Honda CR-V: 5 Meest Voorkomende Problemen


Witte Honda CR-V

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Honda CR-V. Als je een nieuwe of tweedehands CR-V wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de CR-V op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Honda CR-V zijn als volgt: een koppelomvormer die vroegtijdig slijt, een dynamo die ermee stopt of een onterecht melding over brandstoftekort. Verder zijn het vroegtijdig slijten van de koppeling en een storing in de roetfilter veelvoorkomende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

Koppelomvormer Aan Vervanging Toe

Tijdens het rijden gebeurd het soms dat je bepaalde trillingen voelt in de auto. Dat gebeurd vooral als je rond de 70 of 80 kilometer per uur rijdt, wanneer je gas geeft of het juist los laat is het dan vervolgens weer weg. Sommige automobilisten die over een Honda CR-V beschikken hebben hier al in een relatief vroeg stadium last van met deze auto. Dat duidt eigenlijk vrijwel altijd op problemen met de koppelomvormer. Deze zorgt voor de verbinding tussen de versnellingsbak en de motor. Wanneer dit niet goed werkt ontstaan daardoor dus de trillingen. 

Een andere manier waarop je kunt merken dat er iets niet goed is met de koppelomvormer, is wanneer de auto schokkerig gaat schakelen. Soms wil deze zelfs helemaal niet meer rijden. Maar voor zover bekend komen deze dingen bij de Honda CR-V niet of nauwelijks voor. De koppelomvormer vervangt als onderdeel de mechanische koppeling bij auto’s die een automatische versnellingsbak hebben. Indien deze defect is zijn er drie mogelijke manieren om dit op te lossen, namelijk:

  • Vervangen
  • Repareren
  • Reviseren

Als reviseren of repareren niet meer tot de mogelijkheden behoort, is vervangen de enige optie, maar dit is tevens de meest prijzige van de drie. Mocht reparatie mogelijk zijn dan zal de koppelomvormer gedemonteerd worden om alle kapotte onderdelen te vervangen. Daarna wordt er ook nieuwe en originele olie gebruikt, wat belangrijk is voor een zo goed mogelijke werking van de koppelomvormer.

Dit is meestal de goedkoopste optie. Een revisie zit daar eigenlijk tussenin, en je kunt dit dan ook zien als een wat uitgebreidere reparatie. Dat wil zeggen dat de gehele koppelomvormer zal worden gedemonteerd en alle onderdelen extra goed worden nagekeken. Daarna zal alles ook grondig worden gereinigd. Hoewel een revisie daarom best prijzig kan zijn, is het nog altijd goedkoper dan een volledige reparatie.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

Dynamo Stopt Ermee

Veel mensen die een Honda CR-V rijden zijn opvallend positief over deze auto. De meeste commentaren zijn er vooral op gericht dat dit een enorm betrouwbare wagen is waar maar weinig meer aan de hand is. En dat is natuurlijk alleen maar mooi. Een onderdeel wat soms nog wel eens wat eerder aan vervanging toe blijkt te zijn is de dynamo. Wanneer deze niet voldoende stroom meer kan leveren om de accu goed op te laden, zul je dit snel genoeg merken.

Een aantal functies van de auto gaan al snel minder goed werken wanneer de dynamo niet goed meer is. Zo worden de lichten minder fel en bewegen de ruitenwissers steeds langzamer heen en weer. In het ergste geval start de auto helemaal niet meer omdat de accu leeg is. Vaak geeft het lampje op het dashboard echter al tijdig aan dat er iets niet goed is met de dynamo waardoor je gewaarschuwd wordt voordat de auto helemaal niet meer wil starten.

Ongeacht welke van deze oorzaken je het eerst tegenkomt, zal het nodig zijn om de dynamo te laten vervangen. Dit kan vanaf een prijs van 200 euro, inclusief alle bijkomende kosten. Er komt nog relatief veel werk kijken bij deze ingreep, omdat de dynamo niet heel eenvoudig te bereiken is en er tevens andere onderdelen losgemaakt of uit elkaar gehaald moeten worden. Daardoor kan het vervangen van een dynamo een monteur al snel twee tot drie uur kosten.  

Ben je in de markt voor een Honda CR-V occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een test van een occasion Honda CR-V.

Melding Brandstof Tekort

Het krijgen van een melding met brandstof tekort komt veel voor bij diesel uitvoeringen uit vroegere bouwjaren. Tijdens het uitlezen komt deze melding dan naar voren nadat de auto in de noodloop schiet. In sommige gevallen kan het worden opgelost door het brandstoffilter te vervangen of schoon te maken. Maar vaak lijken de problemen dan later weer terug te komen, dus dit is lang niet altijd de juiste uitweg. vaker blijkt dat een software update wel uitkomst kan bieden in dit geval, dus dat is zeker het proberen waard alvorens je gaat kijken naar het brandstoffilter. 

Versleten Koppeling

De koppeling van de Honda CR-V kan naar het blijkt voor problemen zorgen. Dit is om meerdere redenen vervelend. Allereerst is het geen goedkope reparatie wanneer deze vervangen zal moeten worden. Daarnaast is gebleken dat bij dit type Honda de koppeling vaak stukken sneller slijt dan bij de gemiddelde auto het geval is. Het gevolg hiervan is dat deze vaak al relatief snel vervangen moet worden. Hoewel niet iedereen met een CR-V er last van lijkt te hebben, komt het toch vrij regelmatig voor.

Eigenlijk is de koppeling een verzameling van een aantal onderdelen, zoals de koppelingslager en koppelingsplaat. Deze vervullen een belangrijke rol, want zij zijn de verbinding tussen het vliegwiel en een as die weer gekoppeld zit aan de versnellingsbak. Wanneer de koppeling niet meer naar behoren werkt levert dit dus al snel problemen op. Er zijn een aantal manieren waarop je problemen met dit onderdeel kunt herkennen, zoals deze:

  • Het slippen van de koppeling
  • Moeilijk kunnen schakelen
  • Een branderige lucht tijdens het optrekken

Al deze dingen duiden op een koppeling die niet meer volledig functioneert, waardoor het hoog tijd is om deze te vervangen. Naast dat het bij dit Honda model gebruikelijk is dat de koppeling er wat eerder de brui aan geeft dan zou moeten, heeft ook de rijstijl hier invloed op. Normaal gesproken gaat een koppeling wel minstens tot 100.000 kilometer mee. Maar voor bestuurders van de Honda CR-V gaat dit dus vaak wat sneller, al helemaal in combinatie met een wat wildere rijstijl. 

In de garage duurt het een uur of 5 om deze reparatie uit te voeren, wat best wel lang is. Het kan zijn dat er tijdens deze reparatie nog bijkomende onderdelen moeten worden vervangen, waardoor de kosten nog hoger op kunnen lopen. Omdat de koppeling uit verschillende onderdelen bestaat, is het vervangen hiervan niet makkelijk. Zelf doen is daarom ook geen aanrader, mits je uiteraard een expert bent op dit gebied. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen rond de 380 euro inclusief BTW en arbeidsloon. 

Storing In Roetfilter

Het gebeurd opvallend vaak dat er iets aan de hand is met het roetfilter van deze specifieke auto. Veel bestuurders melden dat ze last hebben van een storting in het roetfilter. Daarbij zijn er verschillende manieren waarop dit opgelost wordt, maar ook dat werkt niet altijd optimaal, en kan soms weer een negatieve invloed hebben op andere dingen.

Een voorbeeld hiervan is dat na het vervangen of helemaal verwijderen van het roetfilter de cruise control niet altijd meer schijnt te werken. Dit kan soms echter wel weer worden opgelost met bepaalde software waarbij de cruise control wel blijft werken. Soms kan deze naderhand, als het roetfilter al is vervangen, ook los weer worden ingebouwd.

Het vervangen van het roetfilter kan al gauw een aardig bedrag kosten van een kleine 700 euro. Gelukkig blijkt dit niet altijd nodig te zijn, en kun je het soms op andere manieren op laten lossen die stukken goedkoper zijn. Zoals het uit laten stomen van het roetfilter bijvoorbeeld.

Daarmee krijg je vaak alsnog het gewenste resultaat, terwijl het stukken minder kost. Als dit echter ook niet werkt moet er wel naar een andere oplossing gekeken worden, zoals dus vervangen of helemaal verwijderen. Lekkende verstuivers zijn vaak de boosdoener van een storing in het roetfilter. Door deze te vervangen kan het euvel daarom ook vaak verholpen worden.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs