Lampje Van Stuurbekrachtiging Brandt (Hydraulisch & Elektrisch)


stuurbekrachtigingslampje brandt

Wat moet je doen als je auto ineens het lampje van de stuurbekrachtiging laat branden? En waardoor wordt dit eigenlijk veroorzaakt? In deze blog nemen we alles van de stuurbekrachtiging onder de loep en zorgen we dat je precies weet wat je moet doen. Eerst even een snel antwoord:

Heeft je auto een hydraulische stuurbekrachtiging dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een te laag niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof wat moet worden bijgevuld. Heeft je auto een elektrische stuurbekrachtiging dan is een defecte sensor een voor de hand liggen probleem.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder kijken we eerst naar de twee verschillende soorten lampjes die er kunnen branden. Daarnaast lees je wat het probleem veroorzaakt bij een hydraulische of elektrische stuurbekrachtiging, hoe je het probleem kunt herkennen, hoe je het oplost en wat dat gaat kosten. Lees snel verder!

Lees ook: Stuurbekrachtiging Valt Weg: 8 Oorzaken & Oplossingen

Wat Betekent Het Stuurbekrachtigingslampje?

Het stuurbekrachtigingslampje betekent dat er problemen zijn met de hydraulische of elektrische stuurbekrachtiging van je auto. Afhankelijk van de ernst van de problemen is het lampje geel/oranje of rood. Een geel lampje betekent dat er kleine problemen zijn waar snel naar gekeken moet worden. Een rood lampje betekent dat er een kritische fout is met dit systeem en dat het systeem niet meer werkt.

Het gevaar van dit lampje is dat stuurbekrachtiging soms heel wisselvallig kan zijn. Dat betekent dat dit systeem soms wel en soms niet kan werken. Op het moment dat het wel werkt lijkt alles goed te gaan maar ineens kan het systeem uitvallen als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt of als je een bocht maakt. Vandaar dat het belangrijk is om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Hydraulische Stuurbekrachtiging

Als eerste is er de hydraulische stuurbekrachtiging. Dit is het eerste stuurbekrachtigingssysteem wat er ontwikkeld is en deze zul je daarom terugvinden op veel oudere auto’s. De hydraulische stuurbekrachtiging werkt door middel van een hydraulische pomp, het oliereservoir en de olie, de cilinder, regelapparatuur en verschillende slangen.

Dit systeem zit redelijk ingewikkeld in elkaar mede doordat er veel slangen en apparatuur nodig is om het goed te laten werken. Als je een hydraulische stuurbekrachtiging hebt en het lampje van dit systeem brand dan is het in eerste instantie verstandig om het vloeistofniveau van de stuurbekrachtiging na te kijken. Dit is waarschijnlijk op een te laag punt gekomen.

Je kunt de vloeistof van het hydraulische systeem gewoon zelf nakijken. Hiervoor moet je eerst het stuurbekrachtigingsresevoir vinden. Zie hieronder een afbeelding van hoe dit er normaal gesproken uitziet. Zoek onder de motorkap naar een rode of groene dop.

Controleer vervolgens of er genoeg vloeistof in het systeem zit. Vaak staat op de tank een ‘min’ en een ‘max’ lijn aangegeven. Als de vloeistof op ‘min’ staat of lager dan zit hier waarschijnlijk het probleem. Vervolgens kun je het reservoir gewoon vullen met zogenaamde stuurbekrachtigingsvloeistof. Deze kun je gewoon hier aanschaffen bij Bol.com (een zogeheten ATF vloeistof is normaal gesproken de vloeistof die je zoekt). Zorg er voor dat je niet teveel erin doet aangezien deze vloeistof uitzet als het heet wordt.

Als je de vloeistof bijvult en het probleem ligt inderdaad hier dan zou het stuurbekrachtigingslampje direct uit moeten gaan. Vervolgens is het wel verstandig om een stukje met de auto te rijden. Als je merkt dat het lampje weer aangaat (of als dat in de dagen erna gebeurd) dan heb je waarschijnlijk last van een lek in dit systeem. Waarschijnlijk zit een van de hydraulische slangen in dit geval niet goed vast.

Om dit te controleren kun je het beste even onder de auto kijken om te zien of je daar ergens een vlek van stuurbekrachtigingsvloeistof ziet liggen. Mocht dit zo zijn dan wordt het tijd om onder de motorkap op zoek te gaan naar deze slang. Volg hiervoor de slangen die vanaf het stuurbekrachtigingsreservoir lopen.

Het vervangen van de slangen kun je in veel gevallen het beste overlaten aan een mechanicus. Mocht je dit namelijk niet goed doen dan heeft de auto helemaal geen stuurbekrachtiging meer of kan het uitvallen terwijl je aan het rijden bent. Het vervangen van de slang is vaak een snelle klus. Houdt rekening met kosten van ongeveer 100 EUR.

Lees ook: Stuurbekrachtiging Maakt Geluid, Hoe Te Verhelpen?

Elektrische Stuurbekrachtiging

Als je een elektrische stuurbekrachtiging hebt dan zal het probleem zeker niet liggen bij de vloeistoffen aangezien dit systeem helemaal geen gebruik hiervan maakt. Het lastige is hier alleen wel dat het probleem op veel verschillende punten veroorzaakt kan worden.

Als eerste is het verstandig om de auto uit te zetten en opnieuw op te starten. Net als elke computer heeft ook dit systeem eens in de zoveel tijd een kleine reset nodig. Het kan zijn dat er even een storing veroorzaakt wordt die geen verdere gevolgen hoeft te hebben. Mocht het probleem zich hiermee oplossen wees dan wel even voorzichtig bij de volgende ritten. Het kan zijn dat de stuurbekrachtiging plots toch ineens uit kan vallen.

Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn, of komt het toch weer terug, dan is een van de meest logische oorzaken vaak dat er een sensor zit die niet goed meer werkt. Het probleem hier is dat de sensor helemaal niet meer werkt of verkeerde informatie doorgeeft. Een van de sensoren die hier vaak de boosdoener is, dat is de stuurhoeksensor.

Om erachter te komen wat het probleem precies is kun je de computer van de auto uitlezen met een OBD2-meter. Hier kun je bij Bol.com zo’n meter aanschaffen. Deze verteld je dan precies welke foutcode er gegeven wordt en wat er dus vervangen moet worden.

Als het probleem inderdaad bij de stuurhoeksensor ligt dan moet deze vervangen worden. Dat is niet iets wat je goed zelf kunt doen en daardoor moet de auto naar een garage. Houdt rekening met kosten van 300 – 350 EUR. Mocht het een andere sensor zijn dan kunnen de kosten sterk variëren. In het ergste geval moet de hele stuurkolom vervangen worden. Dat kost meer dan 1.000 EUR.

Mag Je Rijden Met Het Stuurbekrachtigingslampje?

Officieel is het niet illegaal om te rijden terwijl het stuurbekrachtigingslampje brandt. Als eerste kan de politie natuurlijk niet zien of je met een defecte of problematische stuurbekrachtiging rijdt of niet. Daarnaast is het zo dat auto’s vroegere helemaal geen stuurbekrachtiging hebben. Je hoeft daarom niet bang te zijn dat rijden met een stuurbekrachtigingslampje je een boete zal opleveren.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs