Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai Matrix? Als je een nieuwe of tweedehands Matrix wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Matrix op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:
De meest voorkomende problemen van een Hyundai Matrix zijn als volgt: problemen met de voor- en achterlichten die snel stuk gaan, veel geluid tijdens het rijden en een verbruik wat hoger ligt dan aangegeven. Verder werkt de nokkenas- en krukkenassensor vaak niet en gaat de bedrading van de dynamo stuk.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Lampen Moeten Worden Vervangen
Opvallend vaak zijn is er te horen dat bij dit specifieke Hyundai model de lampjes niet werken of kapot gaan. Het lastige hieraan is dat een lampje zelf vrijwel niets kost, maar dat het vervangen hiervan nauwelijks te doen is voor iemand die hier geen verstand van heeft. Daardoor zul je er vaak toch voor naar garage moeten, wat ervoor kan zorgen dat de rekening alsnog vrij hoog gaat oplopen.
Doorrijden met verlichting die niet goed werkt is echter ook geen optie, omdat het gevaarlijke situaties op kan leveren en je er een hoge boete voor kunt krijgen. Voor rijden zonder verlichting kun je namelijk op de bon worden geslingerd, wat tussen de 90 en 140 euro zal gaan kosten. Let erop dat problemen met de verlichting soms ook aan de dynamo kunnen liggen in plaats van de lampen zelf. We zullen hier later nog uitgebreid op terug gaan komen.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Auto Maakt Veel Geluid
Iets waar vrijwel alle Hyundai Matrix bestuurders het over eens lijken te zijn is dat de auto buitensporig veel geluid maakt tijdens het rijden. Gekeken naar de meeste beoordelingen van gebruikers zien we dit steeds weer terugkomen, samen met het hoge verbruik, waarover later nog meer zal volgen. Wanneer er gas wordt gegeven klagen veel mensen over een zwaar en brommend geluid. Dit geluid is te horen aan de rechtervoorkant en klinkt vrij onregelmatig. Daarbij is het opvallend dat veel mensen het vooral schijnen te horen bij een warme motor. Het kan dan ook verschillende oorzaken hebben, zoals onder andere:
- De aandrijfas
- De homokineet
- De distributieketting
Er zit dus aardig veel verschil in de potentiële veroorzakers van dit probleem. Hierdoor is het extra belangrijk dat je zeker weet waar het vandaan komt wanneer je met een auto die veel geluid maakt naar de garage gaat. Let dus goed op, voordat er allerlei onderdelen worden vervangen en er later blijkt dat het heel ergens aan lag. Ondanks dat dit probleem vaak bij de Hyundai Matrix voorkomt, is het dus opvallend dat er geen duidelijke oorzaak is, wat doorgaans wel het geval is als veel automobilisten dezelfde problemen krijgen.
Om een beetje een idee te krijgen van wat het ongeveer gaat kosten als het aan een van de bovenstaande onderdelen ligt, kijken we alvast naar de eventuele kosten voor het vervangen hiervan. Mocht het aan de homokineet liggen, dan ben je vaak nog het goedkoopste uit. Dit is namelijk een onderdeel van de aandrijfas en het vervangen hiervan kost 125 euro. Als de gehele aandrijfas moet worden vervangen ben je al snel een hoger bedrag kwijt van tussen de 135 en 350 euro, afhankelijk van een aantal factoren. Een nieuwe distributieketting voor deze Hyundai kost 460 euro en is dus het duurst. Al deze prijzen zijn wel inclusief bijkomende kosten.
Ben je in de markt voor een Hyundai Matrix, bekijk dan onderstaande video eens.
3. Hoog Verbruik
Qua verbruik blijkt de Hyundai Matrix in de praktijk niet echt aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Tenminste, als we de gemiddelde eigenaar van deze wagen mogen geloven in ieder geval. Op menig forum regent het klachten over het verbruik wat in de praktijk vaak erg tegen blijkt te vallen. Wat de kosten voor brandstof betreft ben je daarom toch vaak wat meer kwijt dan misschien van tevoren verwacht, en dat is uiteraard jammer.
Hoewel men over het algemeen tevreden lijkt over het comfort van de auto en de manier waarop deze rijdt, is het verbruik dus een minpuntje. Maar, zijn er dan geen manieren om dit tegen te gaan? Jawel, bijvoorbeeld door niet al te veel korte ritjes te maken en niet al te vaak in de stad te rijden, waar je constant moet stoppen en weer op moet trekken. Nu kost dit overigens bij iedere auto veel extra brandstof en is het voor veel onderdelen ook niet altijd bevorderlijk. Omdat dit type auto echter door veel mensen al tweede auto wordt gebruikt voor ritjes in de buurt, blijft het opvallend dat zoveel bestuurders spreken van een tegenvallend gebruik.
4. Nokkenas Of Krukassensor Gaat Kapot
Een van de weinige problemen waar de Hyundai Matrix nog wel eens last van blijkt te hebben is een kapotte sensor. Dit kan zowel op de krukken als de nokkenas voorkomen. In een dergelijk geval zal de motor er acuut mee stoppen en zal deze vervolgens ook niet meer starten. Wanneer je met een euvel als dit langs de weg staat, kan de wegenwacht het soms direct oplossen, aangezien de reparatie vrij eenvoudig is voor iemand met ervaring. De vraag is echter of ze deze sensor op dat moment bijdehand hebben. Als dit niet het geval is zit er niets anders op dan alsnog richting de garage te gaan.
Dat het niet om een hele moeilijke reparatie gaat is terug te zien aan de prijs. Voor zowel de krukken als de nokkenas kost het vervangen hiervan slechts 60 euro, en dat is inclusief alle bijkomende kosten. Het duurt dan ook maar een halfuurtje om deze reparatie te voltooien. Dit is dus allemaal niet zo’n groot probleem, al voelt dat misschien wel zo wanneer je met een motor die er zomaar mee stopt langs de weg staat. Gelukkig kost het dus niet erg veel om dit weer op te kunnen lossen, maar zijn beide assen wel onmisbaar voor het goed kunnen functioneren van de krachtbron van de auto.
5. Bedrading Dynamo
Buiten de zwakkere punten die hier worden benoemd, staat de Hyundai Matrix doorgaans bekend als een betrouwbare auto. En dat is natuurlijk een fijne gedachte. Het blijkt dat hier en daar mensen nog weleens de wegenwacht moeten bellen vanwege problemen met de bedrading van de dynamo. Deze zorgen er vervolgens voor dat de motor stil kan vallen, omdat blijkt dat de motorcomputer doorgeslagen is. Als dit gebeurd is dat allesbehalve fijn, maar wel kan het vaak ter plaatse door de wegenwacht worden opgelost. Door de bedrading te herstellen en de zekering te vervangen ben je zodoende snel weer op weg.
Heel soms komt het voor dat problemen aan de dynamo zelf blijken te liggen. Wanneer deze het niet meer voor elkaar krijgt om voldoende stroom te leveren voor de accu vormt dat een serieus probleem. Meestal zal er dan een lampje gaan branden op het dashboard waar wordt aangegeven dat de dynamo aan vervanging toe is. Bij twijfel kun je dit echter ook zelf testen. Zo is onder andere aan lege accu te herkennen dat er problemen zijn met de dynamo, waardoor de auto soms helemaal niet meer zal starten. Andere indicatoren zijn traag werkende ruitenwissers en koplampen die zwakker gaan schijnen. We hebben het hier al eerder over de koplampen gehad, let er dus goed op dat problemen hiermee niet altijd aan de lampen zelf hoeven te liggen.
Het zal voor een monteur bij een erkende garage ongeveer anderhalf uur in beslag nemen om de dynamo van een Hyundai Matrix te vervangen. Dit komt vooral omdat het lastig is om bij het onderdeel zelf te komen, want het vervangen ervan is niet zo heel gecompliceerd. De kosten voor deze reparatie zijn 240 euro. Daarbij zijn de arbeidskosten, BTW en een milieutoeslag wel inbegrepen.