Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Ford Ecosport? Als je een nieuwe of tweedehands Ecosport wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Ecosport op een rijtje gezet. Eerste even een snel antwoord:
De meest voorkomende problemen van een Ford Ecosport zijn als volgt: De versnellingsbak schakelt slecht, blijft hangen of heeft last van lekkage. Daarnaast heeft Ecosport soms problemen met accelereren, is de rijkwaliteit slecht te noemen en laat de kwaliteit van het interieur te wensen over.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!
1. Slecht Schakelende Versnellingsbak
Een van de grootste problemen waar je bij de aanschaf van een Ecosport rekening mee moet houden is dat de versnellingsbak van de Ecosport alles behalve betrouwbaar is. Deze heeft namelijk al 20 verschillende serviceadviezen gehad wat betekent dat Ford dealers en garages hier naar moesten kijken.
Reden hiervoor is dat Ford in de Ecosport gebruikt heeft gemaakt van hun nieuwe PowerShift versnellingbak. Technisch gezien werkt deze bijna hetzelfde al een handmatige versnellingsbak maar deze wordt elektronisch gecontroleerd waardoor je als bestuurder het gevoel hebt dat je een automaat rijdt.
Deze versnellingsbak was volgens Ford een vernieuwing maar heeft in de realiteit voor verschillende problemen gezorgd.
Als eerste valt het veel bestuurders op dat de versnellingsbak lijkt te slippen of dat deze te hard trilt. Reden hiervoor is, net als met de andere problemen van deze transmissie, dat het ontwerp van deze bak gewoon slecht is en dat het productieproces ook te wensen heeft over gelaten.
Anders veelgehoorde klacht is het feit dat de auto niet snel genoeg reageert op acceleratie. Dat heeft ook weer te maken met de transmissie en dat kan voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen. We praten in dit geval ook niet over een kleine vertraging maar mensen die aangeven dat de auto totaal niet accelereerde als ze hun voet op het gaspedaal zette.
Tot slot is een veelgehoord probleem dat de auto niet goed in staat is om naar lagere versnellingen te schakelen en dat deze bij het afremmen in een hogere versnelling blijft hangen. Dit gaat vaak gepaard met veel geluid en overmatige productie van hitte in de versnellingsbak.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Lekkende Versnellingsbak
Naast het feit dat de versnellingsbak in zijn geheel niet goed functioneert zit deze ook mechanisch niet echt lekker in elkaar. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel versnellingsbakken beginnen te lekken en daardoor stuk gaan. Lekken ontstaan doordat
Bij de Ecosport is het niet zozeer een onderdeel wat het standaard lijkt te begeven. In plaats daarvan kan het aan verschillende onderdelen liggen. Zo kan het zijn dat er pakkingen stuk gegaan zijn, of dat keerringen zijn gebroken. Daarnaast zijn gesprongen leidingen of slechte rubbers ook een veelgehoorde oorzaak.
Om te checken of je auto inderdaad last heeft van een olielekkage in de versnellingsbak kun je het beste even onder de auto duiken en kijken of hier een plas olie onder ligt. Mocht je hier niets zien is het ook altijd even de moeite waard om de motorkap te openen en te controleren of je hier olieplekken ziet zitten.
Het repareren van een kapotte versnellingsbak is namelijk redelijk prijzig. Als het gaat om een klein onderdeel (bijvoorbeeld een keerring) dan komen de kosten toch al uit op 300 – 400 EUR. Mocht het een groter probleem betreffen dan kunnen de kosten al snel boven de 1.000 EUR uitkomen. Mocht het probleem zo groot zijn dat de versnellingsbak vervangen moet worden dan liggen de kosten tussen de 3.000 – 5.000 EUR.
Ben je in de markt voor een Ford Ecosport, bekijk dan onderstaande video. Hierin wordt de auto sproken en weet je gelijk waar je aan toe bent.
3. Slechte Rijkwaliteit
Een ander probleem met de Ford Ecosport wat keer op keer voorbij lijkt te komen is het feit dat de rijkwaliteit van deze Ford niet echt goed te noemen is. Veel gebruikers klagen over een auto die teveel geluid maakt en waarin elke hobbel of gat in de weg gevoeld wordt.
De reden hiervoor is het feit dat de Ecosport een redelijke budgetauto is. Dat komt doordat de Ecosport in eerst niet ontworpen is voor een Europese of Amerikaanse markt maar voor de Indiase markt. Om deze reden zijn de onderdelen die in de auto gebruikt zijn gewoon goedkoop te noemen en dat komt ook terug in hoe comfortabel de auto op de weg ligt.
Gebruikers geven aan dat de Titanium en SES uitvoeringen een stuk beter rijden. Toch zijn er dan nog klachten te horen over een vering die te zacht is waardoor de auto teveel naar een kant leunt op het moment dat deze de bocht doorgaat.
4. Hoog Verbruik
Naast het feit dat de auto op bepaalde punten technisch niet goed in elkaar zit is ook de motor een punt van verbetering. Dan praten we in dit geval vooral over het verbruik. In Nederland en Belgie is de Ecosport vooral verkrijgbaar als 1.0 liter variant. Laat dat nu net de motor zijn die een hoog verbruik heeft.
In totaal rij je met deze auto namelijk een verbruik van 7,11 liter per 100 kilometer. Dat is voor een crossover zoals deze niet echt heel goed te noemen. Als je er dan bijvoorbeeld ook vanuit gaat dat een auto als de Hyundai Kona een verbruik heeft van 6,04 liter per 100 kilometer dan is ook dit een zwak punt van de Ecosport.
In andere landen heeft Ford dit vooral opgelost met een 2.0 liter motor, deze is grappig genoeg zuiniger dan de 1.0 motor, maar in Nederland en Belgie hebben we deze auto nooit op de markt gehad.
5. Goedkoop Interieur
Het interieur van de Ecosport is een klacht die eigenlijk in het verlengde van de andere punten op deze lijst ligt. Reden hiervoor is dat het te maken heeft met het feit dat deze auto oorspronkelijk bedoeld was voor een goedkopere markt en dat er daarom bezuinigd is op veel punten.
Het interieur van de Ecosport staat erom bekend dat het vol zit met goedkoop, hard plastic. Dat is voor de Ecosport in zijn laagste prijsklassen misschien niet een heel groot probleem. Daar is de prijs dan misschien ook wel naar. Maar voor uitvoeringen als de Titanium en de SES veranderd er niets aan het interieur maar de prijs gaat wel omhoog.
6. Lage Tweedehandswaarde
Als laatste is het ook goed om te weten dat de Ecosport op de tweedehandsmarkt niet echt een populaire auto is. Dat komt natuurlijk grotendeels doordat de Ecosport veel problemen heeft waar de meeste mensen niet aan willen beginnen. De tweedehandswaarde is daarom niet echt goed te noemen.
Dat kan voor- en nadelen voor jou als potentiele koper hebben. Als je zelf een tweedehandsauto wilt aanschaffen dan kan de Ecosport een goede deal zijn afhankelijk van de auto die je hebt. Tweedehands auto’s met 40.000 kilometer op de teller staan als op website voor minder dan 12.000 EUR. Als je dat vergelijkt met de nieuwprijs van 21.000 EUR dan is dat natuurlijk een fiske korting.