Fiat 500: 7 Meest Voorkomende Problemen


grijze fiat 500

Als je een tweedehands Fiat 500 op het oog hebt dan wil je natuurlijk ook graag weten op wat voor een problemen je moet letten. Immers, het laatste wat je wilt is ineens een boel geld uit moeten geven aan reparaties. Laten we je hieronder eerst even een korte samenvatting geven:

De meest voorkomende problemen van een Fiat 500 zijn als volgt: losse onderdelen of verf die afbladdert in het interieur, raammechanismes die stuk zijn of problemen met het sturen. Verder is de behuizing van de bedrading in de motorkap fragiel en houden de wiellagers er vroegtijdig mee op.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we op alle bovengenoemde problemen dieper in en leggen we je uit hoe je ze kan herkennen en wat het zou kosten om het op te lossen. Verder bespreken we ook nog wat extra problemen waar je ook van op de hoogte moet zijn. Lees snel verder!

1. Losse Onderdelen In Het Interieur

Als eerste is een van de veelgehoorde klachten met een tweedehands Fiat 500 dat er verschillende onderdelen in het interieur nogal eens los willen schieten of het begeven. Dan moet je onder andere denken aan de volgende punten:

  • Verf van de knoppen op het dashboard die afbladdert.
  • Lichten achter de knoppen van de airco die stoppen
  • Armleuningen die eraf valt
  • Hemelbekleding op het plafond van de auto die loskomt

Als de verf afbladdert dan is dat een vervelend probleem maar niet echt iets waar je direct heel veel mee kunt doen. Voor de lichten achter de knoppen van de airco geldt eigenlijk hetzelfde. Voor de armleuning geldt dat dat wel irritant kan zijn. Een nieuwe armleuning kun je gewoon online kopen en kost je tussen de 60 – 130 EUR plus wat van je tijd.

Voor de hemelbekleding geldt dat dat waarschijnlijk wat creatief doe-het-zelf werk gaat vergen. Dan moet je misschien denken aan een oplossing met dubbelzijdig klittenband. Al met al dus vooral wat cosmetische dingen die zich in het interieur afspelen.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Motor van de ramen stopt ermee

Ander veelgehoord probleem met de Fiat 500 is dat de motor van de zijramen er nogal eens mee op weet te houden. Dat komt bij de Fiat 500 vooral doordat deze kleine auto relatief zware deuren heeft voor zijn formaat. Daarnaast hebben veel mensen de neiging om met de deuren te gooien en dat kan de motor die in de deuren zit en de ramen aanstuurt beschadigen.

Het vervangen van een raammechanisme van een Fiat 500 is over het algemeen geen hele ingewikkelde klus en iets wat je met een beetje handigheid goed zelf kunt doen. Om een beeld daarvan te krijgen kijk je deze video. Het vervangen van het raammechanisme kost je in een Fiat 500 ongeveer 60 – 100 EUR.

3. Problemen Met Sturen

Als je een tweedehands Fiat 500 op de kop wilt tikken dan is het verstandig om na te gaan hoe makkelijk en goed je met de auto kunt sturen. Een van de veelvoorkomende problemen is namelijk dat het sturen geluiden veroorzaakt of dat de dit heel zwaar gaat.

Als er geluiden worden veroorzaakt dan heeft dit waarschijnlijk te maken met de stuurkolom. Als de stuurbekrachtiging uitvalt dan ligt de oorzaak waarschijnlijk bij de koppelsensor.

In beide gevallen heeft de auto een probleem wat aardig in de kosten kan lopen. Problemen met het sturen kosten als snel meer dan 1.000 EUR om op te lossen omdat er veel arbeidsuren aan te pas komen. Mocht je een auto met stuurproblemen op het oog hebben kun je die beter laten staan.

Ben je in de markt voor een Fiat 500 occasion, bekijk dan onderstaande video. Het betreft een occasion aankoop advies!

4. Lichten Stoppen Er Voortijdig Mee

Laten we dan even verder gaan met een wat minder serieus probleem maar iets wat je als vervelend kunt beschouwen. De Fiat 500 lijkt erg gevoelig te zijn voor het vroegtijdig laten uitvallen van verschillende lampen op de auto. Dan kan het gaan om de voor- of achterlichten of de richtingaanwijzers aan de zijkant van de auto.

Het vervangen van dit soort lichten is over het algemeen goed zelf te doen en kost je ook niet heel veel. Een nieuwe set koplampen kost bijvoorbeeld 30 EUR. Toch een vervelend mankement.

5. Bescherming Van Bedrading In Motorkap Valt Eraf

Dit is een algemeen probleem met de Fiat 500 en iets waar je jezelf bewust van moet zijn als je besluit zo’n kleine Italiaan te kopen. De behuizing van de bedrading die Fiat in de 500 heeft gebruikt laat over tijd namelijk nogal wat te wensen over. Veel mensen geven aan dat als ze de bedrading wat ruw aanraken deze er eigenlijk bijna als vanzelf vanaf komt.

Dat levert natuurlijk ook de nodige problemen op. Zo zijn er ervaringen van mensen die daardoor bijvoorbeeld de achterbak niet meer konden openen omdat de draden een kortsluiting beginnen te krijgen. Voordat je een Fiat 500 aanschaft is het dus goed om alle draden onder de motorkap even goed na te kijken en te zien of de behuizing er nog omheen zit.

Mocht dit het geval zijn is dat natuurlijk alleen maar mooi. Mocht dit niet het geval zijn, en heeft de auto verder geen problemen, dan is het verstandig om de draden thuis zelf even een nieuwe bedrading te geven (of je kunt dit onderhandelen met de garage).

6. Problemen Met De Automatische Versnellingsbak

Dit is een specifiek probleem waar veel Fiat 500’s voor zijn teruggeroepen. Mocht je een 500 op het oog hebben die tussen 2 december 2010 en 30 januari 2013 geproduceerd is dan wordt het nu even tijd om op te letten. Sommige van deze auto’s hadden namelijk problemen met de automatische versnellingsbak.

Als de auto in de parkeerstand stond besloot deze koppeling namelijk los te schieten waardoor de auto ineens begon te rollen. Het is goed om te weten dat hiervoor 50.000 Fiat 500’s zijn teruggeroepen en dat het probleem dus eigenlijk altijd is opgelost. Toch even verstandig om dit na te gaan in de onderhoudsboeken van de 500 die je op het oog hebt.

7. Wiellagers Houden Er Vroegtijdig Mee Op

Als laatste hebben we bij de Fiat 500’s dan nog de problemen met de wiellagers. Wiellagers zijn het onderdeel van de auto wat verantwoordelijk is voor het laten draaien van de banden met zo min mogelijk wrijving terwijl tegelijkertijd het gewicht van de auto wordt gedragen. Deze lijken er in sommige gevallen wat vroeg mee op te houden bij de 500.

Als de auto die je op het oog hebt last heeft van wiellagers met problemen dan kun je dat op de volgende manier opmerken:

  • Je hoort een grommend of slijpend geluid tijdens het rijden
  • Je voelt trillingen in het stuur
  • Je hebt het gevoel dat er teveel speling zit in het stuur tijdens het rijden

Al het bovenstaande zijn problemen met de wiellagers. Mochten de wiellagers vervangen worden dan praat je over ongeveer 250 EUR per wiellager.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs