Het lampje van je koelvloeistof brandt. Als eerste is dat natuurlijk vervelend en vraag je jezelf af wat hiervan de oorzaak is. Daarnaast wil je natuurlijk ook weten hoe je dit probleem zo snel mogelijk oplost. Daar gaan we zo allemaal naar kijken maar eerst even een snel antwoord:
Als het lampje van de koelvloeistof brandt dan heeft dit waarschijnlijk te maken met een laag niveau koelvloeistof in de auto. Controleer of de koelvloeistof onder de min-lijn terecht is gekomen en vul het bij als dit zo is. Als je merkt dat de koelvloeistof snel leeg loopt dan heb je last van een lek in het koelvloeistofsysteem welke gecontroleerd en gerepareerd moet worden.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder kijken we tot in detail naar de vier mogelijke oorzaken van een koelvloeistof lampje dat brandt. Daarnaast kijken we ook hoe je deze oorzaken kunt herkennen, hoe je ze kunt oplossen en wat hiervan de kosten zijn. Tot slot kijken we ook nog even of je door kunt rijden met een laag koelvloeistofniveau. Lees snel verder!
Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Bijvullen Met Water Of Gaat Dit Fout?
1. Lage Koelvloeistof
Als eerste is het belangrijk om het niveau van je koelvloeistof te controleren. Een laag niveau van je koelvloeistof is namelijk de nummer een reden voor het aangaan van dit lampje.
Controleer het niveau van je koelvloeistof en zorg ervoor dat het tussen de min en max niveau’s zit. De meeste auto’s hebben een sensor in de tank van de koelvloeistof zitten die geactiveerd wordt op het moment dat de koelvloeistof beneden het minimale niveau terecht komt.
Er vanuit gaande dat je te weinig vloeistof in de tank hebt zitten is het een kwestie van bijvullen. Mocht dit niet zo zijn dan zijn er andere dingen aan de hand en daar kijken we zo even naar.
De tank van je koelvloeistof vind je aan de linkerkant de auto als je voor de auto staat en de motorkap is geopend. In onderstaand plaatje zie je twee witte tanks aan de linkerkant van de auto. De ronde tank is in dit geval de koelvloeistof. Vaak heeft de dop of de tank ook het logo van de koelvloeistof erop staan.
Als je de tank bekijkt dan zie je op de zijkant een duidelijk ‘min’ en ‘max’ staan. De koelvloeistof moet binnen dit aangegeven niveau zitten. Doet het dit niet dan is het probleem direct gevonden. Mocht het niveau hier wel tussen zitten dan wordt het tijd om verder te kijken.
Zorg er tijdens het controleren wel voor dat je dit doet als de vloeistof koud is. Een verhitte vloeistof neemt namelijk meer volume in beslag. Daarnaast staat er druk op de tank op het moment dat je de tank wilt openen. Dat kan ervoor zorgen dat er hele koelvloeistof in je gezicht spuit.
Lees ook: Kan Je Koelvloeistof Mengen Met Elkaar Of Met Water?
2. Lek In Het Koelvloeistofsysteem
Als je de tank van de koelvloeistof hebt bijgevuld dan wil je ook zeker even controleren of je geen lek hebt in het systeem waar de koelvloeistof doorheen stroomt. Dat zou natuurlijk betekenen dat je binnen de kortste keren weer het lampje van de koelvloeistof aan het branden hebt.
Leidingen Of Pakking Inlaatspruitstuk
De makkelijkste manier om een lek te controleren is door onder de auto te kijken en te zien of je daar koelvloeistof vandaan ziet lekken. Sommige koelvloeistoffen hebben een opvallende kleur en daardoor wordt het makkelijk dit te herkennen. Anders kun je de vloeistof die onder je auto is gelekt ook even ruiken. Als je een hele zoete geur ruikt dan heb je een lek in het systeem waar de koelvloeistof doorheen stroomt.
Zorg er wel voor dat je de koelvloeistof niet verward met de waterafvoer van de airco. Het kan goed zijn dat je airco hard heeft moeten werken en deze lekt van nature water onder de auto uit om zo het vocht af te voeren. Vandaar dat het belangrijk is om de vloeistof te herkennen op kleur of geur.
Verder kan het ook zijn dat je de koelvloeistof misschien gewoon rond de motor in de motorkap kunt terugvinden. Als je natte plekken opmerkt of opgedroogde plekken met een hele felle kleur dan zou daar een lek kunnen zitten. Een van de grootste boosdoeners is in dit geval een pijp waar koelvloeistof doorheen stroomt. Controleer daarom alle leidingen die direct aan het koelvloeistofresevoir vastzitten.
Anders is de kans groot dat de pakking van je inlaatspruitstuk het begeven heeft. Het inlaatsluitspruitstuk is gemonteerd aan de zijkant of bovenop de motor. Het zorgt ervoor dat de brandstofmix van zuurstof en brandstof in de cilinders wordt gespoten. Het inlaatspruitstuk heeft een pakking op het punt waar het met de motor wordt samengevoegd en deze kan stukgaan. Het vervangen van de pakking van een inlaatspruitstuk kost tussen de 250 – 350 EUR.
Lees ook: Olie In Koelvloeistof, Hoe Kan Dat En Wat Te Doen?
Cilinderkoppakking
Mocht je het probleem niet terugvinden bij de leidingen of de pakking van het inlaatspruitstuk maar merk je wel dat de koelvloeistof snel leeg loopt dan kan het probleem zich ook bevinden bij een cilinderkoppaking. Het probleem hier is dat je geen lek ziet omdat de koelvloeistof verbrand wordt in de verbrandingskamers van de motor.
Dit probleem is niet alleen slecht voor je koelvloeistof maar ook voor je katalysator die hierdoor beschadigd kan raken. Mocht dit het geval zijn dan gaat het hier helaas wel om een relatief groot probleem.
Het vervangen van een lekke koppakking kost tussen de 500 – 1.300 EUR afhankelijk van het merk en model auto. Een nieuwe koppakking zelf kost ongeveer 40 EUR maar het compleet demonteren van de motor zorgt dat er veel kosten worden gemaakt voor de arbeidsuren.
3. Slechte Radiatordop
Als je niet direct een lek opmerkt in het systeem kan het ook zo zijn dat je last hebt van een radiateurdop die aan zijn einde is. Een radiateurdop zorgt ervoor dat de koelvloeistof in het systeem blijft en dat het onder de juiste druk komt te staan. Als deze dop scheuren begint te vertonen of als deze slecht op de radiateur zit dan kan koelvloeistof onder hoge druk daaruit ontnsappen.
Het kopen van een nieuwe radiateurdop is gelukkig heel schappelijk in de kosten. Verwacht tussen de 5 – 10 EUR te betalen.
4. Koelvloeistofsensor Defect
Als het probleem met de drie bovenstaande punten niet is opgelost dan wordt het tijd om naar meer technische problemen te kijken. Een van de meest voor de hand liggende defecten is op dit moment de koelvloeistofsensor die in de tank van de koelvloeistof zit. Deze sensor geeft aan hoeveel koelvloeistof er in het systeem aanwezig is.
Als de koelvloeistof is bijgevuld maar het lampje van de koelvloeistof niet is uitgeschakeld dan heeft het waarschijnlijk met de sensor te maken. Dit moet opgelost worden omdat dit andere problemen kan veroorzaken. Zo kan de auto besluiten bepaalde systemen uit te schakelen omdat deze denkt dat er niet genoeg koelvloeistof aanwezig is om de auto koel te houden.
De sensor is ingebouwd in de koelvloeistofresevoir dus als deze stuk gaat dan betekent dat dat er een nieuwe tank gekocht moet worden. De kosten hiervoor zijn over betaalbaar. Het vervangen van een koelvloeistofresevoir kost ongeveer 100 EUR. De kosten zijn gelijk verdeeld met 50 EUR voor het nieuwe resevoir en 50 EUR voor de arbeid.
Kun Je Doorrijden Als Het Koelvloeistof Lampje Brandt?
Tot slot dan de vraag of het mogelijk is om door te rijden met de auto als het koelvloeistof lampje aan het branden is. Theoretisch is het mogelijk om door te rijden. De auto sluit zichzelf namelijk niet af en dat betekent dat je in principe nog kunt rijden. Wel is het sterk af te raden om door te rijden als het koelvloeistof lampje brandt aangezien dit schade kan opleveren aan de motor.
Lees ook: Rijden Zonder Koelvloeistof: Houdt Hier Rekening Mee!
Het grootste risico wat je hierbij loopt is dat de motor oververhit kan raken. Op het moment dat het lampje brandt geeft dat natuurlijk aan dat er te weinig koelvloeistof aanwezig is. Als je dan toch doorrijdt dan kan de motor oververhit raken en dat kan in het ergste geval betekenen dat je deze kapot rijdt. Het vervangen van een motor kan al snel enkele duizenden euro’s kosten. Daarom is het aan te raden niet met de auto verder te rijden en direct de koelvloeistof bij te vullen.