Wat zijn de populairste Japanse automerken? En hoe doe deze automerken het eigenlijk in Nederland? In deze blog hebben we 15 bekende en onbekende automerken op een rijtje gezet. Daarnaast hebben we voor elk automerk gekeken hoeveel auto’s zij in Nederland en/of wereldwijd verkopen en hoe goed het merk het tegenwoordig doet. Lees snel verder!
1. Toyota
Op de eerste plek vinden we natuurlijk direct Toyota terug. Dit Japanse merk is opgericht in 1937 en heeft zijn hoofdkantoor tegenwoordig in Aichi, Japan. Dat Toyota in Nederland zo’n gevestigde naam is komt door het grote verkoopsucces van de betrouwbare en betaalbare auto’s die het levert.
Na Volkswagen is Toyota namelijk het merk wat in Nederland het grootste marktaandeel heeft. De afgelopen jaren schommelt dat marktpercentage tussen de 5 – 8%. Dat komt mede door het grote verkoopsucces van de Toyota Corolla, de Yaris en de welbekende Aygo. (1)
In totaal verkoopt Toyota in Nederland zo’n 15.000 – 20.000 exemplaren per jaar. Echter, als je dat vergelijkt met de wereldwijde afzet dan is Nederland een hele kleine markt. Toyota verkoopt wereldwijd per jaar namelijk tussen de 9.5 – 11 miljoen auto’s. (2)
Lees ook: De Populairste Amerikaanse Automerken
2. Honda
Honda is een andere grote automaker die iedereen in Nederland wel zal kennen. Toch doet dit Japanse merk, wat in 1946 opgericht is in Tokyo, het de laatste jaren wat slechter in Nederland dan dat het voorheen deed.
Om een idee te geven, Honda had van het begin van de jaren ’80 tot het eind van de jaren ’90 een marktaandeel van 1.5 – 2% in Nederland. Dat kwam neer op een jaarlijks verkoopaantal van 7.000 – 15.000 auto’s per jaar. Echter, vanaf 2000 heeft Honda marktaandeel moeten inleveren. (3)
De afgelopen 10 jaar heeft Honda per jaar tussen de 1.000 – 3.000 auto’s verkocht wat neerkomt op een Nederlands marktaandeel van 0.25 – 0.6%. Toch heeft Honda weinig te klagen aangezien ze het wereldwijd een stuk beter doen. Honda verkoopt wereldwijd 4.5 – 5 miljoen auto’s per jaar terwijl dat er in het begin van het millennium 2-4 miljoen waren. (4)
3. Mazda
Net als veel Japanse automerken had Mazda in Nederland vroeger een groot marktaandeel te pakken en is dat tegenwoordig wat weggezakt. Van het begin van de jaren ’80 tot het eind van de jaren ’90 had het Japanse Mazda, wat opgericht is in 1915 in Hiroshima, een marktaandeel van 3 – 6% in Nederland. Dat kwam mede door het grote succes van de Mazda 323 en 626 waar er respectievelijk 177.057 en 156.496 van zijn verkocht.
Het dieptepunt van Mazda kwam in 2011 toen het in Nederland nog een marktaandeel had van 0.88%. Echter, door het succes van de Mazda 2, Mazda 6 en de CX-5 is dat de afgelopen jaren weer een stuk beter gegaan. Tegenwoordig schommelt Mazda hier rond een marktaandeel van 2 – 2.5%. In verkoopcijfers komt dat neer op een jaarlijks aantal van 7.000 – 11.000 exemplaren per jaar. (5)
4. Subaru
Dan weer even verder met een Japans automerk wat in Nederland niet zo heel erg populair is: Subaru. Opgericht in 1953 in Tokyo, Japan. De reden dat dit merk hier niet zo populair is, is dat deze auto’s vooral bekend staan om hun robuustheid en off-road capaciteiten. Doordat we in Nederland weinig behoefte hebben aan dit soort wagens is Subaru hier nooit echt van de grond af gekomen.
Tegenwoordig heeft Subaru een marktaandeel van 0.1 – 0.25% wat neerkomt op 500 – 800 verkochte exemplaren per jaar. Dat marktaandeel hebben ze vooral in handen door de verkoop van de Subaru Forester en Legacy.
Vroeger deed Subaru het in Nederland toch iets beter. voor het jaar 2000 werden er namelijk zo’n 2.500 – 5.000 auto’s verkocht per jaar. Dat kwam destijds vooral door de verkoop van de Subaru Mini Jumbo (20.187) en de Justy (14.482). (6)
5. Nissan
Nissan is een merk wat in Nederland al sinds jaar en dag voet aan de grond heeft. Het deed het, net als de meeste Japanse automakers, wat minder aan het begin van dit millennium maar het dieptepunt in 2013 met een marktaandeel van 1.62% is lang nog niet zo slecht te noemen.
De afgelopen 10 jaar heeft Nissan hier een marktaandeel gehad van 2 – 3.5%. Dat komt neer op een aantal verkochte exemplaren van 11.000 – 15.000 per jaar. Het zal geen verassing zijn dat de Micra (157.053), Qashqai (75.780) en de Almera (43.064) sterk aan dit succes hebben bijgedragen.
Maar daar is zeker nog niet alles mee gezegd. De kracht van Nissan ligt ook in het feit dat ze verschillende andere modellen hebben die het hier toch redelijk doen. Denk aan de Nissan Leaf, de Juke en de Note. Dit zijn recente exemplaren die toch tussen de 10.000 – 20.000 keer per model zijn verkocht. (7)
6. Mitsubishi
Mitsubishi is in Nederland een klein beetje een middenmotor. Het is daarentegen ook een van de meest recente merken op deze lijst aangezien het pas is opgericht in 1970 in Tokyo. Mitsubishi heeft in de jaren 2000 ook nog een partnerschap gehad met Daimler-Chrysler omdat het bijna failliet was en de auto’s niet aan de verkoopverwachtingen voldeden.
Echter, de laatste jaren heeft Mitsubishi zijn reputatie weten te verbeteren. In Nederland komt dat onder meer doordat de Outlander drie jaar lang de voordeligste auto was voor de bijtelling waardoor deze het dak doorschoot. Recentelijk heeft ook de Lancer het goed gedaan. Echter, de Colt, Galant en Space Star blijven alle drie in de top drie staan met 89.000, 53.000 en 53.000 verkochte exemplaren.
Alles bij elkaar opgeteld heeft Mitsubishi tegenwoordig een marktaandeel van 1 – 1.5% en verkopen ze 4.000 – 6.800 auto’s per jaar. (8)
7. Suzuki
Suzuki is in 1909 opgericht in Shizuoka, Japan en heeft in Nederland eigenlijk al decennia lang een marktaandeel van 2 – 3%. Het is daarmee eigenlijk een van de meest constante Japanse automerken in ons land.
Echter, wat wel opvalt is hoe ze dat succes behaald hebben. Waar veel Japanse automerken verschillende modellen hebben die een redelijke spreiding opleveren, is dat bij Suzuki net iets anders. Dit merk moet het namelijk grotendeels hebben van het succes van de Suzuki Swift en de Alto.
Van de Alto zijn er tot op de dag van vandaag namelijk 191.046 verkocht en de Suzuki Swift staat met een sterke 159.995 exemplaren op een stevige tweede plek. Voor referentie, op plek drie vinden we de Wagon R terug met in totaal 26.918 verkochte exemplaren.
Alles bij elkaar genomen komt het erop neer dat Suzuki jaarlijks zo’n 8.500 – 10.000 auto’s verkoopt. (9)
8. Lexus
Lexus is in 1989 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Nagoya, Japan. Wat veel mensen niet weten is dat Lexus onderdeel is van Toyota. Toyota heeft Lexus opgericht om de luxe markt te voorzien van opties omdat de gemiddelde Toyota natuurlijk niet wordt gezien als een luxeproduct.
Luxe auto’s doen het vanzelfsprekend altijd een stuk minder als we kijken naar de verkoopaantallen. In Nederland heeft Lexus daarom de afgelopen 20 jaar een marktaandeel gehad van 0.15 – 0.5% (met een uitschieter van 0.78% in 2012).
Die uitschieter in 2012 kwam vooral door het succes van de Lexus CT. Dit is een plug-in hybride auto die destijds populair was onder zakelijke hybride rijders. In totaal heeft Lexus er hier nog 10.871 van weten te verkopen. (10)
Lees ook: De Populairste Italiaanse Automerken Op Een Rij
9. Acura
Wat Lexus is voor Toyota, dat is Acura voor Honda. Met andere woorden: Acura voorziet de luxe markt waar Honda dat niet kan doen met zijn eigen auto’s. Daar moeten we ook gelijk bij vermelden dat Acura eigenlijk vooral in de Noord-Amerikaanse markt verkocht wordt en dat het daar eigenlijk al jaren een goed succes is.
Acura heeft in de Verenigde Staten bijvoorbeeld een marktaandeel van ongeveer 1%. Dat lijkt niet veel maar komt toch neer op 100.000 – 150.000 verkochte exemplaren per jaar. Voor een luxe merk is dat zeker niet slecht. Daar moeten we wel bij zeggen dat Acura nog wel het onderspit moet delven tegen Lexus, wat er jaarlijks zo’n 250.000 – 300.000 verkoopt (11, 12)
10. Infiniti
Als we het toch over de luxe merken hebben dan kunnen we Infiniti natuurlijk niet achter wegen laten. Dit is namelijk het luxe merk van Nissan. Net als Lexus en Acura is ook Infiniti vooral gericht op de Amerikaanse markt. In Nederland worden er jaarlijks namelijk maar enkele tientallen verkocht.
Als we kijken naar het marktaandeel in de Verenigde Staten dan zien we dat ze jaarlijks zo’n 80.000 – 120.000 auto’s verkopen. Dat is dus goed in de buurt van wat Acura ook doet. Als we kijken naar het marktaandeel dan komt dat neer op 0.6 – 0.85% van de Amerikaanse markt. (13)
11. Mitsuoka
Dit is het punt waarop we bij de heel specifieke of failliete Japanse automerken terecht komen. Mitsuoka is een merk wat in 1968 is opgericht en zich vooral richt op het produceren van roadster met styling uit de jaren ’50 en ’60. Dan praten we vooral over de Britse stijl.
Dat zorgt er onder andere voor dat de TD2000 die dit merk verkoopt op het moment van schrijven de populairste Japanse roadster is die er verkocht wordt. Als je naar de afbeelding hieronder kijkt dan zou je dat natuurlijk niet direct verwachten.
Veel auto’s verkoopt dit merk niet. In de afgelopen 25 jaar hebben ze er zo’n 12.000 op de markt weten te brengen. Toch is dat genoeg voor die Japanse merk aangezien ze hun auto’s alleen in dit land verkopen. Door de productie klein te houden en te voldoen aan de wensen van hun kleine maar loyale groep consumenten doen ze het toch heel erg goed. (14)
12. Aspark
Aspark is een merk wat in Japan is opgericht in 2005 en wat zich vooral focust op het produceren van hun eerste hyper car. In dit geval praten we dan over de Aspark Owl. Dit is een elektrische hyper car waarvan er in totaal maar 50 geproduceerd gaan worden.
De productie van de auto is begonnen in 2020 en zowel het aantal paardenkrachten als het prijskaartje is belachelijk hoog te noemen. Eerste het aantal paardenkrachten: 1984. Dan het prijskaartje: minimaal $2.5 miljoen.
13. Isuzu
Isuzu is een Japans merk wat opgericht is in 1916 en zijn hoofdkantoor heeft in Tokyo. De reden dat deze autofabrikant onderaan de lijst staat is het feit dat Isuzu niet echt bekend staat om het produceren van auto’s voor consumenten. Hun grootste markt is namelijk het maken van commerciële voertuigen zoals vrachtwagens.
Toch heeft Isuzu ook hier en daar wat trucks en SUVs waar het een goede verkoop uit weet te halen. In totaal verkoopt dit merk 600.000 voertuigen per jaar wereldwijd en 81.000 daarvan worden er verkocht in de Japanse markt zelf.
14. Daihatsu
Daihatsu is opgericht in 1907 en heeft zijn hoofdkantoor in Osaka, Japan. Het merk had vroeger een redelijk marktaandeel in Nederland van 1 – 2%. Dat betekende een jaarlijkse verkoop van 4.000 – 8.000 auto’s. Echter, het merk is hier sinds 2014 van de markt afgehaald. Hetzelfde gebeurde in andere landen waardoor Daihatsu tegenwoordig alleen nog in Japan verkocht wordt. Echter, het merk is tegenwoordig 100% van Toyota en die lijken nog geen grote plannen te hebben.
15. Scion
Scion is opgericht door Toyota in 2002 en focuste zich vooral op het maken van sportievere auto’s voor de Amerikaanse markt. Echter, het merk heeft de afgelopen jaren aan populariteit moeten inwinnen en had moeite met de verkopen op niveau te houden. Tussen 2002 – 2010 verkochten ze jaarlijks zo’n 150.000 voertuigen en dat waren er tussen 2011 – 2015 nog maar 50.000 – 80.000. Daarom besloot Toyota in 2016 om het merk van de markt af te halen.