Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai Santa Fe? Als je een nieuwe of tweedehands Santa Fe wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de Santa Fe op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:
De meest voorkomende problemen van een Hyundai Santa Fe zijn als volgt: de elektrische bediening van de buitenspiegels werkt niet, de startmotor werkt niet of de motor maakt veel geluid en/of stottert. Daarnaast zijn het snel slijten van de remblokken/remklauwen en het stukgaan van de stabilisatorstang bekende problemen.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Elektrische Bediening Buitenspiegels Werkt Niet
Er gaat nogal eens iets mis met de elektrische bediening voor de buitenspiegels van de Hyundai Santa Fe. Lang niet iedereen heeft hier last van, maar als dat wel het geval is kan het knap vervelend zijn. Wanneer je de spiegels in een bepaalde positie wilt zetten en daarvoor de schakelaar gebruikt, gaan ze namelijk alle kanten uit, behalve de kant die je zelf op wilt. De kans is dan groot dat er iets met de zekeringen aan de hand is. Deze branden soms door waardoor er niet meer goed gereageerd wordt op de commando’s die je zelf aan de schakelaar geeft. Door de zekering te vervangen zal alles vervolgens weer helemaal goed werken.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Startmotor Moet Worden Vervangen
De startmotor is ervoor verantwoordelijk dat de auto kan starten. Wanneer deze niet meer naar behoren werkt, zorgt dit dus voor aardige problemen. Bij de Santa Fe komt dit soms voor, en vaak eerder dan zou moeten. De startmotor begint te werken wanneer je het contactslot omdraait, dus je weet al vrij snel of er iets mee aan de hand is of niet. Gebeurd er niets en wil de auto helemaal niet meer starten, dan zal het goed aan de startmotor kunnen liggen, al kan het ook de schuld van de accu zijn.
Omdat de auto helemaal niet meer kan starten, heb je weinig andere keuzes dan deze direct te laten vervangen. En ondanks dat dit geen enorm grote klus is voor een monteur, zal het niet heel erg goedkoop zijn. Normaal gesproken duurt het ongeveer 2 uur voordat de hele reparatie is uitgevoerd. De kosten zijn daarbij afhankelijk van welke soort Santa Fe je precies rijdt, maar liggen gemiddeld zo rond de 450 euro in totaal.
Ben je in de markt voor een Hyundai Santa Fe, bekijk dan onderstaande video. Het betreft een road test waarin veel wordt besproken.
3. Motor Maakt Veel Geluid
Het lijkt erop dat problemen met de motor veelvuldig voorkomen bij de Hyundai Santa Fe. Deze beperken zich niet alleen tot het maken van enorm veel geluid, maar er zijn volgens veel eigenaren van deze auto nog een aantal zaken die in het bijzonder opvallen. Deze duiden allemaal op problemen gerelateerd aan de motor. Zie hieronder een aantal van de dingen waar nog wel eens iemand last van heeft met de Santa Fe:
- De motor die begint te stotteren
- Het helemaal stoppen van de motor
- Verlies van vermogen
Welke van deze dingen het ook is waar je eventueel last van hebt, het is allemaal niet heel erg fijn. En hoewel niet iedere bestuurder van dit Hyundai model er last van lijkt te hebben, komt het toch veel te vaak voor. Maar waar komen deze problemen met de motor precies vandaan? En zijn ze op een bepaalde manier op te lossen?
Gemiddeld gezien valt op dat de meeste van deze problemen zich voordoen nadat er ongeveer 10.000 kilometer is gereden. Daarbij lijkt het erop dat er bij Hyundai het een en ander is aangepast, want de nieuwste modellen hebben er minder last van en maken gebruik van een nieuwe soort motor. Het is daarom te hopen dat dit in ieder geval voor iedereen die vanaf nu een Santa Fe koopt een stuk scheelt, ofdat de problemen daarmee zelfs helemaal verleden tijd zijn.
Maar wanneer je met een ouder model zit en deze problemen ervaart, wil je natuurlijk dat ze zo snel mogelijk opgelost kunnen worden. In dat geval doe je er goed aan om zo snel mogelijk contact met een erkende garage of de Hyundai dealer op te nemen. Daar zijn deze problemen ongetwijfeld bekend. Vaak zal het motormanagement lampje daarbij ook gaan branden en kan men aan de verschillende foutcodes lezen waar de mankementen precies vandaan komen.
4. Auto Begint Te Schudden Bij Optrekken
Een probleem waar meerdere bestuurders bij deze specifieke auto over klagen is het schudden tijdens het optrekken. In combinatie daarmee kan er soms een wat bonkig geluid te horen zijn. Dit gebeurd vooral in de tweede versnelling en wordt dan langzaamaan minder wanneer je in hogere versnellingen zal gaan rijden.
Het lastige aan deze kwaal is dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Zeker in het begin kan het daarom nog weleens lastig zijn om een goede diagnose te stellen en erachter te komen waaraan dit alles precies ligt. In sommige gevallen wordt het opgelost door de bougies te vervangen, maar het kan ook aan de sensoren liggen.
Een andere optie is dat de homokineet de boosdoener is. Het is wat moeilijk om te constateren wanneer deze aan vervanging toe is, maar als er iets mee aan de hand is kun je dit aan dezelfde kenmerken afleiden. Dat wil dus zeggen schudden tijdens het optrekken en het bonkige geluid. Het vervangen van de homokineet kost 125 euro inclusief alle bijkomende kosten.
5. Stabilisatorstang Kapot
Voor de ophanging van de auto is de stabilisatorstang erg belangrijk. Wanneer deze kapot is, zal het dus zaak zijn om dit tijdig te herkennen om er zo snel mogelijk wat aan te kunnen laten doen. Bij dit type auto komt dat in bepaalde gevallen voor. Wacht je te lang om hier iets aan te doen, dan kan dat zorgen voor onveilige situaties en loop je bovendien kans dat er allerlei andere onderdelen als gevolg hiervan ook beschadigd zullen raken. Een kapotte stabilisatorstang is onder andere aan de volgende symptomen te herkennen:
- Het rollen van de auto in bochten
- Vaker beginnen te slingeren van de auto
- Piepende geluiden bij de ophanging
Mocht je auto van meerdere van deze symptomen tegelijk last hebben, dan is de kans al helemaal groot dat het aan dit onderdeel ligt. Om erger te voorkomen is het dus zaak om zo snel mogelijk naar de garage te gaan zodat het opgelost kan worden. De kosten zijn enigszins afhankelijk van wat voor soort Hyundai Santa Fe je precies rijdt, maar liggen over het algemeen tussen de 150 en 200 euro inclusief arbeidsloon en BTW.
6. Raar Geluid Bij Remmen In Bochten
Over het algemeen zijn de meeste bestuurder van de Hyundai Santa Fe vrij tevreden over deze auto. Wanneer we echter wat verder kijken, zien we dat er wel een aantal kleine, en soms wat grotere klachten zijn, al verschilt dit soms ook heel erg per exemplaar. Een probleem wat niet al te vaak voor lijkt te komen, maar wel vervelend is als je het hebt, is een raar geluid wat de auto maakt bij het remmen in de bochten.
Eigenlijk duidt dit in bijna alle gevallen op hetzelfde, het heeft namelijk te maken met de remklauwen of de remschijven. Deze kunnen relatief snel gaan slijten en de Hyundai Santa Fe lijkt daar nog net iets eerder last van te hebben. Hoewel je er, met een nette en bescheiden rijstijl, wel voor kunt zorgen dat deze onderdelen wat langer meegaan, geeft dat lang niet altijd de garantie dat dit ook echt gebeurd.
De kans is daarom groot dat wanneer je zelf ook een raar geluid hoort bij het remmen in de bochten, er iets met deze onderdelen aan de hand is. Om te voorkomen dat andere onderdelen hierdoor ook nog schade oplopen, is het raadzaam zo snel mogelijk te laten kijken naar wat er aan de hand is. Het is daarbij niet ongebruikelijk dat de remschijven- en klauwen daarbij tegelijkertijd worden vervangen, net als de remblokken overigens. Dit kost misschien wel iets meer, maar vaak ben je daardoor wel in een keer van het probleem verlost.