Wat zijn de populairste Italiaanse automerken in Nederland? En hoeveel wagens verkoopt elk merk eigenlijk in ons kleine landje? In deze blog hebben we de grootste Italiaanse automerken op een rijtje gezet. Daarnaast sluiten we de blog af met een lange lijst van kleinere, relatief onbekende automerken voor als je op zoek bent naar iets heel specifieks. Lees snel verder!
Lees ook: De Populairste Amerikaanse Automerken!
1. Fiat
Fiat is verreweg de grootste Italiaanse autofabrikant in Nederland. Fiat is een oer-Italiaans merk en werd in 1899 opgericht in Turijn, Italië. Het merk Fiat werd uiteindelijk onderdeel van het grote globale autoconcern genaamd Fiat-Chrysler. Dit is later weer samengegaan met de PSA groep onder de naam Stellantis wat nu het grootste autoconcerns ter wereld is.
Terug naar Fiat in Nederland. Fiat is hier al jaren een bekend naam al moeten we wel zeggen dat dat de afgelopen jaren wat is weggezakt. Voor 2011 had Fiat eigenlijk altijd een marktaandeel van 3 – 5.27% en verkochten ze zo’n 14.000 – 30.000 eenheden per jaar. Tegenwoordig heeft het merk een marktaandeel van 1 – 2% en verkopen ze 5.000 – 11.000 eenheden per jaar. (1)
Dit komt mede door het uitblijven van een goed aanbod. De Fiat Panda en de Punto zijn toch de auto’s die het merk in Nederland veel succes hebben gebracht maar het gebrek aan vernieuwing in het assortiment heeft ervoor gezorgd dat consumenten steeds minder Fiats zijn gaan kopen.
2. Abarth
Abarth is in 1949 opgericht in het Italie en is tegenwoordig vooral bekend als een redelijk klein high-performance merk wat nauw samenwerkt met Fiat. Zo ken je dit merk vooral van de high-performance versie van de Fiat 500 (de 595 en de 695) en ook de Fiat Spider heeft een Abarth versie.
Abarth focust zich dus vooral op een specialistische markt en dat is ook terug te zien in de verkoopcijfers. Die cijfers zijn voor Nederland niet beschikbaar maar Stellantis (waar Abarth dus net als Fiat ook onderdeel van is) heeft aangegeven dat het merk in 2018 23.500 auto’s in Europa heeft verkocht. (2)
3. Lancia
Lancia is, net als Fiat opgericht in Turijn. In dit geval praten we over het jaar 1906. Lancia is een van de grotere ‘normale’ Italiaanse merken die gewoon voor het normale volk beschikbaar is (al schuren ze in vergelijking met Fiat wel aan tegen het luxere segment).
Het verhaal van Lancia in Nederland is eigenlijk nooit echt een succes geweest. Als we kijken naar de verkoopcijfers dan zien we dat Lancia in Nederland van 1983 – 2000 eigenlijk altijd een marktaandeel had van 0.25 – 0.50%. Ze verkochten dus zo’n 1.000 – 2.500 stuks per jaar.
Na 2000 werd het er niet echt beter op en zakte het aandeel steeds verder richting de 0.10% en verkochten ze dus zo’n 600 – 1.000 stuks per jaar. Uiteindelijk heeft Lancia het merk van de Nederlandse markt afgehaald in 2017. Het grooste verkoopsucces van Lancia bleek in Nederland uiteindelijk de Ypsilon te zijn waarvan er toch nog 15.000 zijn verkocht. (3)
4. Alfa Romeo
Over Alfa Romeo kunnen we eigenlijk bijna hetzelfde vertellen als over Lancia. De reden daarvoor is dat Alfa Romeo het in Nederland ook tientallen jaren goed deed. Het concern had een marktaandeel van ongeveer 1% in handen en verkocht hier zo’n 3.000 – 10.000 auto’s per jaar. Voor een merk wat zich toch vooral focust op het hogere segment is dat niet heel slecht.
Toch sloeg de economische crisis ook de verkopen van Alfa Romeo naar beneden en zijn ze daar in Nederland eigenlijk nooit meer bovenop gekomen. De verkopen liggen hier al sinds 2013 onder de 2.000 eenheden per jaar en in de afgelopen 4 jaar is dit zelfs richting de enkele honderden gegaan. (4)
Ook in Europees verband doet Alfa Romeo het niet echt goed. Verkocht ze jarenlang 100.000 – 150.000 eenheden per jaar, ligt dat aantal nu op 50.000 – 80.000 eenheden per jaar. Het lijkt dus de vraag hoe Alfa Romeo de komende jaren het tij wil gaan keren. (5)
5. Ferrari
Dan komen we nu toch echt bij de supercars uit. Op een lijst van Italiaanse automerken kan Ferrari natuurlijk niet ontbreken. Dit Italiaanse merk is in 1947 opgericht in Maranello, Italie en staat sindsdien gelijk aan Italiaanse supercars.
Als we kijken naar de verkoopcijfers in Nederland dan zien we dat Ferrari hier zo’n 20 – 30 stuks per jaar verkoopt. Dat is natuurlijk niet heel gek voor een klein land waar supercars eigenlijk helemaal niet zo populair zijn. Opvallend is wel dat de verkopen van Ferrari in 2020 en 2021 door het dak zijn gegaan met respectievelijk 59 en 63 verkochte eenheden.
De populairste modellen in Nederland zijn de Ferrari California (124 stuks), 430 (80 stuks) en de 488 (76 stuks). (6)
6. Lamborghini
Lamborghini is natuurlijk een ander bekend supercar merk wat niet vergeten mag worden. Het merk is opgericht in 1963 in Italië en heeft sindsdien eigenlijk altijd ups en downs gehad. Zo is het merk drie keer van eigenaar verwisseld. Eerst was het in handen van Chrysler, toen is het in 1978 nog een keer failliet gegaan en tegenwoordig is het onderdeel van de Volkswagen Groep.
Onder het eigenaarschap van de VW Groep doet Lamborghini het de laatste jaren wel een stuk beter. Het Italiaanse merk doet tegenwoordig namelijk niet alleen in typische sportwagens maar heeft ook zijn eerste SUV op de markt gebracht (de Urus). Dat zorgde bijvoorbeeld in het boekjaar 2018 – 2019 voor een sprong van 43% in verkopen.
In Nederland begint Lamborghini het tegenwoordig bijna net zo goed te doen als Ferrari. Tussen 2004 en 2017 verkocht dit merk altijd zo’n 4 – 9 auto’s per jaar. Met de introductie van de Urus is dat de afgelopen jaren gestegen naar 49 auto’s in 2019, 35 in 2020 en 31 in 2021. Dat succes kom echt door de verkoop van de Urus waar er in totaal in Nederland nu zo’n 86 van verkocht zijn (de Huracan komt met 45 exemplaren op de tweede plek). (7)
7. Maserati
Maserati is in mijn optiek altijd een van de automerken die je bijna zou vergeten maar die in Nederland toch een redelijk sterke basis hebben liggen. Het Italiaanse merk is opgericht in 1914 en heeft sindsdien meerdere eigenaren gehad. In 1993 kwam het in handen van Fiat-Chrysler die 50% van de aandelen verkochten aan Ferrari. Echter, Fiat-Chrysler heeft deze aandelen weer teruggekocht en heeft ondertussen zelf ook een naamsverandering ondergaan waardoor Maserati officieel in handen is van Stellantis.
Als we kijken naar de verkoopcijfers van Maserati in Nederland dan valt het op dat die een golvende beweging maken. Zo verkocht het merk in 2008 96 auto’s en in 2014 125 auto’s terwijl het er in 2012 in totaal twee verkocht en het er in 2019 34 waren. Toch, in vergelijking met automerken als Ferrari en Lamborghini doet Maserati het in Nederland een stuk beter.
Als we kijken naar de drie meest verkochte auto’s dan zien we dat de Quattroporte in Nederland het grootste succes is met 298 auto’s. Op de tweede plek vinden we de Ghibli met 281 exemplaren en iets verder op de derde plek staat de Levante. (8)
8. Pagani
Dan komen we nu uit bij de echte, echte hypercars. Een van de Italiaanse merken waar je dan terecht moet zijn is Pagani. Dit Italiaanse merk is in 1992 opgericht door Horacio Pagani (een Argentijnse-Italiaanse ontwerper) in Modena, Italie. Het merk focust zich vooral op de meest exclusieve hypercars die er zijn met een prijs van $2.6 miljoen voor de Huayra en $1.4 voor een Zonda. Als je het complete pakket wilt kopen dan kan een Zonda je ook meer dan $23 miljoen kosten.
Het zal je ook niet verbazen dat Pagani niet echt veel auto’s in een jaar verkoopt. Normaal gesproken weten ze er een stuk of 30 – 40 per jaar te produceren en voor elk model zorgen ze vaak voor een beperkte productie van ongeveer 100 auto’s in totaal.
9. Bugatti
Als het gaat om Italiaanse automerken dan is dit een moeilijke. Bugatti is namelijk opgericht door een geboren Italiaan, echter, het merk heeft op het moment zijn hoofdkantoor in Frankrijk en het dorp waar de eerste garage van Bugatti stond was vroeger Duits en ligt nu op Frans grondgebied. Het is tegenwoordig in handen van de Volkswagen Groep.
Als we Bugatti een Italiaans merk noemen omdat de oorspronkelijke oprichter Italiaans was dan kunnen we zeggen dat ook Bugatti alleen maar hypercars produceert. Je hebt keuze uit een Veyron, Chiron, Divo, Centodieci of Voiture Noire. Afhankelijk van hoe bont je het wilt maken betaal je zo’n $3 – $12 miljoen. Daarnaast produceert Bugatti zo’n 70 auto’s per jaar.
Overige Italiaanse Merken
Laten we deze lijst afsluiten met een lijst van overige, kleinere Italiaanse automerken die tot op de dag van vandaag nog steeds in productie zijn.
- Aquila Italiana (1906-1917; 2011–huidig)
- Automobili Mottola (2020-huidig)
- Automobili Pininfarina (2018–huidig)
- Automobili Turismo e Sport (jaren ’60; 2012–huidig)
- B. Engineering (2001–huidig)
- Casalini (1939–huidig)
- Corbellati (2018–huidig)
- Covini (1978–huidig)
- Dallara (1972–huidig)
- De Tomaso (1959–2004, 2015–huidig)
- DR Automobiles (2006–huidig)
- Effeffe Cars (2016–huidig)
- FV-Frangivento (2019–huidig)
- Giotti Victoria
- Italcar (2005–huidig)
- Manifattura Automobili Torino (2014–huidig)
- Mazzanti Automobili (2002–huidig)
- Picchio (1996–huidig)
- Puritalia Automobili (2010–huidig)
- Spada Vetture Sport (2008–huidig)
- Tazzari EV (2006–huidig)
- Wolf Racing Cars (2009–huidig)