Hyundai i30: 5 Meest Voorkomende Problemen


Witte Hyundai i30

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai i30? Als je een nieuwe of tweedehands i30 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de i30 op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai i30 zijn als volgt: de navigatie functioneert niet meer na een update, de banden slijten te snel of de koppeling moet worden vervangen. Daarnaast kan ook de thermostaat van de auto vroegtijdig stuk gaan en deze zal dan vervangen moeten worden.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Navigatie Stopt Ermee Na Update

Mocht je gebruik willen gaan maken van de navigatie, dan is het wel zo handig wanneer deze volledig up to date is. Er verandert nog altijd jaarlijks een relatief groot gedeelte van het wegennetwerk en daarom is het zeker raadzaam om regelmatig een update uit te voeren. Sommige eigenaren van de Hyundai i30 ervaren op dit vlak echter een vervelend probleem. Na het uitvoeren van een update aan de firmware stopt de navigatie er namelijk mee. Het scherm gaat op zwart en er wordt aangegeven dat er geen kaarten meer beschikbaar zijn.

Het vervangen van het navigatiesysteem kost vaak duizenden euro’s en is daarom niet echt een optie die het overwegen waard is. Vaak wordt bij de dealer gezegd dat men hier niets aan kan doen wanneer je zelf met de firmware aan de gang bent gegaan. Vaak is het echter wel mogelijk om terug te gaan naar de oude versie en dat is dan ook raadzaam. De dealer kan meestal zelf een update uitvoeren aan de kaarten, bijvoorbeeld wanneer je met de auto voor een beurt langs de garage gaat. Denk dus van tevoren goed na wanneer je een Hyundai i30 bezit en hier zelf mee aan de slag wilt gaan.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Snel Slijten Van Banden

De banden willen soms voor problemen zorgen bij de Hyundai i30. Dit is voor sommige bestuurders niet het geval, terwijl andere aangeven dat de banden al rond de 20.000 gereden kilometers aan vervanging toe waren. Dat is natuurlijk extreem vroeg. Hoewel het soms ook deels aan de rijstijl van bestuurders kan liggen, kan niet alle schuld hieraan worden toegeschreven. Problemen met de banden zijn meestal te herkennen aan het feit dat deze vol met bulten komen te zitten, waardoor ze steeds meer geluid beginnen te maken.

Des te harder je rijdt, des te luider de banden worden. Ook slijten ze aan de binnenkant vaak sneller dan aan de buitenkant. In veel gevallen liggen deze problemen aan de ophanging. Deze zal ook niet goed aanvoelen. Met de uitlijning kan ook iets mis zijn. Dit alles heeft ook te maken met het wegdek en de rijstijl waar we het al eerder over hadden, maar toch zou dat geen reden mogen zijn dat banden al na 20.000 kilometer slijten.

Toch heb je weinig andere opties dan de banden te laten vervangen. Maar het belangrijkste wanneer je dit doet, is om ervoor te zorgen dat er ook naar de uitlijning en ophanging wordt gekeken. Als deze namelijk beide in orde zijn, betekent dat als het goed is dat een nieuwe set banden weer stukken langer mee zal moeten kunnen gaan. Is dit niet geval, dan kunnen de problemen op relatief korte termijn wederom terugkomen.   

Ben je in de markt voor een Hyundai i30, bekijk dan onderstaande video. Het is een occasion aankoopadvies. Hierin wordt heel veel duidelijk.

3. Koppeling Moet Worden Vervangen

Van alle onderdelen waaruit een Hyundai i30 bestaat, is de koppeling er een die nog wel eens tekort wil schieten. Wanneer we kijken naar verschillende beoordelingen van dit model van de Koreaanse autofabrikant, zijn die overwegend positief. Over de koppeling is echter lang niet iedereen tevreden, en dat is best wel begrijpelijk. Als deze namelijk voortijdig kapot gaat zit je met een aardig probleem en een vrij dure reparatie.

