Hyundai i40: 5 Meest Voorkomende Problemen


Grijze Hyundai i40

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai i40? Als je een nieuwe of tweedehands i40 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de i40 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai i40 zijn als volgt: problemen met het kromtrekken of snel slijten van de remblokken/remschijven, de fuseekegel slijt snel of de airco werkt niet meer naar behoren doordat de aircopomp stuk is gegaan.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Trillend Stuur Bij Het Remmen

Tijdens het remmen schijnen bestuurders van deze auto last te kunnen krijgen van een trillend stuur. Dat is allereerst natuurlijk een vrij raar gevoel maar hoort ook zeker niet. Hoog tijd om te kijken waar dit vandaan kan komen en wat je er eventueel aan kunt doen om het te laten verhelpen. Het lastige is wel dat het meerdere oorzaken kan hebben. Daarom is het goed opletten dat de juiste oorzaak wordt aangepakt, voordat je met een hoge rekening van de garage zit en er nog steeds niets is verholpen.

Vaak blijken dit soort problemen te liggen aan de remschijven en remblokken. Wanneer de schijven krom zijn zorgt dit voor de trilling in het stuur tijdens het remmen. In de meeste gevallen zullen deze gelijk vervangen worden, net als de remblokken overigens. Samen kost dit rond de 180 euro inclusief alle bijkomende kosten. Dit lost het probleem vaak op, maar helaas niet altijd, er kunnen namelijk ook andere oorzaken zijn.

Wanneer dit het geval is, dan betekent dat slecht nieuws. Mocht het niet aan de remblokken of remschijven liggen, dan kan de wielnaaf eveneens de boosdoener zijn, net als de wiellagers. Afhankelijk van hoeveel van de wiellagers er vervangen moeten worden kan de rekening in dit geval stukken hoger uitvallen. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Knik Tijdens Het Sturen

Wanneer je naar dit probleem kijkt lijkt het misschien gerelateerd aan het eerste. Ook hier zijn er problemen met het stuur, maar dan tijdens het sturen zelf. Er is een knik te voelen en dat rijdt op zijn zachtst gezegd niet heel erg lekker. Toch heeft dit meestal niets te maken met het trillende stuur tijdens het remmen. De knik wordt namelijk eerder veroorzaakt door problemen met de fuseekogel, die dan aan vervanging toe is.

Omdat er slijtage is, ontstaat er speling tussen de kogel en de fusee. Dit verklaard waarom je een knik voelt of hoort tijdens het sturen. Ook kan er een krakend geluid te horen zijn bij het in of uit veren. Zo weet je dus precies dat je aan deze twee dingen kunt herkennen dat er iets niet helemaal goed is met de fuseekogel.

Het is niet altijd even makkelijk om goed in te schatten of een fuseekogel al dan niet vervangen dient te worden. Het beste kun je dit dan ook overlaten aan de experts van de garage. Wel is het belangrijk om dit bijtijds te laten doen. Dit zal namelijk enorm schelen in de kosten. Wanneer je te lang door blijft rijden met dit probleem, kan er nog meer schade ontstaan aan alle onderdelen die gekoppeld zijn aan de fuseekogel.

Zelf controleren of de fuseekogel nog optimaal werkt is ook moeilijk, want dit kan het beste op de brug of met een krik. Daarom is men er bij de garage vaak veel sneller achter of er echt iets mis is met dit onderdeel. Er kan ook door verschillende oorzaken vuil bij de fuseekogel komen, met als gevolg dat deze gevoeliger wordt voor slijtage. Ook dit kan dus de oorzaak zijn van het probleem. Het vervangen van een fuseekogel duurt ongeveer een uur en kost 140 euro inclusief arbeidskosten en BTW. 

Ben je in de markt voor een Hyundai i40, bekijk dan de test van de ANWB over de i40. Er wordt heel veel besproken.

3. Harde Armsteun Bij De Deur

Van dit type probleem zullen sommige mensen misschien helemaal geen last hebben. Andere klagen er echter nog wel eens over, waardoor het toch het benoemen waard is. De armsteunen bij de deur zijn namelijk vrij hard. Mocht je veelal korte stukjes rijden en niet al te lang achter elkaar in de auto zitten, dan is dit vast geen enkel probleem. Maar ga je op vakantie en zit je twee of drie dagen achter elkaar bijna onafgebroken in de auto, dan kan het op den duur aardig gaan irriteren. Daarom is het vooral voor mensen die veel lange afstanden afleggen iets om rekening mee te houden.

4. Niet Goed Afgestelde Verlichting

Uit veel ervaringen van andere bestuurder van de Hyundai i40 blijkt nogal eens dat er iets met de verlichting aan de hand is. In sommige gevallen betreft dat een groot licht wat niet fel genoeg is, terwijl het juist soms weer gaat om verlichting die juist te fel is, waardoor eventuele tegenliggers dan weer verblind kunnen worden. Is de intensiteit juist weer te laag, dan kun je in sommige situaties de weg niet goed zien wat op andere manieren weer voor gevaar kan zorgen. Dit alles heeft meestal te maken met de afstelling van het licht.

In veel gevallen komt het voor als er daarvoor iets gebeurd is met de verlichting. Moeten bijvoorbeeld de koplampen worden vervangen, dan kan dat ervoor zorgen dat per ongeluk de instellingen van de verlichting worden aangepast. Dit maakt het zeer belangrijk om precies te weten hoe de koplampen van je Hyundai i40 dienen te worden afgesteld. 

Mocht je verlichting om bepaalde redenen vervangen zijn, of het je sowieso het idee dat deze niet goed staat afgesteld, doe er dan zo snel mogelijk iets aan. Hiermee voorkom je problemen in het verkeer of een boete. Mocht je zelf niet weten hoe dit te doen dan kan dit vaak door een deskundige monteur snel worden opgelost. Op die manier zit je zelf met een veiliger gevoel in de auto en ondervinden ook je tegenliggers geen hinder van te felle verlichting.  

5. Aircopomp Werkt Niet Goed

Bij goed onderhoud hoort een aircopomp onder normale omstandigheden rond de 150.000 gereden kilometers mee te kunnen gaan. Bij de Hyundai i40 blijkt dit aantal vaak in werkelijkheid een stuk lager te liggen en is dit onderdeel veel eerder aan vervanging toe. Wanneer je dan ook nog eens niet het beste onderhoud geeft aan de auto kan dit nog sneller voor klachten met de aircopomp zorgen. Zorg er dus in ieder geval voor dat de auto goed wordt nagekeken en er af en toe een servicebeurt voor de airco wordt gedaan.

Zelfs als je dit alles regelmatig doet, kan het nog weleens zo zijn dat een aircopomp er voortijdig mee stopt. Als onderdeel is de aircopomp erg belangrijk, want deze pompt koelmiddel door het airco systeem, waardoor de temperatuur in de auto gereguleerd kan worden als de weersomstandigheden buiten daarom vragen. Werkt dit niet goed, dan zul je de vloeistof vaak moeten aanvullen en functioneert de airco niet meer naar behoren. 

De kans is erg groot dat het in een dergelijk geval aan de aircopomp ligt. Wanneer je dus merkt dat de airco niet meer optimaal werkt, kun je hier het beste zo snel mogelijk iets aan doen, voordat de schade nog erger wordt. Het vervangen van een aircopomp kost ongeveer 120 euro. Als dit eenmaal is gedaan zullen alle problemen normaal gesproken verleden tijd zijn. Let er echter wel goed op dat het ook daadwerkelijk aan dit onderdeel ligt, zodat er niet later alsnog andere dingen vervangen moeten worden.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs