Ford Fusion: 4 Meest Voorkomende Problemen


rode ford fusion

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Ford Fusion? Als je een nieuwe of tweedehands Fusion wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Fusion op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:

De meest voorkomende problemen van een Ford Fusion zijn als volgt: grote problemen met de versnellingsbak in de vorm van een olielek of het niet goed schakelen tussen de versnelling 1-2 en 4-5. Het spontaan uitvallen van de stuurbekrachtiging en het uitvallen of niet goed updaten van het entertainmentsysteem zijn andere bekende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Problemen Met Versnellingsbak

Een van de meest voorkomende problemen is een probleem wat we ook vaak bij de Ford Ecosport voorbij hebben zien komen. Dat is namelijk dat de PowerShift versnellingsbak die Ford voor deze modellen heeft gebruikt ontzettend veel problemen oplevert. Lees ook: Ford Ecosport Meest Voorkomende Problemen.

Het probleem van de PowerShift zit hem helaas vooral in het slechte ontwerp en het gebruik van goedkope materialen die er te snel de geest aan geven. Een van de meest voorkomende mankementen van deze versnellingsbak is dat er olie uit het systeem kan lekken doordat bepaalde keerringen of rubberafdichtingen niet lang genoeg meegaan.

Dit heeft als gevolg dat de versnellingsbak geluiden begint te maken of gaat haperen. Moeite met het terugschakelen is ook een veelgehoorde klacht op het moment dat je als bestuurder bezig bent met afremmen. Over het algemeen zijn deze problemen erger op het moment dat de buitentemperatuur kouder is, of op het moment dat de auto net is opgestart.

Om te kijken of de Fusion die jij op het oog hebt dit probleem heeft is het als eerste verstandig de hoeveelheid olie na te kijken. Hoe je dat doet kun je het beste in de video hieronder bekijken. Zorg ervoor dat je het oliepeil bekijkt op het moment dat de motor is afgekoeld, anders kan er warme olie uit het systeem spuiten.


Als je merkt dat het oliepeil laag is dan heb je waarschijnlijk last van een lek. Hiervoor kun je als eerste even kijken of er olie onder de auto vandaan lekt. Mocht dit het geval zijn dan weet je direct wat er aan de hand is. Mocht je onder de auto geen olie zien dan is het verstandig de motorkap te openen en daar op zoek te gaan naar olievlekken.

Naas het lekken van olie heeft de versnellingsbak ook nog een ander probleem. Dat is namelijk dat de versnellingsbak soms heel moeilijk kan schakelen. Dat heeft vooral te maken met een softwareprobleem in de boordcomputer van je auto die de versnellingsbak aanstuurt. Problemen ondervind je met deze auto vooral als je van 1-2 schakelt of van 4-5. Hier zit een vertraging in of de auto lijkt te stotteren.

Sommige van deze problemen kunnen aardig in de papieren lopen. Als je last hebt van een olielek dan kan dit aan verschillende punten liggen. Daarnaast kan de schade groter zijn dan alleen een keerring of een rubber. Mocht het alleen een keerring of een rubber zijn dan zijn de kosten voor het vervangen hiervan ongeveer 300 – 400 EUR. Mochten de problemen groter zijn dan kan het zijn dat de versnellingsbak vervangen moet worden en dat kan 3.000 – 5.000 EUR kosten.

Mocht het alleen gaan om het herprogrammeren van de boordcomputer van de auto dan zijn de kosten gelukkig wat redelijker. In dit geval praten we over 100 – 150 EUR voor het opnieuw instellen van de computer.

2. Slechte Rijkwaliteit

Een ander probleem van de Fusion heeft te maken met de rijkwaliteit en de kwaliteit van de materialen die er in de Ford gebruikt zijn. Veel eigenaren van deze auto geven aan niet tevreden te zijn met hoe de auto rijdt of geven aan dat de auto na een paar jaar gebruik (120.000+ kilometer) kraakgeluiden begint te maken.

Veel van deze problemen lijken voort te komen uit de lage bouwkwaliteit van de ophanging of de anti-roll bar. Soms moeten deze onderdelen uit elkaar gehaald worden om te ontdekken wat het krakende geluid oplevert. Dit levert dan al snel een kostenpost op van 150 – 250 EUR.

Mocht je dus een Fusion op het oog hebben is het verstandig goed naar dit soort geluiden te luisteren op het moment dat je met de auto over hobbels rijdt of bochten maakt.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

3. Stuurbekrachtiging Houdt Ermee Op

Over het algemeen maken (vooral oudere) auto’s gebruik van hydraulische stuurbekrachtiging. Dit is een systeem wat normaliter heel goed werkt. Tegenwoordig schakelen veel autofabrikanten echter over op een nieuwe gestemd genaamd EPAS (Electronic Power Assisted Steering). De Ford Fusion’s uit 2010 – 2014 maken ook gebruik van het EPAS systeem van Ford en dat is zeker geen vlekkeloos systeem.

Dit systeem heeft namelijk nogal de neiging om er ineens mee op te houden. Dat zorgt ervoor dat de auto ontzettend zwaar begint te sturen. ‘Gelukkig’ heeft de auto wel een mechanische back-up wat ervoor zorgt dat je alsnog kan sturen, maar helemaal bij lage snelheden zal dit een stuk zwaarder zijn.

Een van de grootste problemen met het plotseling uitvallen van dit systeem is dat de stuurbekrachtiging dit doet zonder een waarschuwing. Het ene moment kan het gewoon goed werken en dan stopt het er ineens mee zonder ook maar een lichtje op het dashboard te laten branden als waarschuwing.

Het probleem hier is vaak dat de stuurbekrachtigingspomp niet goed meer werkt. Het kan zijn dat het aan- en uitzetten van de auto het probleem tijdelijk oplost maar geheid dat dit weer terugkomt. In de meeste gevallen moet de stuurbekrachtigingspomp vervangen worden en dat kost zo’ 600 – 800 EUR.

Een andere oorzaak van dit probleem kan zijn dat een sensor in de stuurkolom het begeven heeft. Deze sensoren meten onder andere in welke hoek je stuur staat en geven die informatie door aan de boordcomputer van de auto. Soms gebeurd het echter dat die sensoren het begeven en dat resulteert in een falende stuurbekrachtiging. Probleem is hier dat deze sensoren niet apart vervangen kunnen worden. Dit is ook een kostenpost van ongeveer 600 – 800 EUR.

4. Opgezwollen Wielbouten

Verrassend genoeg zijn opgezwollen wielbouten ook een bekend probleem bij de Ford Focus. Dat is niet direct een heel serieus probleem maar het kan wel heel vervelend zijn. Dit probleem wordt simpelweg veroorzaakt door een ontwerpfout van Ford wat als volgt in elkaar zit.

De meeste wielbouten die gebruikt worden om de banden vast te zetten zijn gemaakt van staal. Echter, bij de wielbouten van de Focus heeft Ford gebruik gemaakt van een stalen binnenkant die gecoat is met een aluminiumlaag. De aluminiumlaag staat erom bekend dat deze opzwelt als hij warm wordt. Dit zorgt ervoor dat ze ontzettend moeilijk van de banden zijn af te krijgen.

Het vervangen van de wielbouten is gelukkig geen duur proces. Je kunt ze gewoon online bestellen en normaliter kosten ze 2 EUR per stuk.

5. Entertainmentsysteem Werkt Niet

Tot slot dan nog de problemen met het entertainmensysteem. In 2010 besloot Ford namelijk een nieuw entertainmentsysteem op de markt te brengen genaamd MyFord Touch. Dit systeem heeft echter last van een scala aan problemen die ook in de Fusion naar voren komen. Veelgehoorde problemen zijn onder andere:

  • Als het scherm op zwart gaat dan gaat het systeem niet meer aan
  • Het touchscreen reageert niet goed en dat wordt erger als het koud is
  • Synchroniseren van updates loopt vast en blijft vastlopen zelfs als het voertuig uit is
  • Updates werken niet goed
  • Het systeem springt van de ene muziekbron naar de andere
  • Herkent geen telefoons die gekoppeld zijn
  • Achteruitrijcamera stopt ermee als je achteruit rijdt.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs