Mercedes Citan: Top 7 Meest Voorkomende Problemen


mercedes-citan-meest-voorkomende-problemen

De Mercedes Citan is een populair busje wat door Mercedes wordt geproduceerd. Het busje kom je dagelijks tegen op de Nederlandse wegen en het zal niemand daarom verbazen dat er aardig wat tweedehands varianten van deze auto te koop zijn. Echter, welke problemen heeft deze auto nu het meest en waar moet je op letten bij aanschaf?

De meest voorkomende problemen van een Mercedes Citan zijn als volgt: het ABS lampje blijven branden, je kunt een dreunend geluid horen door een losse bodemplaat, problemen met de remleidingen, een geblokkeerd ventilatiesysteem of roetfilter storing, de auto wil niet starten of er zitten scheurtjes in de stuurkolombuis.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1.    ABS Lampje Blijft Branden

Een vaker gehoord probleem bij de Mercedes Citan is het ABS lampje wat blijft branden. In sommige gevallen zijn er eigenaren van voertuigen die aangeven dat dit meerdere keren per week voorkomt. Sterker nog, deze gaan met het probleem naar de garage, waar men ook niet altijd direct de oplossing heeft. En dan wordt het natuurlijk helemaal vervelend. Maar wat kan het dan wel zijn?

Er is al eens een terugroepactie geweest met dit model. Mercedes zelf riep toentertijd ongeveer 3.500 exemplaren terug, wat met de gordijnairbags te maken had. In andere gevallen is het iets makkelijker. Dan kan het met slechts een update verholpen worden. Al zijn er ook verhalen bekend waarbij er veel meer vervangen moet worden. Het probleem is dus relatief bekend, de oplossing ervoor kan echter nogal verschillen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Dreunend Geluid Te Horen

Moeilijkheden met een dreunend geluid kunnen soms bij de Mercedes Citan al voorkomen vanaf het moment van aanschaf. Dit dreunende geluid uit zich ook door trillende pedalen en een bodemplaat zie hetzelfde doet. Na een bepaald aantal toeren wordt dit vaak erger. Het kan lastig op te lossen zijn. Soms doet een dealer het af als iets wat bij een auto als deze hoort, maar dat moet eigenlijk niet. Er is namelijk altijd wel een probleem waardoor dit ontstaat.

Dit kan bijvoorbeeld met een onbalans in de motor te maken hebben. In dat geval kan het meestal heel eenvoudig worden opgelost, bijvoorbeeld door de motor iets op te krikken. Als alles namelijk iets te strak staat afgesteld kan dit daar een gevolg van zijn. Eigenlijk wordt op die manier alles wat meer losjes gedraaid. Een andere mogelijke oorzaak is een niet goed liggende brandstofleiding. Ook als dit het geval is kan een monteur dit eenvoudig verhelpen.

Ben je in de markt voor een nieuwe Citan, bekijk dan zeker deze video en laat je verrassen!

3. Problemen Met Remleidingen

Mogelijke problemen met de remleidingen zijn natuurlijk een uiterst serieuze zaak. Het is al eens voorgekomen dat Mercedes om deze redenen bijna 1.400 exemplaren van de Citan heeft teruggeroepen. Hetzelfde geldt overigens voor de Renault Kangoo. Deze wordt in dezelfde fabriek geproduceerd als de Citan en kampte met dezelfde problemen. De terugroepactie was vooral preventief, en het ging om modellen van eind 2012 tot begin 2013.

Mankementen aan of klachten over de remleidingen kunnen vaker worden gehoord over dit voertuig. Als dit het geval is dan is de uitkomst vaak dat de remleidingen vervangen zullen moeten worden. Het komt daarbij niet exclusief bij de Citan voor, maar soms net zo goed bij andere modellen.    

4. Ventilatiesysteem Geblokkeerd

Vanwege een fabrieksfout kan het ventilatiesysteem van de carter geblokkeerd worden. Dit komt vooral voor bij een aantal exemplaren die werden geproduceerd tussen april en mei in 2019. Een eventueel gevolg kan zijn dat olie gaat lekken, wat voor gevaar kan zorgen. Dit brengt bepaalde risico’s met zich mee, zeker wanneer het op hete componenten gaat lekken. Er kan dan brand ontstaan.

Voor alle Citan modellen uit deze periode is er een terugroepactie geweest. Mocht je zelf een model bezitten wat uit die tijd komt, dan is het raadzaam om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de officiële Mercedes-Benz dealer. Deze kan in dat geval verifiëren of het inderdaad om een voertuig gaat wat mogelijk met deze problemen te maken heeft. Als dit het geval is zal er uiteraard een passende oplossing worden gevonden.

5. Roetfilter Storing

Mochten er zich problemen voordoen met het roetfilter, dan wordt dit vaak opgelost door deze te verwijderen. Dit is echter lang niet altijd nodig. Sterker nog, vaak lost het verwijderen van het roetfilter het probleem niet eens op. Daarbij levert het veel kosten op, terwijl het in een later stadium dan weer op gaat spelen. Soms kunnen dergelijke reparaties oplopen tot 1.500 euro en is vervolgens het probleem nog altijd niet opgelost.

Eigenlijk wordt er een groot probleem gemaakt van iets wat in veel gevallen veel simpeler opgelost kan worden. Zo ligt het vaak aan een scheurtje in een slang. Het is daarom goed dat zowel de sensoren als de slangen worden gecontroleerd wanneer er een roetfilter storting is. Scheurtjes in de slangen zijn meestal moeilijk waar te nemen, waardoor ze nog wel eens over het hoofd worden gezien. Maar dit blijkt vaak wel het probleem te zijn. Als dit ook echt zo is, dan kan het voor een klein bedrag worden opgelost, door de slang te vervangen. Dit onderdeel kost niet meer dan 20 a 30 euro.

6. Auto Start Niet

Wanneer een Mercedes Citan niet start is het de vraag waar dit aan ligt. Er zijn verschillende foutcodes die naar voren komen wanneer dit gaande is. Voorbeelden hiervan zijn:

  • p0088: raildruk nood positie niet bereikt
  • p0088: raildruk te veel signaal wisseling
  • p1525: tempomaat UIT signaal

Zelfs als de accu is volgeladen gebeurd er niets. Het blijkt dat meerdere eigenaren van een Citan met deze problemen kampen. De eerste reactie is dan vaak dat er een nieuwe accu geplaatst moet worden. Zoals wel vaker het geval is, klopt dit soms helemaal niet. Een accu vervangen is een dure aangelegenheid en het is enorm zonder om dit te laten doen wanneer later blijkt dat het helemaal niet nodig was. Nog vervelender is dat je nog altijd niet van je probleem bent afgeholpen.

In eerste instantie kun je de startrelais gewoon horen klikken, en hoor je dat de spanning op de startmotor wordt gezet. Daarna begint het probleem eigenlijk ook pas. Omdat er vervolgens geen contact kan worden gemaakt gebeurd er alsnog niets. Een mogelijk oorzaak is de regelmodule in de motorruimte, waar het startrelais zit. Deze kan dan vervangen worden waarna het verholpen is. DIt verklaard tevens waarom je het startrelais eerst nog wel gewoon hoort klikken. Het probleem zit dus pas daarna.

7. Scheurtjes In Stuurkolom Buis

Bij bepaalde exemplaren uit 2016 kan het voorkomen dat er scheurtjes in de stuurkolom buis zitten. Dat lijkt op het eerste gezicht een klein probleem, maar dient toch serieus genomen te worden. Als gevolg hiervan kan het namelijk zo zijn dat de stuurkolom de impact van een aanrijding of ongeluk niet aankan. Dit kan kan voor de bestuurder en eventuele inzittenden serieuze gevolgen hebben.

Deze problemen zijn alle vastgesteld bij een klein aantal exemplaren van de Mercedes Citan. Het gaat om voertuigen die werden geproduceerd tussen half november en begin december in 2016. Bezit je zelf een Citan die in deze periode is gebouwd? Dan doe je er goed aan om voor de zekerheid de stuurkolom buis te laten checken. Het beste kun je dit doen bij een officiële en erkende garage. Wanneer blijkt dat jouw Citan onder de exemplaren valt die hier last van kunnen hebben, kan er dan zo snel mogelijk iets geregeld worden. 

Nieuwste blogs