Mercedes SLK 200: Top 7 Meest Voorkomende Problemen


mercedes-slk-200-meest-voorkomende-problemen

De Mercedes SLK200 is al jaren een bekend gezicht op de Nederlandse wegen. Verder is deze sportieve wagen voor veel Mercedesliefhebbers een auto die ze graag aan hun wagenpark zouden willen toevoegen. Toch heeft de Mercedes SLK200 zeker een aantal veelvoorkomende problemen waar je jezelf van bewust moet zijn voordat je een tweedehands exemplaar aanschaft.

Problemen bij een Mercedes SLK200 hebben vaak te maken met het elektrische dak. Zo kan deze niet goed open of dichtgaan of zijn de rubbers versleten waardoor het dak lekt. Verder hebben modellen van voor 2003 vaak roestproblemen en hebben modellen met een M271 en M272-motor vaak problemen met de balansas en de distributieketting.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Het Elektrische Dak Is Lek

Een van de meest voorkomende problemen bij de Mercedes SLK 200 is het feit dat het hydraulische dak vaak lekkageproblemen heeft. Een van de meest voor de hand liggende reden hiervoor is dat de afdichtingsrubbers het na verloop van tijd begeven.

Voor de meeste Mercedessen van dit type geldt dat deze over het algemeen 15 jaar meegaan, daarna zullen ze vervangen moeten worden. Loop de afdichtingsrubbers van het dak dus goed na en kijk of deze er verzorgd uitzien. Bij voorkeur heeft de vorige eigenaar de rubbers regelmatig ingevet om zo de elasticiteit te bewaren.

Daarna is het ook belangrijk om het tapijt van de Mercedes na te kijken en ook hieronder goed te kijken en te voelen of het vochtig is. Een andere plek waar water zich vaak opspaart is in de achterbak onder het reservewiel, check hier dus ook of het vochtig is. Als je op een van deze plekken water vindt dan heeft de Mercedes waarschijnlijk lekkageproblemen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Het Elektrische Dak Gaat Niet Goed Open/Dicht

Het dak is voor een Mercedes SLK 200 vaak een van de grootste pijnpunten. Zo kan het ook zijn dat het dak niet goed open- en/of dichtgaat of dat het geluid maakt. Er zijn verschillende manieren waarop je de staat van het dak kunt controleren.

Als eerste is het belangrijk om het dak een paar keer open en dicht te doen om te zien of iets direct opvalt. Het dak zou er ongeveer 22 seconden over moeten doen om open en/of dicht te gaan. Als het veel langer duurt dan betekent dit waarschijnlijk dat de hydraulische pomp het aan het begeven is. Zo’n pomp kost al snel 250 EUR en dat is dan nog exclusief de montagekosten.

Kijk verder of het niveau van de hydraulische vloeistof op een normaal niveau staat. Als dit niet het geval is dan heeft de auto waarschijnlijk achterstallig onderhoud of is er ergens een lekkage aanwezig. Een lekkage kun je vinden door op drie plekken te kijken.

Als eerste controleer je de achterbak om te zien of je daar vloeistof zit. Daarna check je de hemelbekleding van de auto. Tot slot check je de hydraulische pompen van het dak aangezien deze ook gevoelig zijn voor slijtage.

Als het gaat om het open en dicht gaan van de auto is het daarnaast belangrijk dat de auto een schadevrije historie heeft. Een crash betekent waarschijnlijk dat het dak niet goed meer is uitgelijnd en dat is haast onmogelijk op te lossen.

Het kan ook zijn dat het dak problemen heeft die je niet direct opmerkt als de auto stilstaat. Doordat het elektrische dak soms net niet lekker aansluit is het belangrijk om tijdens een testrit goed te letten op problemen. Dit doe je door de auto naar 100km/u te brengen en jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Is het geluid van de wind die ik hoor bovenmatig?
  • Hoor ik iets ratelen of lijkt het dak heen en weer te klapperen?

Als je een van deze vragen met ja kunt beantwoorden dan is het goed om het dak nog eens grondig te inspecteren. Reparaties van de hydraulische pompen of de uitlijning van de auto zijn prijzig.

Ben je in de markt voor een Mercedes SLK 200, bekijk dan onderstaande video dan krijg je een aankoopadvies!

