Hyundai ix35: 7 Meest Voorkomende Problemen


zilveren hyundai ix35

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai ix35. Als je een nieuwe of tweedehands ix35 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zeven grootse mankementen van de ix35 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai ix35 zijn als volgt: de dieselmotoren hebben last van lekkende brandstof, een brandstoffilter wat verstopt raakt of een bovenmatig hoog verbruik. Daarnaast zijn het niet goed schakelen van de versnellingsbak, het losschieten van de riemen in geval van crash en het matige lakwerk bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Brandstof Lekt Bij Diesels

Op sommige Hyundai ix35’s die tussen 1 september 2011 en 2 november 2011 zijn geproduceerd bestaat de kans dat ze last hebben van lekkende brandstof. Het probleem komt tot uitdrukking in verschillende locaties en het is dus niet een plek waar je dit probleem zal aantreffen.

Mocht je een ix35 op het oog hebben dan is het verstandig om onder de auto te kijken om te zien of daar een brandstofvlek op de grond ligt. Mocht dit zo zijn dan is het belangrijk om te kijken of dit lek zich aan de voorkant of de achterkant bevind. De achterkant zou betekenen dat de tank een lak heeft terwijl de voorkant aangeeft dat het probleem ligt bij het injectiesysteem.

Als het probleem zich voordat bij het injectiesysteem dan is het belangrijk om te weten wanneer het probleem zich voordoet. Als het probleem zich voordoet terwijl de auto geparkeerd is dan ligt het probleem waarschijnlijk bij bepaalde brandstofleidingen die niet goed vastzitten. Komt het probleem pas voor wanneer je begint te rijden dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de injectoren van de motor. In alle gevallen is het verstandig om de motorkap te openen en hier op zoek te gaan naar het lek.

De kosten van dit probleem kunnen heel erg uiteenlopen en vandaar dat het zo belangrijk is om het probleem te herkennen. Het oplossen van brandstofleidingen die niet goed vastzitten kan 100 EUR kosten terwijl het vervangen van een injector al snel 300 – 450 EUR kan kosten.

Ben je in de markt voor een Hyundai ix35, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een occasion test van een Hyundai ix35.

2. Bevestiging Riem Niet Goed Vast

Een ander probleem waar de ix35 last van heeft gehad is dat de bevestiging van de riemen niet goed vastzat. Dat hield in dat de riemen, in het geval van een crash, los konden schieten. Auto’s die met dit probleem te maken hebben gehad zijn tussen 17 november 2011 en 8 juni 2012 geproduceerd.

Voordat je een ix35 uit deze periode aanschaft is het daarom belangrijk om na te gaan of jouw ix35 hiervoor is teruggeroepen. Dat zou namelijk het geval moeten zijn. Je kunt dit nagaan door het onderhoudsboekje erbij te pakken en te kijken of er een vermelding staat van het oplossen van dit probleem. Mocht dit niet het geval zijn bestaat het risico dus dat de auto niet veilig is in het geval van een crash. Dat is iets wat de dealer zou moeten oplossen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. Brandstoffilter Bij Diesels Werkt Niet Goed

Een bekend probleem van de ix35 is dat de brandstoffilters van de dieselmotoren vol komen te zitten met een wax-achtige afscheiding die de werking van het filter blokkeren. Het probleem hier is dat diesel tegenwoordig steeds meer uit biologisch afbreekbaar materiaal bestaat. De diesels van de ix35 die hier het meest last van hadden gebruikten namelijk een brandstof die voor 7% bestaat uit biobrandstof.

Het probleem hier is dat biobrandstof, helemaal bij lagere temperaturen (onder 4 graden), wax kristallen produceert en de moderne dieselmotoren zijn nog niet in staat gebleken hier goed mee om te gaan. Als je wilt nakijken of de ix35 die jij op het oog hebt hier last van heeft dan kun je het beste kijken of het waarschuwingslampje van het brandstoffilter aan het branden is. Die staat hierboven afgebeeld. Het vervangen van een brandstoffilter bij een dieselmotor kost tussen de 200 – 400 EUR.

4. Schakelbak Blijft Hangen

Ander bekend probleem van deze crossover is het feit dat de schakelbak blijft hangen in de eerste versnellingen. Vaak gaat het hier dan om versnelling 1,2 en 3. Dit gaat vaak gepaard met een brandende lucht die uit de versnellingsbak komt en het koppelingspedaal wat geen goede tegendruk meer geeft. Dit is een gevaarlijk probleem omdat het lijkt voor te komen wanneer mensen aan het rijden zijn.

Het probleem lijkt hier te liggen bij de hoofdremcilinder. Deze geeft er simpelweg de geest aan en moet daarom vervangen worden. Voordat je een ix35 koopt wil je dus goed letten op de schakelbak en het koppelingspedaal. Merk je hier problemen op dan kun je de auto het beste laten staan. Het vervangen van een hoofdremcilinder kost gemiddeld 400 – 600 EUR.

5. Hoog Verbruik Van Diesel

Een ander fundamenteel probleem van de ix35 diesels is dat het brandstofverbruik een stuk hoger ligt dan in eerste instantie werd geadverteerd door Hyundai. Deze gaven namelijk aan dat de ix35 een gemiddeld gecombineerd verbruik zou hebben van 5.5 liter per 100 kilometer. Dat is een voor een crossover gewoon heel erg goed te noemen.

Het werd echter voor veel eigenaren al snel duidelijk dat ze dit verbruik niet gingen halen. Het gemiddelde gecombineerd verbruik komt voor veel gebruikers namelijk uit op 9.0 liter per 100 kilometer. Dat is zeker iets om rekening mee te houden aangezien dit het gebruik van de auto een stuk prijziger maakt.

6. Lage Kwaliteit Van Lak

De meeste problemen die we tot nu toe besproken hebben zijn vooral mechanische problemen. Echter, de ix35 heeft ook wat klachten gekregen als het gaat om de kwaliteit van de afwerking. Een daarvan is dat de lak van de auto niet goed is afgewerkt en dat deze snel beschadigd raakt.

Een ander probleem is dat de lak op de knoppen aan de binnenkant van de auto snel vervaagd of dat er stukjes vanaf vliegen. Er is weinig wat je hier echt aan kunt doen. Het is echter wel belangrijk om te weten dat dit kan gebeuren op het moment dat je een ix35 wil gaan aanschaffen.

7. Geen Reservewiel

Het is uiteraard te hopen dat je helemaal geen reservewiel nodig hebt, maar als dit wel zo is, dan is het fijn als je er een hebt. Bij de Hyundai ix35 wordt deze echter niet standaard geleverd. En het blijkt dat veel bestuurders dat toch wel een minpunt vinden en dit ook laten weten. Wanneer je dit ook belangrijk vind is het dus wel zo handig om hier rekening mee te houden. Daar staat overigens wel tegenover dat er een plakset bij de auto zit.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs