8 Nadelen Van Een Tweedehands Elektrische Auto


nadelen-van-een-tweedehands-elektrische-auto

Wat zijn nu eigenlijk de nadelen van een tweedehands elektrische auto? Dat is een vraag die vaak niet helemaal duidelijk is. Tuurlijk, voordelen zijn er genoeg, maar waar moet je nu eigenlijk op letten op het moment dat je graag elektrisch wilt gaan rijden maar niet de volle mep voor een nieuwe EV wilt betalen.

Tweedehands elektrische auto’s hebben verschillende nadelen. Veel van die nadelen hebben te maken met verslechterde batterijprestaties of hoge kosten voor reparaties of vervanging van de batterijen. Daarnaast hebben sommige EV’s geleasde batterijen welke extra kosten met zich meebrengen. Tot slot is er minder aanbod op de tweedehands markt voor EV’s.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we tot in detail de nadelen van het aankopen van een elektrische auto op de tweedehands markt en waar je rekening mee moet houden als je dit plan wilt doorzetten. Laten we snel verder gaan!

1. Slechtere Batterijprestaties

Een van de eerste nadelen van het kopen van een tweedehands elektrische auto is natuurlijk dat de prestaties van de batterij er hoogstwaarschijnlijk op achteruit zijn gegaan. Net als met je telefoon geldt voor EV’s hetzelfde: hoe meer je ze oplaadt, hoe minder lang de batterij meegaat.

Daar moet ik wel direct bij zeggen dat de problemen die dit oplevert over het algemeen hanteerbaar zijn. Om een idee te geven: na 6 jaar heeft een Renault Zoe zo’n 10 procent van zijn actieradius verloren. Voor Nissan Leaf’s die passief gekoeld zijn ligt het vaak rond de 8 procent (1).

Het is dus niet zo dat je auto direct de helft van zijn actieradius heeft verloren als het om een tweedehands EV gaat. Toch is het wel iets om even te controleren voordat je tot aanschaf over gaat. Dit is vooral een aandachtspunt als je een oudere EV wilt aanschaffen.

De technologie van EV’s heeft de afgelopen jaren natuurlijk aardig wat sprongen gemaakt en vooral de oudere EV’s hebben hierbij het nakijken gekregen. Daar moet ik ook wel bij vermelden dat de prestatievermindering niet zo erg is als bij een laptop of telefoon omdat EV’s simpelweg een veel grotere batterij hebben.

2. Onzekere Levensduur Batterij

Naast de vermindering van de actieradius is ook de totale levensduur van de batterij vaak een onzekere factor. Reden daarvoor is dat elektrische voertuigen eigenlijk pas vanaf 2011 de weg op zijn gegaan. Dat betekent dat de meeste auto’s net een decennium oud zijn of daar ergens omheen schommelen.

Daardoor hebben de meeste batterijen nog niet de kans gehad om echt te falen. Dat kan dus in de komende jaren wel gaan gebeuren en dan heb je als tweedehands eigenaar wel een klein probleem. Reden daarvoor is dat de garantie op de batterij op dat moment vaak allang verlopen is.

Een nieuwe batterij kost je toch al vaak enkele duizenden euro’s en op dat moment mag je jezelf afvragen of het nog rendabel is om een tweedehands te kopen. Nogmaals reden om de conditie van de batterij goed onder de loep te nemen. Een EV die hier problemen mee heeft gehad of een EV die een groot verlies in actieradius heeft gehad is waarschijnlijk geen goede aankoop.

3. Verouderde Technologie

Een ander probleem waar je als autokoper op de tweedehands EV markt tegenaan zult lopen is het feit dat de technologie van de auto snel verouderd zal zijn. Dat probleem heb je logischerwijs ook met een benzineauto maar bij een EV worden de problemen vaak uitvergroot.

Neem bijvoorbeeld de actieradius van een Nissan Leaf. Die had in 2015 een effectieve actieradius van zo’n 170 kilometer op een volle accu. De verwachting is dat de Nissan Leaf van 2021 een actieradius heeft van rond de 300 kilometer. Dat is nogal een verschil en dat verschil wordt de komende jaren natuurlijk alleen maar groter.

4. Oplaadpunt Laten Installeren

Dit is vooral een nadeel waar je over na moet denken als je nog niet eerder een EV hebt aangeschaft: hoe ga je de auto opladen? Heb je hiervoor bijvoorbeeld een goed oplaadpunt in de buurt, of wil je deze nog op je oprijlaan laten installeren?

Het aanschaffen van een tweedehands EV komt met deze praktische overweging die je ook nog aardig wat geld kan kosten. Een oplaadpunt kopen kost toch al snel enkele honderden euro’s. Daarnaast moet je daar ook nog de kosten van de installateur bij rekenen (enkele honderden tot duizenden euro’s afhankelijk van de situatie). Zo wordt een tweedehands EV toch net iets duurder dan de meeste mensen inschatten.

Als je in de buurt wilt opladen dan is het goed om even de prijzen te bekijken die daarvoor gerekend worden. Deze kunnen immers ook in de boeken lopen (al zal het hoogstwaarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan een benzineauto).

5. Verminderde Verkoopwaarde

De waarde van een tweedehands EV is natuurlijk een stuk minder dan de prijs van de auto als je deze nieuw zou aanschaffen. Als tweedehands koper heb je in ieder geval het voordeel dat de originele eigenaar deze klap alvast voor je heeft opgevangen.

Waar je als tweedehands eigenaar wel tegenaan loopt is dat je, als je de auto weer wilt verkopen, ineens met een derdehands EV zit. Kans is groot dat de batterij op dat moment wat gebreken begint te vertonen of dat eventuele kopers daar in ieder geval voorzichtig mee zullen zijn.

Helemaal als je iemand bent die om de zoveel jaar een nieuwe auto aanschaft dan kan dit nog weleens een heikel punt zijn.

6. Onderhoud Kan Moeilijk Zijn

Een ander punt wat vaak moeilijk kan zijn met een tweedehands EV is dat de kosten voor onderhoud soms nog wel een stukje hoger kunnen liggen dan met je doorsnee benzineauto. Reden daarvoor is onder andere dat je met je EV eigenlijk altijd naar de originele dealer zult moeten gaan.

Waarom? Omdat veel kleinere en lokale garages nog helemaal niet zo goed zijn met het onderhoud van elektrische voertuigen. Die zitten nu eenmaal heel erg anders in elkaar en dat betekent dat er hogere kosten worden gerekend voor een servicebeurt of het oplossen van problemen.

7. Geleasde Batterijen

Als je een tweedehands EV koopt dan is een van de belangrijkste punten om een na te gaan hoe de koopconstructie van de batterijen in elkaar zit. Batterijen die met sommige oudere EV’s zijn meegeleverd (bijvoorbeeld de Renault Zoe) zijn geleased in plaats van gekocht. Dat is destijds gedaan om de originele aankoopprijs naar beneden te bringen.

Dit kan echter wel betekenen dat je een paar tientjes per maand moet betalen voor de huur van de batterijen. Zeker iets om rekening mee te houden helemaal als je vooral voor financiële redenen een EV wilt aanschaffen.

8. Minder Aanbod

Zoals we net al zeiden zijn EV’s eigenlijk de komende jaren pas echt in opkomst. Een jaar of 6 geleden waren er nog heel erg weinig op de Nederlandse wegen te vinden en dat betekent ook dat het tweedehands aanbod bij lange na niet zo groot is als dat je dat bij benzineauto’s zult zien.

Dan praten we niet alleen over het aantal auto’s wat er beschikbaar is maar ook over het aantal modellen en de merken die je kunt kopen. Mocht je dus graag veel keuze hebben dan kan dit een punt zijn waar je tegenaan gaat lopen.

Nieuwste blogs