Honda Insight: 7 Meest Voorkomende Problemen


witte honda insight

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Honda Insight. Als je een nieuwe of tweedehands Insight wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zeven grootse mankementen van de Insight op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Honda Insight: een defecte ABS-pomp, het niet hebben van een reservewiel, de uitlijning van de auto die niet goed is of het climate control systeem wat niet goed werkt. Het niet werken van het start-stop systeem en het stukgaan van de ventilatorpomp zijn andere bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Defecte ABS-Pomp

Bij een interne storing van de ABS-pomp zal het waarschuwingslampje gaan branden om aan te geven dat er iets aan de hand is. Hierdoor kunnen verschillende foutcodes worden veroorzaakt, die aangeven dat de ABS-pomp niet meer naar behoren functioneert. Als dit het geval is zal deze gerepareerd moeten worden om ervoor te zorgen dat het lampje stopt met branden en je weer veilig op weg kunt.

De ABS-pomp zal bij de garage eerste worden getest om er zeker van te zijn dat deze inderdaad kapot is. Mocht dat het geval zijn, dan kan er meestal een reparatie worden uitgevoerd. DIt zal ongeveer anderhalf tot twee uur in beslag nemen. Hoewel het iets onschuldigs lijkt kunnen ook de kosten relatief hoog oplopen. Inclusief arbeidsloon en BTW kost het maken van de ABS-pomp 250 euro, omdat het geen eenvoudige klus is.   

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Geen Reservewiel

Het is uiteraard te hopen dat je helemaal geen reservewiel nodig hebt, maar als dit wel zo is, dan is het fijn als je er een hebt. Bij de Honda Insight wordt deze echter niet standaard geleverd. En het blijkt dat veel bestuurders dat toch wel een minpunt vinden en dit ook laten weten. Wanneer je dit ook belangrijk vind is het dus wel zo handig om hier rekening mee te houden. Daar staat overigens wel tegenover dat er een plakset bij de auto zit.

Ben je in de markt voor een Honda Insight occasion, bekijk dan onderstaande video. Het is een roadtest van een Insight met meer dan 320.000 kilometer op de teller.

3. Auto Wijkt Af

Wanneer je merkt dat de auto continue van een rechte lijn afwijkt zul je als bestuurder veel moeten corrigeren. Dit vergt dus extra veel oplettendheid en is daarom niet heel fijn. Bij de Honda Insight komt dit helaas geregeld voor. De auto heeft dan als het ware moeite om rechtuit te kunnen blijven rijden waardoor je steeds een beetje moet tegensturen en corrigeren om deze recht op de weg te kunnen houden.

In de meeste gevallen zijn er twee oorzaken aan te wijzen wanneer dit gebeurd. Beide hoeven niet direct iets te maken te hebben met het merk en type auto, maar het valt wel op dat er meerdere mensen dit opmerken in het geval van de Honda Insight. Een van deze dingen is het rijden op te zachte banden. Wanneer dit het geval is ligt het dus niet aan de auto. Aannemelijker is het dat het ligt aan de uitlijning van de auto. 

Mocht de schuld bij de uitlijning liggen, dan kun je dit in de garage laten oplossen. Op de brug zal met behulp van professionele apparatuur worden gekeken naar de afstanden tussen de wielen en naar de rest van de ophanging. Waar nodig wordt deze gecorrigeerd en aangepast zodat je geen last meer hebt van een afwijkende lijn. Dit is zelf bijna niet te doen, onder andere omdat vrijwel niemand de benodigde apparatuur in huis heeft. Bij een erkende garage kost het uitlijnen van de auto rond de 80 euro.  

4. Climate Control Werkt Niet Optimaal

Normaal gesproken moet climate control in de auto ervoor zorgen dat je als gebruiker makkelijk de gewenste temperatuur kunt instellen. Deze automatische airco installatie kan naar voorkeur worden ingesteld, ongeacht de omstandigheden buiten en eventuele andere factoren die daarin een rol spelen. Op die manier kan altijd de ingestelde temperatuur worden vastgehouden wanneer je als bestuurder in de auto zit, wat uiteraard voor extra comfort zorgt.

Wanneer dit allemaal naar behoren werkt is het een zeer fijn systeem. Er zijn echter een aantal mensen die een Honda Insight rijden die aangeven dat dit niet het geval is. Daardoor lijkt het wanneer het koud is buiten net of je binnen in een sauna zit en is het bij warme omstandigheden wel erg koud. Mocht je hier ook last van hebben, dan is de kans groot dat dit aan de koelwater temperatuur sensor of de thermostaat ligt. Om erachter te komen wat het precies is kun je de auto het beste laten uitlezen. Het kan zijn dat er een lampje op het dashboard gaat branden, maar dat is zeker niet altijd het geval. Aan de foutcodes kan men dan meestal het beste zien wat er aan de hand is, zodat de juiste diagnose kan worden gesteld. 

5. Stoelen En Beenruimte

Dit specifieke probleem heeft meer met het ontwerp van de auto te maken en zal gelukkig niet voor iedereen een minpunt zijn, maar is toch het benoemen waard. Want hoewel de stoelen in de auto uiteraard verstelbaar zijn, kun je deze niet heel ver naar achteren zetten. Wanneer je erg lang bent kan dit daarom soms vervelend zijn. In dat geval is de aanwezige beenruimte niet altijd voldoende en ben je dus soms beter af met een ander soort auto waarin dit wel het geval is.

6. Start-Stop Systeem Werkt Niet Goed

Een start-stop systeem wat niet goed werkt kan ervoor zorgen dat de motor erg schokkerig is wanneer deze nog koud is. Soms schiet daarbij ook de motor na een paar seconden weer aan wanneer deze eigenlijk al is uitgeschakeld. Vaak wordt er in een dergelijk geval gedacht aan problemen met de software. Om het op te lossen wordt er dan ook een update uitgevoerd, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd alle problemen op te kunnen lossen. 

Het niet goed werken van het start-stop systeem van de Honda Insight kan dan ook aan een aantal andere oorzaken liggen. Om te controleren of het echt defect is en niet iets anders is,  kun je het ventilatiesysteem op off zetten. Slaat de motor vervolgens bij een stop alsnog niet af? Dan kun je ervan uit gaan dat het systeem echt kapot is.

De veroorzaken van het niet werken van het start-stop systeem is in het gros van de gevallen de accu. Deze zal daarom vervangen moeten worden. Hoeveel dat precies kost hangt er een beetje vanaf welke uitvoering van de Insight je precies hebt, welk type accu hiervoor nodig is en hoe moeilijk het al dan niet is voor een monteur om hierbij te kunnen. Inclusief alle bijkomende kosten kan dit al vanaf 70 euro, maar in bepaalde gevallen kan het ook zomaar 300 euro kosten.

7. Kapotte Ventilatormotor

Een kwaal waar in het bijzonder de Honda Insight veel last van heeft is het vroegtijdig kapot gaan van de ventilatiemotor. Het is niet zo dat dit alleen wordt aangegeven door bestuurders zelf, ook Honda blijkt van het probleem af te weten. Daardoor kun je geluk hebben en valt een reparatie als deze misschien onder een coulanceregeling als het niet nog onder garantie valt. Maar dit is geen zekerheidje. Het is niet altijd makkelijk om snel bij de ventilatiemotor te komen en er moet daarvoor soms veel worden losgeschroefd. Vandaar dat een reparatie of het vervangen hiervan aardig wat tijd in beslag kan nemen. 

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs