Ford Kuga: 7 Meest Voorkomende Problemen


oranje ford kuga

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Honda Ford Kuga. Als je een nieuwe of tweedehands Kuga wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zeven grootse mankementen van de Kuga op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Ford Kuga zijn als volgt: een dieselfilter wat te snel verstopt raakt, een te stijf rempedaal of een caterpan die breekt en olie lekt. Het breken van de koppelingsplaat en de cilinderkoppakking zijn daarnaast ook veelgenoemde problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Dieselfilter Raakt Verstopt

Een van de grootste problemen waar je met een Ford Kuga last van kan hebben is het vervangen van het dieselfilter. Dit is een probleem wat meerdere dieselauto’s tegenwoordig hebben maar wat bij de Kuga voorkomt bij auto’s die tussen 2008 – 2013 geproduceerd zijn. Het probleem komt vooral voor bij dieselauto’s die korte ritten maken. Het zogenaamde deeltjesfilter van de diesel is hier de boosdoener. Dit filter is verantwoordelijk voor het filteren van de schadelijke dieselstoffen zodat de V50 aan nieuwe, strengere dieselnormen kon voldoen.

Het probleem is dat dit filter teveel vuil opvangt als er korte ritten gemaakt worden en daardoor kan het zichzelf niet goed filteren. Als je een goede, lange rit maakt lost dit probleem zichzelf dan wel weer op maar het kan heel vervelend zijn en natuurlijk zorgen voor motorproblemen, waarschuwingslampen op het dashboard en verminderde prestaties.

Gevolgen voor auto’s met dit filter zijn dat de diesel nieuwe Eolys vloeistoffen nodig hebben (dit is een specifieke vloeistof wat dit filter nodig heeft) elke 50.000 kilometer. Daarnaast zal de filter elke 110.000 kilometer of elke zes jaar vervangen moeten worden. Dit is een hele prijzige operatie omdat een zogenaamd DPF filter niet hetzelfde is als een brandstoffilter. Een DPF filter kost al snel 3.000 EU en je moet je dus afvragen of dat het waard is.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Stijf Rempedaal

De Ford Kuga is gelukkig niet heel vaak teruggeroepen. De enige terugroepactie die de Kuga ooit heeft gehad was bedoeld voor auto’s die voor maart 2009 gebouwd zijn. Het rempedaal kon namelijk heel stijf gaan aanvoelen door een hoofdremcilinder in het remsysteem die niet goed functioneerde. Dit kon ervoor zorgen dat de remafstand groter was dan normaal.

Mocht je een Kuga van voor deze periode op het oog hebben dan is het dus verstandig om te kijken of alles hier normaal aanvoelt. Het vervangen van een hoofdremcilinder kost namelijk 400 – 600 EUR.

Ben je in de markt voor een Ford Kuga, bekijk dan zeker onderstaande video voordat je tot aankoop overgaat.

3. Carterpan Breekt En Lekt Olie

Dit probleem komt specifiek voor bij Kuga’s die gemaakt zijn tussen 13-oktober-2014 en 26-september-2015. De carterpan van de auto kan nog weleens doormidden breken en daardoor lekt er olie uit het systeem. Reden hiervoor is dat de 2.0 L dieselmotor die in deze periode zijn gebouwd soms oververhit kunnen raken.

Om te controleren of je Kuga last heeft van dit probleem is het goed om op olievlekken onder de auto te controleren. Mocht je hier olievlekken zien dan wordt het tijd om dit door een mechanicus te laten controleren. Het vervangen van een carterpan in kost tussen de 300 – 500 EUR inclusief BTW en arbeid.

4. Koppelingsplaat Breekt

Bij zowel de 1.6 L als de latere 1.5 L Ecoboost motoren kan het zijn dat de koppelingsplaat door midden breekt. Dit probleem doet zich specifiek voor bij Kuga’s die tussen 1-augustus-2013 en 28-mei-2018 gemaakt zijn. Vroege signalen van dit probleem zijn een brandender lucht die van de koppeling afkomt gevolgd door een luide knal als de plaat daadwerkelijk breekt. De kosten voorn het vervangen van een koppelingsplaat liggen tussen de 400 – 600 EUR.

5. Airbags Werken Niet

In sommige gevallen kan het zijn dat de airbags aan de zijkant of de knie airbags niet naar behoren werken. Dit wordt veroorzaakt door een sensor die niet de juiste informatie doorgeeft in het geval van een crash. Het probleem doet zich specifiek voor bij Kuga’s die tussen 28-juli-2016 en 27-december-2017 zijn gemaakt.

Mocht je een Kuga van deze periode op het oog hebben kijk dan zeker in het onderhoudsboekje of dit probleem is aangepakt. Mocht het niet het geval zijn spreek dan met de garage over of jouw auto dit probleem heeft en of de airbags vervangen moeten worden. Het vervangen van airbags kost al snel 200 – 400 EUR per stuk.

6. Cilinderkoppakking Breekt

Kuga’s van de tweede generatie die voor 20-december-2014 zijn gebouwd en beschikken over een 1.6 L motor kunnen last hebben van een cilinderkoppakking die breekt. Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de motor kan oververhitten en in sommige gevallen zelfs in brand kan vliegen.

Mocht de Kuga die je op het oog hebt uit deze periode komen dan is het goed om te controleren of er in het onderhoudsboekje een vermelding van dit probleem staat. Mocht dit niet het geval zijn dan is het verstandig om te kijken hoeveel koelvloeistof de auto verbruikt tijdens het rijden. Als een cilinderkoppakking gebroken is lekt er namelijk koelvloeistof in de cilinders en daardoor verbruikt de auto bovenmatig veel van deze vloeistof. Een andere, snelle indicator van dit probleem is dat het koelvloeistoflampje gaat branden.

Het vervangen van een cilinderkoppaking kost ongeveer 700 – 1.000 EUR.

7. Isolatie Van De Middenpilaar

Een klein stukje isolatie van de middenpilaar van de auto moet misschien verwijderd worden bij Kuga’s van de tweede generatie die voor 19-juni-2014 gemaakt zijn. Dit komt doordat deze te dicht bij de bevestiging van de riem zitten en daardoor, in het geval van een crash, in de brand kunnen vliegen. Controleer of de Kuga die jij op het oog hebt in deze categorie valt en spreek erover met de dealer of de garage voordat je de auto aanschaft. Kijk ook het onderhoudsboekje na om te kijken of dit probleem hier al is aangepakt.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs