De Populairste Amerikaanse Automerken In Nederland


Vandaag gaan we het hebben over de populairste Amerikaanse automerken in Nederland. Omdat ik zelf ook een grote Amerikaanse blog over auto’s heb (thedriveradviser.com) lijkt met dit een ideaal onderwerp om over te schrijven!

In deze blog bekijken we de grootste populaire automerken die daadwerkelijke en impact hebben gehad op de Nederlandse en/of Amerikaanse automerk. Daarnaast bespreken we van elk automerk het marktaandeel in Nederland (als dat beschikbaar is) en anders kijken we naar het marktaandeel in Amerika. Verder bespreken we nodige achtergrondinformatie en best verkocht modellen. Lees snel verder!

1. Ford

Ford is waarschijnlijk het meest populaire automerk wat je in Nederland kunt vinden. Dit oer-Amerikaanse merk is al sinds 1932 in ons land te vinden en heeft daarom ook een aardig marktaandeel van zo’n 5 – 6%. Daarnaast verkopen ze in Nederland ongeveer 20.000 – 25.000 auto’s per jaar (1).

Een van de kenmerken van Ford in Nederland is dat ze verschillende modellen hebben die elke generatie wel kent. Het absolute topmodel wat over de afgelopen decennia in ons land verkocht is, dat is de Ford Escort met een aantal van 315.580. Op plek twee staat de modernere Ford Fiesta met 300.410 en de Ford Focus sluit met 259.431 verkochte eenheden de top drie af.

In de Verenigde Staten ziet het beeld er natuurlijk iets anders uit. In de USA heeft Ford namelijk een marktaandeel van 13 – 15%. Daarnaast verkopen de kleinere auto’s daar vaak een stuk minder en moet Ford het vooral hebben van de grote trucks en SUV’s zoals de Ford F-150, Escape, Explorer of Fusion (2, 3). Alleen al van de Ford F-Series verkoopt Ford bijna 900,000 stuks per jaar.

2. Tesla

Het zal niemand verbazen dat Tesla op plek twee terecht komt van meest verkochte Amerikaanse automerken in Nederland. Hoewel deze automaker pas sinds 2012 voet aan land heeft gezet in Nederland zijn ze na Ford toch de beste Amerikaanse producent.

Echter, dat komt niet doordat Tesla nu zo geweldig presteert. Het komt vooral doordat er verder geen Amerikaanse merken zijn. Laat mij dat even toelichten. In 2019 had Tesla een geweldig verkoopjaar en hadden ze in Nederland een marktaandeel van 6,87% vooral gedreven door de succesvolle verkoop van de Model 3.

Door de grote opkomst van nieuwe elektrische modellen van andere autofabrikanten en door het uitblijven van nieuwe Tesla modellen staat dat marktaandeel echter heel erg onder druk. In 2020 was het gedaald naar zo’n 2,50% en in 2021 staat het op 0.55%.

In totaal heeft Tesla in Nederland sinds 2012 zo’n 62,000 modellen verkocht. Dat is dus zeker bewonderenswaardig maar een stuk minder dan Ford. (4)

3. Chevrolet

Vanaf hier komen we terecht bij Amerikaanse automerken die eigenlijk niet meer in Nederland verkrijgbaar zijn (tenzij je ze koopt bij een Amerikaanse importeur of ze zelf laat importeren). Reden hiervoor is dat Chevrolet wel in Nederland verkrijgbaar was maar dat ze dit in 2014 stop hebben gezet.

Chevrolet is sinds 2005 op de markt gekomen in Nederland doordat de Amerikaanse eigenaar (GM) van Chevrolet besloot het noodlijdende merk Daewoo (waar ze ook eigenaar van waren) van de markt te halen en te vervangen voor Chevrolet.

In de meest succesvolle periode van Chevrolet in Nederland (tussen 2005 – 2012) had het merk een aandeel van zo’n 1.5 – 2% van de Nederlandse markt. Dat kwam neer op een verkoop van ongeveer 5.000 – 10.000 modellen per jaar. De populairste modellen waren de Chevrolet Spark, Matiz en Aveo. Van de Spark en Matiz zijn er zo’n 16.000 verkocht en van de Aveo zo’n 9.600. Onder andere de Matiz was eerder al bekend in Nederland onder de naam Daewoo Matiz. (5).

4. Buick

Buick is van origine een Amerikaans automerk wat nooit echt in Nederland verkocht is. Het merk is onderdeel van GM wat betekent dat het het kleine broertje is van Chevrolet, GMC en Cadillac. Met kleine broertje bedoelen we dan vooral dat het merk niet zo’n heel erg groot marktaandeel heeft in de Verenigde Staten. We praten dan over 1-1.5% en een stuk of 150.000 – 200.000 die er jaarlijks verkocht worden in dit land. (6)

Echter, dat Buick niet zoveel auto’s kon verkopen in de Verenigde Staten leek ze niet zo heel veel uit te maken. In plaats daarvan focust Buick zich nu vooral op een grote opkomende luxemarkt: die van China.

Geloof het op niet maar op het moment van schrijven heeft Buick een marktaandeel van 4-5% in China en verkopen ze daar jaarlijks zo’n 900.000 – 1.000.000 stuks per jaar. Dat komt dan vooral doordat Chinese inwoners steeds meer geld hebben om luxe producten te kopen en doordat Buick zich met zijn design ook echt op deze markt focust. (7)

5. Cadillac

Cadillac is een ander groot Amerikaans merk wat, net als Chevrolet en Buick, onderdeel is van General Motors. In Nederland is Cadillac eigenlijk nooit echt verkocht. Verkoopcijfers geven aan dat er tussen 2003 – 2007 nog wel enkele modellen zijn verkocht maar dat Cadillac in Nederland een marktaandeel had van 0.03 – 0.05%. (8)

In de Verenigde Staten liggen die cijfers net even iets anders. Cadillac is daar zeker niet even groot als een bedrijf als Ford maar ze verkopen al sinds 25 jaar een stuk of 150.000 – 190.000 modellen per jaar. Dat is toch zeker een volwaardige autofabrikant. (9)

Toch heeft Cadillac ook in de Verenigde Staten de afgelopen decennia klappen moeten vangen. Een jaar of 40 geleden had Cadillac namelijk bijna 1/3e van het luxesegment in de Verenigde Staten in handen. Mede door de opkomst van Europese en Aziatische merken is hier aardig wat verandering in gekomen en hebben ze nu nog maar zo’n 7% van dit segment in handen. (10)

6. Dodge

Dodge Logo, HD Png, Meaning, Information

Dodge is onderdeel van een groter globaal merk wat de naam Stellantis draagt. In totaal heeft Stellantis een stuk of 14 merken zoals Fiat, Chrysler, Renault, Jeep, Opel, Peugeot en Ram.

Net als Cadillac heeft ook Dodge niet echt een succesvolle periode achter de rug in Nederland. Dit Amerikaanse merk is tussen 2006 – 2011 even op de Nederlandse markt geweest maar haalde met een marktaandeel van zo’n 0.2 – 0.29% niet echt een aandeel om blij van te worden. De bestverkocht Nederlandse modellen bleken uiteindelijk de Caliber (2.548), de Journey (1.340) en de Nitro (631). (11)

Echter, in vergelijking met Cadillac heeft Dodge wel een groter marktaandeel in de Verenigde Staten. Dat komt vooral doordat Dodge zich niet alleen in het luxesegment presenteert en vooral inzet op SUVs. Dat resulteert in een marktaandeel van zo’n 2.5 – 4% met een totaal aantal verkochte eenheden van 400.000 – 500.000 per jaar in de VS. (12).

7. RAM

Ram Trucks Logo, HD Png, Meaning, Information

RAM is een beetje een apart verhaal. RAM was eignelijk onderdeel van Dodge maar Stellantis heeft op een gegeven moment besloten van RAM een eigen merk te maken. Dat is niet heel gek aangezien RAM zich vooral focust op het verkopen van de succesvolle 1500, 2500 en 3500 trucks.

Grappig is dat het marktaandeel van RAM net iets groter is dan Dodge. Het marktaandeel van RAM schommelt in de Verenigde staten al jaren rond de 3-4%. Dat is ook niet heel gek als je bedenkt dat trucks samen met SUVs hier de grootste markt vormen. In totaal verkoopt RAM zo’n 550.000 – 700.000 modellen per jaar in de VS. (13)

Het zal je niet verbazen dat de verkoop van RAM trucks in Nederland nooit echt aan de orde is geweest. Verkooptechnisch gezien is dat waarschijnlijk een goede beslissing geweest aangezien ons land ook niet zo’n heel groot fan is van trucks.

8. GMC

GMC is, samen met Chevrolet, Cadillac en Buick, het andere grote merk wat het empirium van General Motors compleet maakt. In de Verenigde staten is het merk al decennia lang redelijk stabiel in zijn verkopen en marktaandeel. We praten dan over een marktaandeel van zo’n 3 – 3.5% en een verkoopaantal van 500.000 – 550.000 per jaar. (14)

GMC staat in de VS vooral bekend om de verkoop van trucks en SUVs. Bekende modellen zijn onder andere de Sierra, Yukon, Acadia en Canyon. Mede hierdoor is GMC (net als RAM) eigenlijk nooit op de Nederlandse markt terecht gekomen.

9. Lincoln

Lincoln Logo - Lincoln Emblem - Lincoln Symbol

Dit is persoonlijk een van mijn favoriete minder bekende Amerikaanse automerken. Helemaal in Nederland zullen mensen niet veel gehoord hebben van Lincoln. Reden hiervoor is natuurlijk dat dit merkt nooit echt in ons land verkocht is en dat het merk in de Verenigde Staten zelf ook niet een groot marktaandeel heeft. Reden hiervoor is dat het merk onderdeel is van Ford en dat het binnen Ford vooral gezien wordt als een luxemerk (en die hebben eigenlijk altijd een beperktere verkoop).

Om een idee te geven: Lincoln verkoopt per jaar zo’n 100.000 – 110.000 auto’s in de Verenigde staten en dat geeft ze een marktaandeel van 0.50 – 0.60%. Bekende modellen in de VS zijn onder andere de Lincoln MKZ en de Lincoln Continental. (15)

Echter, deze modellen zijn sinds 2020 geschrapt en het merk gaat zich nu vooral proberen te focussen op de ontwikkeling en verkoop van SUVs (waar de andere modellen vooral sedans waren).

10. Jeep

Jeep's new logo | Allpar Forums

Jeep is een apart Amerikaans merk. Het merk is namelijk ontstaan in de Verenigde Staten, is toen een tijd lang onderdeel geweest van Chrysler en is nu in handen van Stellantis. Toch maakt de wirwar aan eigenaren het verkoopsucces van Jeep er niet minder om.

In de Verenigde Staten heeft Jeep namelijk een marktaandeel van 4 – 5.5% en verkopen ze jaarlijks 800.000 – 970.000 modellen. Dit komt mede doordat er in veel delen van de USA waarde wordt gehecht aan offroaden en als je dat combineert met het succes van het SUV segment dan levert dat dus hele sterke verkoopcijfers op. (16)

Jeep wordt in Nederland ook verkocht maar het zal geen verassing zijn dat dit een stuk lagere cijfers oplevert. Jeep verkoopt hier jaarlijks zo’n 600 – 1.000 eenheden per jaar en dat levert een marktaandeel van 0.1 – 0.37% op. (17)

11. Chrysler

Chrysler Logo, HD Png, Meaning, Information

Chrysler heeft in het begin van dit millenium nog wel voet aan de grond weten te krijgen in Nederland. Grof geschat heeft dit Amerikaanse merk toch nog een stuk of 50.000 auto’s weten te verkopen waarvan de Chrysler Voyager met 34.430 eenheden toch veruit het grootste succesnummer was. (18)

Echter, net als de meeste Amerikaanse autofabrikanten die in Nederland voet aan de grond hadden is ook Chrysler in 2011 gestopt (mede door de financiele crisis en de problemen die dit opleverede).

In de Verenigde Staten heeft Chrysler destijds ook aardig wat marktaandeel moeten inleveren. Hadden ze voor de crisis een marktaandeel van zo’n 3.5%, ligt dat tegenwoordig op ongeveer 0.6 – 1%. In 2005 verkochten ze bijvoorbeeld nog 640.000 eenheden en in 2019 waren dit er 126.000. (19)

12. Pontiac

Pontiac Logo | evolution history and meaning

Pontiac was een bekend automerk wat onderdeel was van GM. Echter, in 2009 heeft GM de stekker uit dit merk getrokken mede doordat het merk bijna failliet was. Dit kwam dan weer mede door de financiele crisis en Pontiac was simpelweg niet in staat om dit zelf goed te overleven.

Toch deed het merk het voor de financiele crisis best goed. Pontiac verkocht jaarlijks zo’n 250.000 – 500.000 eenheden (al zakte dit wel langzaam af). (20)

In Nederland is het merk Pontiac nooit aan de orde geweest.

13. Hummer

Hummer Logo - Marques et logos: histoire et signification | PNG

Als we de cijfers mogen geloven dan heeft Hummer in Nederland totaal 47 eenheden verkocht van de Hummer H2 in de periode 2003 – 2005 (21). In de Verenigde Staten lagen die cijfers iets hoger. Daar verkocht dit merk tussen 2002 – 2010 jaarlijks ongeveer 10.000 – 70.000 eenheden waarvan de Hummer H2 het populairst was. (22)

Net als Pontiac heeft ook Hummer de crisis destijds niet overleeft omdat ook Hummer onderdeel was van het noodlijdende General Motors. Echter de verwachting is dat GM vanaf 2021 weer een Hummer op de markt wil brengen al zal Hummer in dit geval een onderdeel zijn van GM in plaats van een apart merk.

14. Mercury

Mercury Logo | evolution history and meaning

Als er een ding duidelijk wordt in deze lijst dan is het wel dat de financiele crisis van 2008 een groot onderdeel van de Amerikaanse automerken vernietigd heeft. Mercury is een ander Amerikaans merk wat onderdeel was van Ford en (net als Lincoln) het luxesegment van de Amerikaanse automarkt bediende.

Tussen 2002 – 2010 verkocht Mercury jaarlijks zo’n 100.000 – 250.000 eenheden per jaar (al was dat wel langzaam aan het dalen). Toen er echter heel weinig vraag was naar dit luxesegment (en Ford ook nog Lincoln in zijn porfolio had) werd besloten Mercury uit de roulatie te halen. (23)

In Nederland is Mercury nooit verkocht.

15. Plymouth

Over Plymouth kunnen we eigenlijk niet zoveel vertellen. Het merk is in de Verenigde Staten onstaan rond 1928 en was aan het einde van zijn bestaan onderdeel van Chrysler. In 2001 is het van de markt afgehaald omdat het simpelweg niet zo populair was als Chrysler of Dodge zelf. Verkoopcijfers van die periode zijn helaas niet beschikbaar.

16. Saturn

Saturn was een ander merk wat onder het bewind van GM in 2010 al zijn dealers heeft moeten sluiten. Het merk was in 1990 opgericht en ging de competitie aan met andere auto’s in het middensegment. De verkoopcijfers waren met 170.000 – 280.000 eenheden per jaar heel redelijk te noemen en zo wist Saturn een marktaandeel van 1.5% te bemachtigen.

Echter, het merk was niet heel erg populair en dat zorgde er in combinatie met de zware financiele periode van GM voor dat in 2010 elke vorm van verkoop gestopt werd. (24)

17. Oldsmobile

Het zal je niet echt verbazen maar ook Oldsmobile een merk wat in de jaren ’90 door General Motors op de markt is gebracht en wat het rond 2004 weer van de markt heeft gehaald. Al moeten we daar wel bij vermelden dat het merk zelf al rond 1908 bestond.

Oldsmobile verkocht in de jaren ’90 zo’n 250.000 – 300.000 modellen en had een marktaandeel van 3%. Echter, in het begin van de jaren 2000 zakte dit snel af en in 2003 werden er nog maar 125.000 eenheden verkocht en had het merk een marktaandeel van 0.75%.

Het gebrek aan winstgevendheid is uiteindelijk ook waarom General Motors het merk van de markt heeft gehaald.

Nieuwste blogs