3. Mercedes Benz Auto’s Voor 2003 Roesten Sneller

Er zijn veel Mercedes Benz SLK 200’s die last hebben van roestproblemen. Dan praten we vooral over de SLK’s die gebouwd zijn voor het jaartal 2003. De reden hiervoor is namelijk dat Mercedes de carrosserie van de auto’s toen nog niet liet verzinken. Dat zijn ze na 2003 wel gaan doen en daardoor is de roestbestendigheid drastisch omhooggegaan.

Mocht je een SLK van voor 2003 gaan bekijken dan is het belangrijk om deze op roest te controleren. Er zijn twee plekken waar de roest het eerste naar voren komt: de wielkasten en de dorpels van de auto. Duik dus even onder de auto met een zaklamp en controleer deze plekken op roest. Mocht je inderdaad roest vinden dan is het goed om te weten dat dit een moeilijke klus is om te renoveren en dat het waarschijnlijk de moeite niet waard is.

4. Motorproblemen Van De M271 en M272

De meest prijzige problemen die je kunt tegenkomen bij de Mercedes SLK 200 zijn motorproblemen. Welke motorproblemen dit zijn hangt van het type motor af wat er in je auto ligt. De meest berucht motoren zijn de M271 en de M272.

Als eerste even de M272. De staat erom bekend dat de balansas (het onderdeel van de motor die trillingen verminderd) nogal eens kan slijten. Dat is een relatief groot en duur probleem (lees: je bent een paar duizend euro verder en je motor moet eruit gehaald worden).

Het probleem met de balansas is het feit dat het euvel moeilijk te herkennen is. Mercedes heeft dit probleem in 2008 pas opgelost dus alle auto’s voor die periode zouden er last van kunnen (gaan) hebben. Let er in ieder geval op dat je geen SLK 200 koopt met een versleten versnellingsbak, dat is vaak een voorbode voor de problemen met de balansas.

Dan hebben we nog de M271 welke vooral problemen heeft met de distributieketting. Deze staat erom bekend dat hij naar verloop van tijd kan oprekken. Daardoor kan hij losschieten of breken. Het probleem herken je door een ratelend geluid bij het opstarten van de motor of tijdens het rijden. Als de ketting loskomt of breekt betekent dat eigenlijk altijd dat je motor ter plekke wordt gesloopt. Aan te raden is daarom om de ketting elke 100.000 kilometer te vervangen.

5. Lekkende Nokkenasmagneten

Nokkenasmagneten (of nokkenasstellers) zorgen voor de hoeveelheid lucht die er in de verbrandingskamer van de motor terechtkomen. Helaas heeft de SLK 200 nogal eens last van lekkende nokkenasmagneten. Dat betekent dat er olie uitlekt. Deze olie baant zich vervolgens een weg naar de kabelboom en de ECU. Het gevolg is een dure reparatie (denk aan 1.000 – 1.500 EUR).

Het is dus altijd goed om de nokkenasmagneet, de kabelboom en de ECU te controleren op olielekkage. De meeste SLK 200’s hebben ondertussen wel een oliestopkabel gekregen (die voorkomt de lekkage) maar controleren is een must. Heeft de auto geen olielekkage maar ook geen oliestopkabel? Dan is het aan te raden er deze na aankoop direct op te zetten. Het onderdeel zelf kost zo’n 25 EUR.

6. Zijraampjes Die Niet Goed Dichtgaan

Een ander veelvoorkomend probleem is dat de zijruiten niet goed meer aansluiten op de rest van het dak. Hoe erg de situatie is dat verschilt heel erg per auto. Soms heeft een goede mechanicus dit binnen een paar minuten opgelost, andere keren zijn zij er een paar uur mee bezig. Over het algemeen kan je, als je de auto bij een dealer koopt, afspreken dat ze dit eerst voor je oplossen.

Mocht je een particuliere aankoop doen dan is het goed om te weten dat het dus over het algemeen geen probleem is. Echter, soms kan het zijn dat de begrenzer er aan de onderkant af is en dat is dan wel een vrij prijzige reparatie van ongeveer 350 EUR per kant.

7. Slijtage van de middenconsole

Tot slot heeft de Mercedes SLK 200 nog een stilistisch probleem. Dat is namelijk dat de verf die er voor de middenconsole gebruikt is van relatief lage kwaliteit is. Deze laat vaak los en dat levert natuurlijk lelijke plekken op. Je kunt controleren of de verf loslaat door met een scherpe nagel of het console te gaan. Een nieuwe middenconsole kost wat tijd om te monteren en daarbovenop nog een euro of 100 om daadwerkelijk aan te schaffen.

Nieuwste blogs