Dit onderdeel vormt de mechanische verbinding tussen het vliegwiel en een as gekoppeld aan de versnellingsbak. Daar zitten verschillende delen tussen die allemaal tot de koppeling behoren. Meestal gaat deze de eerste tekenen van slijtage vertonen rond de 100.000 gereden kilometers, maar het kan ook zijn dat dit al eerder gebeurd. Problemen met de koppeling kun je onder anderen merken aan de volgende dingen:

  • Een licht branderige lucht bij het schakelen
  • Het gaan slippen van de koppeling
  • De motor die steeds meer toeren gaat maken
  • Moeite hebben met schakelen
  • Koppelingspedaal wat zwaarder wordt

Meer dan genoeg zaken dus die kunnen duiden op problemen met de koppeling. Dat maakt het wel iets eenvoudiger om dit tijdelijk op te merken. Naast het feit dat veel bestuurders van de Hyundai i30 klagen over vroegtijdige problemen met de koppeling, zijn deze soms ook te herleiden aan de rijstijl van automobilisten. Dit geldt voor schade aan en problemen met vele onderdelen zo, maar is zeker bij de koppeling het geval. Door wat zuiniger en behoudend te rijden kun je deze dan ook zeker uitstellen, maar helemaal voorkomen vaak niet.

Omdat de koppeling met zoveel andere onderdelen samenwerkt, is de kans vrij groot dat er gelijk meerdere onderdelen gerepareerd moeten worden. Het is tevens wel zo verstandig om dit ineens te doen. Dat scheelt je namelijk veel arbeidskosten en zal ervoor zorgen dat de auto als geheel weer stukken beter gaat rijden. Het nadeel is wel dat dit soort reparaties vrij prijzig zijn. Voor alleen het vervangen van de koppeling ben je in totaal al snel 380 euro kwijt voor een Hyundai i30.  

4. Comfort Van De Stoelen

Dit type probleem zal wellicht niet iedereen last van hebben. Toch zijn er meer dan genoeg mensen die erover klagen. De stoelen zijn namelijk niet echt comfortabel. Sommige bestuurders krijgen daarbij zelfs last van hun rug, en dat kan ongetwijfeld niet de bedoeling zijn. Een andere vaak gehoorde en hieraan gerelateerde klacht is dat de hoofdsteun niet altijd voldoende verstelbaar is. Let dus goed op deze zaken alvorens je de auto aanschaft en houdt er extra goed rekening mee, zeker wanneer je bijvoorbeeld een zwakke rug hebt.

5. Temperatuur Van De Verwarming

Er zijn meerdere mensen die problemen ondervinden met de verwarming van deze Hyundai. Deze is qua temperatuur een beetje lauw en wordt dus niet warm genoeg. Vaak denken bestuurders dat dit nu eenmaal zo hoort en de temperatuur niet hoger zal worden, maar toch hoort dit niet de bedoeling te zijn. Dit heeft er misschien mee te maken dat alles verder normaal lijkt te werken en er niet direct afwijkingen te constateren zijn. Al worden er in andere gevallen juist weer wel foutcodes weergegeven.

Naar het blijkt zijn er ook verschillende manieren waarop de problemen al dan niet te verhelpen zijn. Dat maakt het overigens wel enigszins lastig, want het lijkt dus niet aan een enkel mankement te liggen. Sommige automobilisten beweren dat het aan de doorstroming van de kachelradiateur ligt. Anderen wijzen juist weer op de actuator en zeggen dat het kan helpen om simpelweg de warm/koud knop om te draaien. Mocht het op een van deze manieren opgelost zijn, dan is dat natuurlijk mooi, want dit betekent dat het probleem vaak snel verholpen kan worden.

Als laatste kan het ook aan de thermostaat liggen. Mocht dit het geval zijn dan zal er vaak niets anders opzitten dan deze te vervangen. Afhankelijk van welke uitvoering van de i30 je precies bezit is het onderdeel zelf vaak al vanaf ongeveer 30 euro te verkrijgen. Wanneer je het bij de garage laat vervangen komen daar wel wat kosten bij voor onder andere de werkzaamheden. In totaal zul je daardoor vaak ongeveer 150 euro kwijt zijn.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs