1. Navigatie Start Niet Op
Wanneer je als eigenaar van de Mazda CX-3 last hebt van moeilijkheden bij het opstarten van de navigatie, ben je zeker niet de enige. Bij veel mensen lukt het vaak niet om dit altijd soepel en zonder problemen op te starten, wat uiteraard niet de bedoeling is. Maar, wat kun je er dan aan doen? Ook dat ligt eraan. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk maar daarvoor moet je er eerst achter komen waar het probleem precies vandaan komt.
De eerste stap die bij veel garages wordt gezet is om de soft- en firmware te updaten. Dat is een vrij logische gang van zaken, want in veel gevallen lost dit de problemen namelijk op. Helaas is dit echter niet altijd zo. Wanneer je ook na deze updates hinder blijft ondervinden met het gebruiken van het navigatiesysteem, zal er dus iets anders aan de hand zijn.
Naast het niet op willen starten van het systeem zijn er ook veel klachten over schermen die zomaar zwart worden als ze aanstaan. Daarbij bewegen soms de kaarten niet mee met de auto. In een dergelijk geval is de beste optie om de navigatie op te sturen en deze te laten repareren of helemaal te laten vervangen. De kans is namelijk groot dat updates het euvel niet gaan verhelpen. Goedkoop is die echter niet. Reparatie kost al gauw rond de 550 euro en een heel nieuw navigatiesysteem zelfs 1465 euro.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Raar Geluid Bij Het Starten
Het is onder eigenaren van de Mazda CX-3 algemeen bekend dat de auto een wat vreemd geluid maakt bij het starten. Deze motor draait in mum van tijd 1500 toeren stationair en dat maakt een bepaald geluid, wat vaak als storend wordt ervaren. Tijdens het wegrijden vallen de toeren overigens gelijk weer terug naar een normaler aantal waarna het geluid ook direct weer stopt.
Dat het aantal toeren na een koude start zo hoog is gebeurd wel degelijk om bepaalde redenen. Daarmee probeert de auto namelijk de motor en de katalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. De timing van de motor wordt tijdens het starten ietsje vertraagd, met als gevolg dat rare geluid. Het klinkt een beetje brommend, althans, dat is hoe de meeste mensen het omschrijven. Toch is er verder niets mis met dit geluid. Het is normaal dat de motor dit doet. Pas als het echt heel erg lijkt af te wijken, is het zaak om hier wel wat aan te laten doen.
Ben je in de markt voor een Mazda CX-3, bekijk dan onderstaande duurtest van deze auto.
3. Slechte Schokdempers
Helaas zijn de schokdempers van de Mazda CX-3 niet altijd even betrouwbaar. Er zijn gelukkig ook autobezitters die hier geen last van hebben, maar vaker dan zou mogen gebeurd dit bij dit specifieke model toch wel. Omdat de schokdempers een essentiële rol spelen voor de veiligheid van je auto, is het raadzaam om zo snel mogelijk te handelen als hier wel iets mee aan de hand is. Maar hoe merk je dat precies? We gaan het je hier uitgebreid uitleggen.
De schokdempers zorgen ervoor dat de wegligging van de auto goed is en dat zowel de bestuurder als eventuele inzittenden daardoor comfortabel kunnen reizen. Maar wanneer deze niet meer goed functioneren betekent het niet alleen dat de rit voor iedereen in de auto wat minder fijn zal verlopen. Doordat de auto minder in balans is gaat deze vaak veel meer van bewegen en zwiert eerder van links naar rechts. Dit is onder andere bij slechte weersomstandigheden merkbaar, maar ook eerder bij een slecht wegdek.
Merk je dat de wegligging van de Mazda CX-3 steeds slechter lijkt te worden, dan kan dit goed te maken hebben met slecht werkende schokdempers. Als je deze niet laat vervangen wordt ten eerste rijden veel minder comfortabel, maar heb je ook minder controle over het voertuig. Dit kan voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen. Bovendien kost het vervangen van schokdempers voor deze auto zo’n 130 euro inclusief alle kosten, wat het voor iedereen meer dan waard is ten opzichte van het rijden in een onveilige auto.
4. Dynamo Vervangen
De dynamo zorgt ervoor dat de accu van de auto wordt opgeladen. Via de multiriem wordt deze in normale toestand aangedreven door de motor. Wanneer een dynamo niet meer voldoende stroom levert zal dit proces worden verstoort, wat vaak negatieve gevolgen heeft voor de auto. Omdat allerlei onderdelen afhankelijk zijn van de dynamo, zullen deze allemaal verzwakt raken. Daarbij wordt bijvoorbeeld het licht van de auto minder fel, of werken de ruitenwissers heel langzaam. In het ergste geval start de auto helemaal niet meer.
Om dat laatste te voorkomen is het zaak om er op tijd bij te zijn wanneer je dynamo niet meer naar behoren werkt. Maar, hoe merk je dit precies? Dat is gelukkig relatief eenvoudig af te lezen,want het wordt aangegeven op het dashboard. Er is hier een lampje wat zal gaan branden als de dynamo aan vervanging toe is. Mocht dit echter niet werken, dan is een verzwakte dynamo vooral op te merken aan de eerder genoemde zaken. Langzame ruitenwissers en zwakke verlichting bijvoorbeeld, kunnen dan indicatoren zijn van een dynamo die problemen heeft.
Te lang wachten met vervangen maakt de zaken dus alleen maar erger, tot het moment dat de auto helemaal niet meer start. Maar vaak zien de meeste mensen al eerder dat er iets aan de hand is, ook als het dashboardlampje hier niet voor waarschuwt. Blijf er in dat geval zeker niet te lang mee doorrijden en vervang dit onderdeel zodra het kan. De kosten hiervoor liggen op een kleine 250 euro inclusief BTW en arbeidsloon bij een erkende garage.
5. Stuurbekrachtiging Werkt Niet (Meer) Goed
Stuurbekrachtiging helpt de bestuurder om het sturen een stuk makkelijker te maken. Dat is in principe ontzettend handig, maar niet als deze niet naar behoren werkt. En dat komt bij de Mazda CX-3 nog weleens voor. Wanneer de stuurbekrachtiging optimaal werkt wordt er een sterkere draai aan het stuur gegeven wanneer je dit gebruikt. Daardoor kost sturen stukken minder moeite, maar wanneer het niet meer goed werkt valt dit voordeel dus weg.
Daardoor zijn problemen met de stuurbekrachtiging wel makkelijk te herkennen. Wanneer sturen eerst heel makkelijk ging, maar steeds zwaarder wordt, is de kans erg reëel dat het hieraan zal liggen. Het stuur wordt als het ware zwaarder. In andere gevallen zal er een lampje op het dashboard gaan branden. Ook is er een bepaalde vertraging op te merken tijdens het sturen en klinken er vaak steeds meer geluiden als je dit doet.
Te lang doorrijden met stuurbekrachtiging die niet meer goed werkt kan resulteren in verdere schade aan het stuurhuis. In het ergste geval kan de auto op een gegeven moment helemaal niet meer sturen, al zal niemand het in werkelijkheid zover laten komen. De kosten van een reparatie aan de stuurbekrachtiging kunnen verschillen. Het hangt er daarbij vooral vanaf of er ook schade aan andere onderdelen is als gevolg hiervan. Wanneer het hele stuurhuis gerepareerd moet worden kan dit al snel boven de 750 euro kosten in totaal, maar vaak zal dat stukken minder zijn als je er eerder bij bent.