De Mercedes A160 is een van de meest bekende auto’s die Mercedes ooit geproduceerd heeft. Deze compacte wagen is daarnaast ook nog eens jaren achter elkaar in productie geweest wat betekent dat er genoeg tweedehands auto’s zijn om uit te kiezen. Echter, waar moet je op letten als je een tweedehands Mercedes A160 wilt aanschaffen?
De problemen van een Mercedes A160 hebben verschillende oorzaken. Als eerste kunnen de stabilisatortangen of veren defect zijn van je ophanging. Verder kan de airco, de ECU of de luchtmassameter defect zijn. Tot slot is het niet blijven steken van de snelheid op 80 km/u een bekend probleem.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!
1. Defecte Stabilisatorstangen
Een kapotte stabilisatorstang kan nog weleens voorkomen bij een Mercedes a160. Als dit zo is dan wil je hier uiteraard zo snel mogelijk iets aan doen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je dit defect kunt herkennen. Als het eenmaal is vastgesteld kun je kijken naar eventuele volgende stappen, zoals het repareren of vervangen, en de kosten die daar bij zullen komen. Natuurlijk hebben we dit alles voor je uitgezocht.
Als het eenmaal zover is dat je een kapotte stabilisatorstang hebt, is het essentieel hier wat aan te doen. Langer ermee door blijven rijden kan namelijk leiden tot nog meer technische problemen, en daar zit uiteraard niemand op te wachten. De stabilisatorstang is een belangrijke factor in de ophanging van de auto. Rijden met een versleten versie hiervan kan niet alleen nog meer problemen opleveren, maar is ook onveilig. De volgende symptomen kunnen duiden op een kapotte stabilisatorstang:
- Rare geluiden onderaan de voorkant van de auto
- Slingeren
- Rollen in de bochten
- Stuur heeft speling
Zodoende wordt door al deze oorzaken de wegligging van de auto slechter. Mocht je er last van hebben, blijft er dan niet mee rondrijden. Vaak wordt dit trouwens al opgemerkt tijdens de keuring, wanneer deze jaarlijks plaatsvindt. Het kan worden opgelost door de stabilisatorstang te repareren of te vervangen. Bij reparatie worden vaak de onderdelen er omheen vervangen. Als het niet anders kan zal de hele stang moeten worden vervangen, wat tot 300 euro kan kosten.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Problemen Met Airco
Wanneer de airco niet koud wil worden is dit flink vervelend. Vooral wanneer het warm is in de zomermaanden is dit toch wel een must. De reden dat de airconditioning bij een a160 niet werkt is niet altijd hetzelfde. Soms kan het zo zijn dat het wel redelijk koud wordt maar niet genoeg, in andere gevallen werkt het helemaal niet.
De airco moet op den duur worden bijgevuld. Dit dient altijd te gebeuren door een erkend bedrijf. Voor het bijvullen van de airco zijn namelijk strenge regels op Europees niveau vastgelegd. Het is tevens erg belangrijk dat precies de juiste materialen worden gebruikt, waardoor het geen aanrader is om dit op eigen houtje te doen.
Het airco systeem dient met een vacuüm leeg te worden gemaakt zodat het daarna weer kan worden gevuld en getest. Daarbij wordt er, bij een goed uitgevoerde servicebeurt, gelijk gekeken of de viscositeit, de hoeveelheid koudemiddel en compressie olie en de druk in orde zijn. Indien je dus met een airco zit die niet goed functioneert, is de kans vrij groot dat het aan een van deze dingen zal liggen.
Daarom is regelmatig een airco servicebeurt uit laten voeren vaak een goede manier om dit te voorkomen. Veel mensen doen dit daarom voor aanvang van de zomer. Het kost bovendien niet enorm veel, namelijk tussen de 80 en 100 euro. Daarmee voorkom je meestal wel grotere problemen met het airco systeem, die uiteindelijk veel meer zullen kosten.
Bekijk onderstaande video voor een ’tweedehands’ review van de Mercedes A160!
3. Komt Niet Boven Bepaalde Snelheid
Dit komt in bepaalde gevallen voor bij de a160 en kan vervelend zijn voor bestuurders. Zo gaan sommige exemplaren van het voertuig niet meer harder dan 80 kilometer per uur. En dat is uitermate vervelend wanneer je op de snelweg rijdt. Hoger schakelen gaat ook niet meer. Het is overigens goed om te weten dat deze dingen vaak naar voren komen bij auto’s die vooral veel voor korte ritten worden gebruikt.
