andere auto’s.
Het kan niet genoeg benadrukt worden dat dit onderdeel zo spoedig mogelijk vervangen moet worden als het niet meer goed functioneert. Wanneer deze geen goede spanning meer heeft is dat snel te merken, bijvoorbeeld door het ratelende geluid. Komt het zover dat deze helemaal knapt, dan kan er helemaal niet meer mee worden doorgereden. Problemen met de distributieketting kunnen gevolgen hebben voor de motor, en dat is nog vele malen erger en gevaarlijker.
Wat mensen vaak tegenhoudt bij het vervangen van een distributieketting is de hoge kosten die eraan verbonden zijn. Maar motorproblemen zorgen sowieso voor een nog hogere rekening. Het heeft er vooral mee te maken dat het relatief veel werk is dit onderdeel te vervangen. Een monteur is er al snel 6 tot 12 uur mee bezig. Daarom kost het vervangen van de distributieketting voor de Nissan Juke in totaal zo’n 460 euro.
5. Vocht In De Koplampen En Achterlichten
Bij veel mensen met een Nissan Juke doen zich een aantal extra problemen voor onder slechte weersomstandigheden. Wanneer het vochtig is buiten zorgt dat ervoor dat condens aan de binnenkant van de lampen terechtkomt. Dit gebeurd bij zowel de koplampen als de achterlichten. Naar het blijkt wordt er bij de garage of dealer vaak aangegeven dat dit normaal is, terwijl dat uiteraard niet het geval kan zijn.
Hierdoor wordt het je echter wel lastig gemaakt om het op te lossen, maar we gaan je erbij proberen te helpen. Met volgende tips kun je er namelijk voor zorgen dat je geen last hebt van condens in de lichten van de Nissan Juke. Mocht het al te laat zijn en is dat al gebeurd, dan bieden we daar ook gelijk een oplossing voor:
- Boor een klein gaatje onderaan de lamp waardoor het water eruit kan stromen en er extra ventilatie ontstaat
- Demonteer voorzichtig de koplamp en/of achterlampen en smeer het afstelmechanisme in met iets waterafstotends als Vaseline
- Probeer de autolampen droog te krijgen met een luchtdrukspuit en een föhn
- Maak gebruik van kleine vochtopnemende zakjes zoals je die ook vaak in andere producten zoals kleding ziet
6. Nieuwe Schokdempers Nodig
De schokdempers zijn soms wel erg snel aan vervanging toe bij de Nissan Juke. In bepaalde recensies van eigenaren van deze auto blijkt dat zelfs al binnen de 15.000 afgelegde kilometers te gebeuren. En dat zou voor geen enkel onderdeel het geval moeten zijn. Al moet erbij gezegd worden dat lang niet alle uitvoeringen of exemplaren er last van hebben. Maar waardoor komt het in bepaalde gevallen dan wel? En hoe kun je problemen met de schokbrekers herkennen?
Eerst is het goed om te weten wat schokdempers precies doen. Deze zorgen namelijk voor het opvangen van allerlei hindernissen onderweg, zoals drempels, stoepranden en een kapotte wegen. Door dit te doen zitten passagiers veiliger en comfortabeler in de auto. Wanneer de schokdempers het niet meer goed doen, merk je dit doordat het minder prettig wordt om in de auto te zitten. Maar het heeft meer negatieve gevolgen, vooral voor de auto zelf. Zo kunnen naar aanleiding hiervan de banden sneller verslijten, maar zullen bochten nemen en remmen ook lastiger worden. Dit maakt het onveilig om met versleten of kapotte schokdempers door te rijden.
Het advies is daarom eigenlijk simpel, wanneer je een van de bovenstaande dingen opmerkt, laat het nakijken. Wanneer het dan daadwerkelijk aan de schokbrekers ligt, kun je deze direct laten vervangen. Bij een erkende garage zal het een monteur ongeveer een uur kosten om dit onderdeel te kunnen vernieuwen. De kosten daarvoor kunnen een beetje verschillen aan de hand van welke uitvoering van de Juke je precies hebt en of er nog meer gemaakt moet worden. In de meeste gevallen liggen deze tussen de 110 en 130 euro inclusief BTW en arbeidsloon.