Wat betekent het als er een motorstoringslampje begint te branden? En wat zijn de gevolgen als je met dit lampje gewoon blijft doorrijden. Allemaal vragen die helemaal niet zo voor de hand liggend zijn maar wel uiterst belangrijk als het lampje op je dashboard verschijnt. In deze blog alle antwoorden maar eerst even een snel antwoord hieronder:
Als het motorstoringslampje brandt dan wordt dit vaak veroorzaakt door een van de volgende vijf oorzaken: een defecte katalysator, de dop van de tank die niet goed bevestigd is of een luchtmassameter die niet goed meer meet. Daarnaast zijn een defecte lambdasonde of haperende bougies ook bekende oorzaken voor dit probleem.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder kijken we eerst waarom het motorstoringslampje begint te branden. Daarna duiken we dieper in op de mogelijke oorzaken, hoe je ze kunt herkennen en wat het kost om het op te lossen. Tot slot bespreken we hoe veilig het is om met dit lampje door te rijden. Lees snel verder!
Waarom Brandt Het Motorstoringslampje?
Het motorstoringslampje is onderdeel van het elektronische systeem aan boord van de auto wat de algehele conditie van de motor en omliggende apparaten monitort. Wanneer het systeem een probleem vindt wat het niet kan oplossen dan begint het motorstoringslampje geel of oranje te branden. Deze twee kleuren betekenen dat er snel naar het probleem gekeken moet worden maar dat het op het moment nog geen schade oplevert aan de motor.
Naast het branden van het lampje bewaard de boordcomputer van de auto ook een code in zijn geheugen. Deze specifieke code kan later met een OBD2-scanner worden uitgelezen. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. De code geeft precies aan waar het probleem door de motor gevonden is en daardoor kan een mechanicus gericht het probleem oplossen.
Naast het gele of oranje lampje kan het ook zijn dat het lampje rood brandt of dat het begint te knipperen. In dit geval heb je een van de grootste problemen die je met de auto kunt hebben. De auto geeft namelijk aan dat verder rijden grote schade kan opleveren aan de motor met als gevolg dat je auto waarschijnlijk total loss wordt verklaard. Als je dit lampje op je dashboard hebt staan dan moet je de auto direct aan de kant zetten.
In sommige gevallen kan het ook goed zijn dat de auto in noodloop schiet. Noodloop is een modus waarbij de computer van de auto de motor niet harder laat rijden dan een bepaalde snelheid. Vaak gaat het hier om een maximale snelheid van 40 km/uur. Dat is genoeg om de auto naar een garage te rijden maar niet meer dan dat. Dit systeem bestaat zodat de motor niet stuk kan worden gereden of zorgt in ieder geval voor beperking van de schade.
5 Mogelijke Oorzaken
Het motorstoringslampje is een van de meest gevaarlijke lampjes die je kunt hebben. Echter, het is ook een lampje wat tal van verschillende oorzaken kan hebben. Zoals eerder al gezegd zorgt het uitlezen van de boordcomputer met een OBD2-scanner vaak voor de meeste richting. Grote kans dat het probleem ligt bij een van de vijf onderstaande oorzaken.
1. Katalysator
Een van de grootste problemen die je met dit storingslampje kunt hebben is dat de katalysator van je auto het begeven heeft. Als je merkt dat er een geur van rotte eieren door de auto wordt geproduceerd dan is de kans groot dat dit het probleem is. Een katalysator zorgt er in de auto voor dat de schadelijke verbrandingsstoffen worden omgezet in CO2, stikstof en waterdamp. De katalysator is onderdeel van het uitlaatsysteem en zonder dit systeem kan de auto niet rijden. Kosten voor het vervangen van een katalysator verschillen van 250 – 450 EUR incl. btw en arbeidsuren.
2. Dop Van Je Tank Niet Goed Bevestigd
Als het motorstoringslampje dan toch brandt dan mag je hopen dat dit het probleem is. Heb je zojuist met je auto aan de pomp gestaan en is het lampje daarna gaan branden dan is de kans groot dat de dop van je tank niet goed bevestigd is. Het motorstoringslampje gaat in dit geval branden omdat het systeem een vacuum moet ontwikkelen om daadwerkelijk goed te werken. Zit de dop er wel goed op controleer dan of er geen scheuren in zitten, dit kan het vacuum namelijk ook breken.
3. Luchtmassameter Defect
Een defecte luchtmassameter is een andere veelvoorkomende oorzaak van het branden van het motorstoringslampje. Reden hiervoor is dat deze sensor meet hoeveel lucht er in het systeem komt. Met deze gegevens wordt de juiste mix van brandstof en lucht bepaald.
Op het moment dat de sensor niet meer goed werkt krijgt de motor teveel of te weinig lucht in de verbranding. Dit zorgt ervoor dat de auto gaat haperen of niet goed meer op gang komt. Als dit symptomen zijn die je ervaart dan kun je er vanuit gaan dat dit de oorzaak is. Het probleem kan bevestigd worden met het gebruik van een OBD2-scanner. Het vervangen van een luchtmassameter kost tussen de 250 – 350 EUR incl. BTW en arbeidskosten.
4. Lambdasonde Defect
Een andere sensor die niet goed meer kan werken is de zuurstofsensor. Deze sensor meet hoeveel onverbrande zuurstof er in de uitlaatgassen zit. Als dit teveel of te weinig is dan kan dit schade opleveren aan verschillende onderdelen van de motor. Het vervangen van een lambdasonde is gelukkig niet heel erg prijzig. Houdt rekening met ongeveer 75 – 200 EUR voor het vervangen van de sonde afhankelijk van het model en merk auto wat je hebt.
5. Defecte Bougies
Het verbrandingssysteem van de motor is een van de meest voorkomende redenen waarom het motorstoringslampje gaat branden. Groot onderdeel van dit systeem zijn de bougies. De bougies zijn verantwoordelijk voor het geven van de vonk die de brandstofmix aansteekt. Deze vonk moet exact goed getimed worden. Gebeurd dit niet dan gaat de auto stotteren en heb je een hoger brandstofverbruik, mocht je hier last van hebben dan zijn defecte of niet goed gereinigde bougies een voor de hand liggende oorzaak.
Dit probleem doet zich vaak voor bij auto’s die meer dan 150.000 kilometer hebben gereden en nog nooit de bougies hebben laten vervangen. Het vervangen van bougies is een redelijk arbeidsintensieve klus en iets wat je niet makkelijk zelf kunt doen. Houdt rekening met kosten van 100 – 200 EUR per bougie. Hoeveel bougies je auto heeft is afhankelijk van hoeveel cilinders je auto heeft (elke cilinder heeft een bougie).
Kan Een Laag Oliepeil Het Motorstoringslampje Laten Branden?
Een te laag olieniveau is zeker een groot probleem van je auto en iets wat direct moet worden opgelost. Echter, een laag oliepeil zal nooit het motorstoringslampje activeren. Als je auto een laag oliepeil heeft dan gaat het olielampje branden, daar lees je in deze blog die we eerder schreven meer over. Echter, als je te lang doorrijdt met een laag olieniveau kan het wel zijn dat het motorstoringslampje gaat branden aangezien je de motor op dit moment stuk aan het rijden bent.
Is Het Veilig Om Met Een Motorstoringslampje Te Rijden?
Voor de conditie van je auto is het verstandig om het motorstoringslampje zo snel mogelijk op te lossen. Afhankelijk van het kleur lampje moet dat snel gebeuren (oranje of geel) of direct (rood of knipperend). Hoe veilig het is om door te rijden met zo’n auto hangt ook van het lampje af.
Met een geel of oranje lampje kan het probleem heel klein zijn. Dit betekent dat doorrijden als je bijvoorbeeld bijna thuis bent geen groot probleem is. De auto zal niet zo snel uitvallen of moeilijk gaan rijden. Echter, als je een rood lampje hebt bestaat de kans dat de auto bijvoorbeeld op de snelweg ineens uitvalt. Dat is natuurlijk helemaal niet veilig en daarom is het goed om je bewust te zijn van de verschillende risico’s die er hier gelopen worden.