Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Honda HR-V. Als je een nieuwe of tweedehands HR-V wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de HR-V op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:
De meest voorkomende problemen van een Honda HR-V zijn als volgt: een ratelend geluid bij het optrekken, een lak die snel loslaat of een te hoog toerental bij het accelereren. Daarnaast zijn de brandstofpomp die het begeeft en de rubbers die loslaten bij de ramen andere bekende problemen.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Ratelend Geluid Bij Het Optrekken
Tijdens het optrekken is er vaak een ratelend geluid te horen. Dit komt opmerkelijk genoeg vooral veel voor bij warme weersomstandigheden, zoals wanneer de auto wordt gebruikt in de zomervakantie en er vaak ver mee wordt gereden. Wanneer er wordt opgetrokken in de eerste versnelling is er aan de voorkant van de auto een ratelend geluid te horen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld:
- De koppelingsplaten
- De versnellingsbak
- De aandrijfas
- De distributieketting
Het goede nieuws is dat dit probleem niet heel erg veel voorkomt, al zijn er wel meerdere HR-V bezitters die het noemen. Dat maakt het echter wel moeilijker om te bepalen waar het probleem precies vandaan komt. Er zijn meerdere gevallen waarbij een of meerdere van de bovenstaande onderdelen vervangen zijn en het nog steeds niet verholpen was. Daarom is het erg belangrijk om zeker te weten waar het aan ligt. Een reparatie of het vervangen van de onderdelen zijn in alle gevallen vrij prijzig, en dus is het erg zonde wanneer daarna het euvel nog steeds niet is opgelost.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Lak Laat Snel Los
Er wordt veel geklaagd over problemen met de lak van de Honda HR-V. Deze laat al relatief snel los waardoor er bepaalde plekjes op de auto verschijnen, wat er uiteraard allesbehalve mooi uit ziet. Bovendien zijn er meerdere eigenaren van deze Honda die het probleem hebben gemeld. Daarbij valt op dat dit meestal lijkt voor te komen bij modellen uit het bouwjaar 2016. De kwaliteit van de lak laat dus te wensen over en dat kan dan weer voor allerlei andere problemen zorgen.
Naast dat de lak soms uit zichzelf schijnt los te laten, kunnen er op deze manier ook vrij snel roestplekjes, krassen en deukjes ontstaan. Bij Honda zelf is dit probleem bekend en weet men dat het wel vaker voorkomt, zeker bij dit specifieke model. Vaak gebeurd dit al na ongeveer 30.000 tot 40.000 gereden kilometers, wat natuurlijk veel te vroeg is voor lakschade. Ondanks dat blijkt Honda niet altijd bereid om voor de kosten op te draaien.
Als je hier zelf veel hinder van ondervindt kan dat nog wel eens voor vervelende situaties gaan zorgen, zeker als de kosten niet gedekt zullen worden. Wanneer er deuken, krassen of roestplekjes zijn ontstaan zal de auto eerst behandeld moeten worden. Is het zelfs zo erg dat deze helemaal overgespoten moet worden, dan kan de rekening zomaar oplopen tot in de duizenden euro’s.
Ben je in de markt voor een Honda HR-V, bekijk dan onderstaande video zeker één keertje.
3. Hoog Toerental Bij Veel Gas
Deze klacht is vooral veel gehoord onder bestuurders die een Honda HR-V automaat rijden. Wanneer er iets teveel gas wordt gegeven stijgt het toerental ontzettend snel en dat heeft als gevolg dat de auto enorm veel geluid produceert. Dit lijkt simpelweg aan dit type auto te liggen, want er zijn meer mensen die aangeven dat je wat meer toeren moet maken om tot je gewenste snelheid te komen. Wanneer je deze echter hebt bereikt, wordt de auto als het ware rustiger en hoor je ook het geluid niet meer. Deze auto is sowieso niet de snelste als het aankomt op het optrekken. Vanuit stilstand doet deze er 9,7 seconden over om naar de 97 kilometer per uur te kunnen gaan.
4. Oncomfortabele Stoelen
Een van de problemen waar het meeste over gesproken wordt bij de Honda HR-V is hoe oncomfortabel de stoelen zijn. Dit wordt door meerdere automobilisten aangegeven en kan allerlei nare gevolgen hebben. Zo wordt er onder andere geklaagd over pijn aan de heupen en rug. Daarnaast wordt er gesproken over verstijfde armen, benen en handen. Zeker wanneer je erg veel kilometers aflegt in de auto is dat uitermate vervelend.
Deze fysieke klachten worden zowel veroorzaakt door de stoelen voor als achter in de auto. Het ontwerp van de rugsteun, maar ook dat van de hoofdsteun zorgt ervoor dat de bestuurder en eventuele bijrijders soms met veel ongemak in de auto zitten. Het is namelijk niet zo dat iedereen er last van heeft, maar veel mensen geven dit wel aan en vinden het zelfs reden genoeg om de auto weer in te ruilen.
5. Brandstofpomp Die Het Begeeft
Bij bijna iedere uitvoering van de Honda HR-V zijn er problemen bekend met de brandstofpomp. De kans is vrij groot dat deze het vroeg of laat af zal laten weten, en dat kan een auto niet hebben. Dit onderdeel zorgt er namelijk voor dat er brandstof bij de motor komt, wat dan weer essentieel is om met de auto goed te kunnen rijden. Wanneer er iets mis is met de brandstoftank zul je dit op verschillende manieren kunnen merken.
De meest voorkomende manier waaruit de Honda Civic zal laten blijken dat de brandstoftank niet goed werkt, is doordat het verbruik omhoog zal schieten. Omdat je veel vaker moet tanken zal je een stuk duurder uit zijn qua brandstof. Het kan ook zo dat de auto moeilijk aanslaan of dat de motor over begint te slaan en aan vermogen verliest. Allemaal niet zo fijn als het gebeurd. Ook kan het lampje op het dashboard gaan branden waardoor je gelijk weet wat er aan de hand is.
Het is belangrijk om te zorgen dat er snel een nieuwe brandstofpomp wordt geplaatst wanneer deze niet genoeg druk levert. Gebeurd dit niet? Dan gaan niet alleen het gebruik en de kosten hiervoor omhoog, maar loopt ook de motor risico op verdere schade. Op den duur zal de auto helemaal niet meer starten wanneer je het zover laat komen dat er helemaal geen brandstof meer naar de motor gaat. Let er overigens op dat dergelijke problemen soms ook met het brandstoffilter te maken hebben. Wanneer dit verouderd is kan er vuil in de brandstofpomp terecht komen, waardoor deze, ondanks dat ie niet echt kapot is, dus ook de brandstof niet goed bij de motor kan krijgen. In dat geval is het meestal genoeg om het brandstoffilter schoon te maken of te vervangen.
Mocht het echt aan de brandstofpomp liggen, dan moet je deze vervangen. Al helemaal omdat de kans bestaat op nog meer problemen met de motor zelf, waardoor je nog veel duurder uit zult zijn dan met een nieuwe brandstoftank. Bij een erkende garage duurt het tussen de 2 tot 4 uur om dit onderdeel te kunnen vervangen. Dit komt onder andere omdat de tank gedemonteerd moet worden wat aardig veel tijd in beslag neemt. De kosten voor deze reparatie kunnen sterk variëren maar komen gemiddeld uit rond de 175 euro inclusief BTW en arbeidsloon.
6. Rubbers Bij Ramen Zitten Los
De rubbers bij de ramen maken vaak een vervelend en enigszins knarsend of rammel achtig geluid wanneer je diezelfde ramen omhoog of omlaag doet. Aan het aantal mensen te zien die hier wat over zegt lijkt het vrij structureel voor te komen bij de Honda HR-V. Hoewel de ene bestuurder zich er nauwelijks aan zal ergeren is het voor de ander ontzettend irritant. Het beste kun je als eerste de rubbers een keer goed insmeren om te kijken of dit helpt. Soms wordt er namelijk gezegd dat dit het oplost, terwijl anderen zeggen dat het geen enkel verschil maakt. Mocht het tweede het geval zijn, dan kunnen ze altijd nog helemaal vervangen worden in een poging om van het geluid af te komen.