Omdat er veel verschillende dingen aan de hand kunnen zijn, wordt er vaak van alles geprobeerd. Er kunnen dingen worden omgebouwd of de automaat kan worden vervangen. Als dit het probleem oplost is dat zeker fijn, maar in de praktijk blijkt vrij vaak dat er meer aan de hand is. Daarom is het raadzaam het voertuig zo goed mogelijk te laten checken in het geval van dit probleem.
Een oorzaak die nog wel eens over het hoofd wordt gezien is motorvervuiling. Dit terwijl dit vrij eenvoudig gecontroleerd kan worden. Nog beter, het kan ook vrij eenvoudig verholpen worden. Omdat de gasklep vast gaat zitten en er meestal allerlei soorten rommel in de leidingen komen ontstaat dit in eerste instantie. Wanneer deze dus worden opgeschoond is het vaak gelijk over.
4. Veer Afgebroken
Een bekend zwak punt bij de Mercedes a160 zijn de veren en de veerpoten. Het kan soms voorkomen dat deze helemaal afbreken. Dit wil niet direct zeggen dat er niet meer mee gereden kan worden. Het komt soms pas bij controle aan het licht. Uiteraard is het wel stukken beter om dit gelijk te laten vervangen. Daarmee zul je niet de eerste eigenaar zijn van dit type auto die het overkomt. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor dit voorkomt, zoals bijvoorbeeld hard over drempels of ongelijke wegen rijden. Maar dat is zeker niet alleen maar de schuld van de bestuurder en het rijgedrag, want normaal gesproken moeten de veren dit kunnen hebben.
Je kunt een afgebroken veer of problemen met dit onderdeel vaak zelf al herkennen. Wanneer je over een drempel rijdt of op een slechte weg bijvoorbeeld. Het valt dan op dat de auto als het ware slecht terugveert en daar komt vaak een piepend geluid bij kijken. Dit zal al snel op gaan vallen. Het goede nieuws is dat het niet ontzettend veel kost om dit te repareren. De kosten voor een nieuwe veer liggen rond de 85 euro.
5. ECU En Luchtmassameter Defect
Omdat er steeds meer mogelijkheden zijn bij nieuwere auto’s wordt ruimte steeds schaarser. Om dit op te lossen proberen veel fabrikanten inventief te werk te gaan. Dit lukt in de meeste gevallen prima, maar soms heeft het als gevolg dat er juist daardoor problemen kunnen ontstaan. Een dergelijk probleem doet zich bij de a160 soms voor. De ECU en de luchtmassameter zijn namelijk, om ruimte te besparen, als geheel in de auto verwerkt.
Op zich een prima idee, wat nog wel meer voordelen met zich meebrengt. Zo hoeft op minder plaatsen onder de motorkap rekening te worden gehouden met de hoogte van de temperatuur, omdat bepaalde onderdelen dichter bij elkaar zitten of zelfs op elkaar, zoals in dit geval. Maar zijn er ook minpunten? Helaas wel. Niet iedereen zal hiermee te maken krijgen, al gebeurd het in veel gevallen helaas wel.
De ECU of de luchtmassameter kan defect raken. Er zijn verschillende mogelijke kenmerken wanneer dit het geval is. Zoals bijvoorbeeld minder vermogen, een te hoog of te laag CO of het afslaan bij een stationair toerental. Het vaakst komt dit door een luchtmassameter die niet meer goed werkt. Deze hoeft niet altijd gelijk helemaal defect te zijn. Soms kloppen alleen de doorgegeven waarden niet helemaal, omdat de ECU een verkeerde berekening maakt. Daardoor is de verbranding in de cilinders niet optimaal.
Dit maakt het wel iets lastiger om dit probleem vast te stellen. Het zorgt zelfs niet altijd voor foutcodes. Het eventuele vervangen van de luchtmassameter is aardig gecompliceerd. Daarom doe je er goed aan dit door een deskundige te laten regelen. Inmiddels heeft Mercedes ervoor gezorgd dat bij nieuwere modellen de ECU en luchtmassameter niet meer op deze manier in de auto verwerkt zitten.