Hyundai Atos: 6 Meest Voorkomende Problemen


Zilveren Hyundai Atos

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Hyundai Atos? Als je een nieuwe of tweedehands Atos wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de Atos op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Hyundai Atos zijn als volgt: de krukasbouten kunnen los gaan zitten, de koppakking kan lekken en de auto maakt veel lawaai bij hoge snelheden. Daarnaast kan de uitlaat lek zijn of stottert de auto tijdens het acceleren.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Krukasbout Kan Los Gaan Zitten

Bij alle Hyundai Atos uitvoeringen vanaf 2002 kunnen er problemen ontstaan met de krukasbout. Deze kan los gaan zitten wat dan weer speling kan veroorzaken op het krukastandwiel en de krukas zelf. Het vervelende gevolg hiervan is dat de auto veel minder zal gaan presteren en steeds meer brandstof gaat verbruiken. Er zijn er zelfs een aantal teruggeroepen, maar dat is lang niet bij alle auto’s het geval geweest. Wanneer je rijdt in een Atos van na 2002 is de kans dus reëel dat dit probleem de kop opsteekt.

Als gevolg van de losse krukasbout gebeurd de ontsteking op het verkeerde moment. Er is een coulanceregeling voor deze problemen, maar daarvoor moet je de auto wel bij de officiële dealer laten onderhouden. Heb je dit niet gedaan dan wordt het dus een lastig verhaal om hier gebruik van te kunnen maken. In dat geval kan het zomaar een kleine 2.000 euro kosten om dit te laten maken, inclusief het arbeidsloon en BTW. Soms kan het echter ook voor veel minder al worden opgelost, bijvoorbeeld door het krukastandwiel te laten vernieuwen en vast te laten lassen op de krukas. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Koppakking Gaat Lekken

Hoewel er niet heel veel gevallen bekend waarbij de Hyundai Atos problemen heeft met de koppakking, zijn ze er wel degelijk. Een motor die hier last van heeft zal op minder cilinders gaan lopen. Na verloop van tijd zal deze als gevolg hiervan kapot gaan. Als de koppakking zal gaan lekken is het daarom zaak deze tijdig te laten vervangen, voordat de gevolgen nog veel groter zijn en de kosten ook hoger worden.

De reden om een koppakking te vervangen is dan ook vrijwel altijd dat deze lekt. Als gevolg hiervan kan er geen koelvloeistof, compressiemiddel en olie bij het motorblok komen. Dit kan dan weer zorgen voor schade aan de motor zelf en als dit gebeurd zijn de gevolgen vaak niet te overzien. De kosten kunnen enorm hoog oplopen wanneer dit het geval blijkt te zijn omdat er te lang met een lekkende koppakking wordt doorgereden. 

Dit terwijl het vervangen of repareren van de koppakking zelf ook al geen goedkope reparatie is. Dit kost 600 euro, al is dat wel inclusief het arbeidsloon en BTW. Dat heeft er deels mee te maken dat het een vrij langdurige klus is. Een monteur is hier al gauw een hele dag mee bezig waardoor je aardig veel betaald voor de arbeidskosten. Dat betekent tevens dat het vrijwel onmogelijk is om deze reparatie zelf uit te voeren.

3. Te Klein Voor Lange Bestuurders En Inzittenden

Veel mensen gebruiken de Hyundai Atos als tweede auto of voor de boodschappen in de buurt. Dat is ook wel logisch wanneer je het uiterlijk van deze wagen ziet. Het is een relatief kleine auto die daardoor niet echt geschikt is voor mensen die er ver mee willen reizen of mee op vakantie willen gaan. Dat wil echter niet zeggen dat de Atos niet prima dienst kan doen als boodschappenauto of voor de kortere ritten in de buurt.

Voor sommige mensen is de auto niet optimaal geschikt. Veel bestuurders en inzittenden met een lang postuur klagen dat ze niet al te comfortabel kunnen zitten in deze Hyundai. Hier is uiteraard weinig aan te doen, want het ligt gewoon aan de manier waarop deze wagen ontworpen is. Wanneer je zelf relatief lang bent of mensen in het gezin hebt en die ook regelmatig wil vervoeren, is het dus wel iets om goed rekening mee te houden.

4. Lawaai Bij Hoge Snelheden

Mensen die op de snelweg rijden met de Hyundai Atos zullen ongetwijfeld kunnen beamen dat deze auto niet optimaal geschikt is voor al te hoge snelheden. Je kunt er prima 100 kilometer per uur mee rijden, maar veel sneller moet je niet willen. Doe je dit wel, dan zul je snel genoeg merken waarom. De motor moet flink wat toeren maken waarop de Atos op de snelweg sowieso aardig veel geluid produceert. Des te harder je gaat, des te meer dit zal gaan opvallen. 

Echt soepel kunnen rijden op hoge snelheden is er daarom niet echt bij met dit Hyundai model. Doe je dit wel, dan rijdt dat allesbehalve prettig en zal bovendien het verbruik stukken hoger worden. Naast het vele geluid begint de auto als het ware meer en meer te stuiteren bij hogere snelheden. Denk er dus goed aan voordat je een Hyundai Atos waar je deze precies voor wilt gaan gebruiken. Voor lange afstanden en ritten waarbij je veel over de snelweg zult rijden is dit namelijk niet de allerbeste auto.

5. Uitlaat Moet Worden Vervangen

Er wordt door veel weggebruikers die in het bezit zijn van een Hyundai Atos geklaagd over een vrij hoog brandstofverbruik. Naast de eerdergenoemde problemen met de krukasbout kan dit ook op iets anders duiden, namelijk dat er iets met de uitlaat niet helemaal in orde is. Mocht dit het geval zijn, dan merk je dit dus ook ten eerste aan een hoger verbruik dan normaal. Bovendien kun je het makkelijk controleren door met een doek de uitlaatpijp even dicht te houden met een draaiende motor.

Normaal gesproken moet er dan een bepaalde druk opbouwen. Gebeurd dit niet, en hoor je een beetje een sissend geluid, dan kun je hieruit opmaken dat er iets met de uitlaat goed zit. Dit betekent meestal dat er een lek ergens zit, wat ervoor zorgt dat er uitlaatgas zal ontsnappen. Ten eerste levert dit dan een hoger verbruik van brandstof op, maar er zullen ook schadelijke uitlaatgassen de auto kunnen binnendringen. Reden genoeg dus om in een dergelijk geval zo snel mogelijk de uitlaat te laten vervangen.

Gelukkig is dit geen hele tijdrovende reparatie. Een uitlaat vervangen kan door de monteurs in een erkende garage vaak binnen een uur worden gedaan. Dit kost 130 euro inclusief arbeidsloon en BTW. Soms is het handig om gelijk een aantal andere zaken te laten repareren als deze daar ook aan toe zijn of dat bijna het geval is. Zodoende bespaar je op bepaalde kosten en zorgen verzwakte onderdelen er niet voor dat er nog meer andere dingen kapot kunnen gaan.

6. Stotteren Bij Accelereren

Vooral bij een koude motor hebben veel mensen last van stotteren tijdens het accelereren. Dat is vrij vervelend, zeker wanneer je net onderweg bent en bijvoorbeeld wilt invoegen op de snelweg. Wanneer de motor na verloop van tijd warm is geworden, lost het probleem zich daarna vanzelf op. Daarbij valt ook op dat het vooral veel voorkomt als de auto echt een hele dag of nacht heeft stilgestaan. Heb je deze bijvoorbeeld al eerder op de dag gebruikt en doe je dat een paar uur later weer, dan lijkt er niets aan de hand te zijn.

Een andere opvallende waarneming van veel bestuurders is dat het vooral bij regenachtig weer veel voor lijkt te komen. Onder natte weersomstandigheden lijkt het erger te zijn, maar ook dan is daarbij verdwijnt het weer zodra de motor warm is. In dat opzicht zijn deze problemen dus wel vrij makkelijk te herkennen, en komen ze in vrij specifieke omstandigheden voor. Je weet daarom eigenlijk vrijwel altijd dat het aan de bougies of de bougiekabels zal liggen.

Bij natte weersomstandigheden in combinatie met problemen met de bougiekabels begint de auto te stotteren bij het accelereren. Dit komt omdat er iets fout gaat met de ontsteking. De beste remedie is om de bougiekabels zo snel mogelijk te laten vervangen. Dit is bovendien niet al te duur. Deze kosten zelf zo rond de 50 euro. Wanneer je het bij de garage laat doen kunnen er natuurlijk wel wat extra kosten bijkomen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs