Citroën DS4: 6 Meest Voorkomende Problemen


witte citroen ds4

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Citroën DS4. Als je een nieuwe of tweedehands DS4 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de DS4 op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Overstuur Bij Veel Gas Geven

De Citroën DS4 krijgt van veel automobilisten complimenten vanwege de kwaliteiten op de weg en gecontroleerde gevoel wat je krijgt tijdens het rijden. Alleen tijdens het rijden onder winterse omstandigheden is dit soms iets minder. Wanneer het wegdek glad is, kun je iets overstuur hebben wanneer er (te) veel gas wordt gegeven. De auto vangt dit vaak op, ook in de bochten, waardoor het niet een heel erg groot probleem vormt. Toch is het wel reden om extra voorzichtig te zijn wanneer het glad is op te weg en je op pad wilt gaan met de DS4. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. ABS Regelaar

Uit verschillende onderzoeken, rijtesten en beoordelingen komt naar voren dat de regelaar van de ABS een vrij zwak punt is van de Citroën DS4. Wanneer je dit als bestuurder aan den levenden lijve ondervindt, zorgt het voor allerlei vervelende situaties. Voorbeelden hiervan zijn foutmeldingen of nog erger, een wiel wat helemaal geen remdruk meer heeft. Op dergelijke momenten werkt het ABS niet meer. 

Iedere eigenaar van een DS4 zal het al gauw merken als er iets als dit aan de hand is. De auto trekt dan namelijk scheef tijdens het remmen. Dit wordt normaal gesproken toegeschreven aan een remklauwen die kapot zijn, maar bij deze auto blijkt het vaak aan de ABS regelaar te liggen. Mochten het wel de remklauwen zijn, dan komt het probleem vaak stukje bij beetje tot stand. Bij de ABS regelaar gebeurd dit veel acuter. Mocht dit zo zijn, dan zit er niets anders op dat bij de garage zo snel  mogelijk de ABS regelaar te laten vernieuwen.

Ondanks dat het in het begin misschien nog een beetje een onschuldige complicatie lijkt, is de rekening dit vaak niet. Alleen dit onderdeel zelf kost vaak al tussen de 300 en 400 euro, en dan zijn daarbij nog niet de kosten berekend voor de uren werk die erin gaan zitten om dit klusje te klaren. Omdat je echter weinig keuze hebt, zal het toch gedaan moeten worden. Daarom is het te hopen dat het op het moment dat dit gebeurd nog onder de garantie valt.   

Ben je in de markt voor een Citroën DS4, bekijk dan onderstaande video voordat je tot aankoop overgaat.

3. Kapotte Katalysator

De katalysator is een onderdeel wat een belangrijke rol vervult bij de Citroën DS4. Het zet namelijk de uitlaatgassen die verkeerd zijn om naar stoffen die veel minder schadelijk zijn. Al decennia lang is het voor autoproducenten verplicht om deze in iedere auto te installeren. Er zijn twee soorten, namelijk heterogene en homogene katalysatoren. Voorbeelden van een aantal van de stoffen die hierdoor worden omgezet zijn:

  • Stikstof
  • Waterdamp
  • koolstofdioxide

Een katalysator gaat onder de meeste omstandigheden heel erg lang mee. In het geval van de Citroën DS4 blijkt dat echter nog wel eens tegen te vallen. Het gevolg is dat het onderdeel vaak relatief vroeg aan vervanging toe is, al lijkt ook weer niet iedereen hier last van te hebben. Maar toch gebeurd het bij menig DS4 dat het onderdeel niet de levensduur van de auto heeft, en dat is een probleem. Een goed werkende katalysator is namelijk wettelijk verplicht in Nederland, maar ook in veel andere landen. Heb je deze niet of is deze defect, dan kun je daarvoor een flinke boete krijgen als dit aan het licht komt.

Maar voordat het ooit zover hoeft te komen, is het goed om te weten hoe je erachter kunt komen dat er überhaupt wat aan de hand is met dit onderdeel. Gelukkig kan dit aan de hand van een vrij eenvoudige test of controle. Allereerst kun je er met je vuist even tegenaan kloppen. Wanneer je aan de binnenkant van alles hoort bewegen, is de kans reëel dat het niet helemaal goed zit. Ook als je deze uit zichzelf hoort rammelen is er in negen van de tien gevallen wat aan de hand.

Als er geen andere oplossing meer is dan het vervangen van de katalysator, is het raadzaam die door een expert te laten doen. Wanneer mensen dit zelf doen die niet voldoende kennis van zaken hebben, gaat er vaak van alles mist. Dit resulteert in bijvoorbeeld waterplassen onder de auto of een motorlampje wat zal gaan branden, waarna je alsnog terug kunt naar de garage. Daarbij moeten we wel vermelden dat het vervangen van de katalysator voor een Citroën DS4 niet goedkoop is. Inclusief arbeidskosten en BTW ben je hier al snel 350 euro voor kwijt.   

4. Erg Krap Achterin

Het moet eerlijk worden toegegeven dat de meeste mensen die een Citroën DS4 simpelweg lyrisch zijn. En dit om allerlei verschillende reden, van het weinige verbruik tot de wegligging en de sportieve look van de wagen. Een klein minpuntje wat wel handig is om rekening mee te houden, is dat het voor mensen met een gezin niet de ideale auto lijkt te zijn.

Dit heeft vooral met het ontwerp te maken. Er zijn wat klachten te vinden over de krappe ruimte achterin. Dit kan al snel een vervelend punt gaan worden wanneer er met veel inzittenden tegelijkertijd wordt gereisd. Iedereen die aan de lange kant is en boven de 1 meter 80 uitkomt zal geen hele prettige rit hebben wanneer hij of zij achterin moet plaatsnemen.

5. Koelvloeistof-temperatuursensor Lekt

De CS4 is uitgerust met een 1,6 liter THP-benzinemotor. Een bekend minpuntje van deze motoren is dat de koelvloeistof-temperatuursensor vaak problemen heeft en lekt. Als bestuurder is dit op meerdere manieren waar te nemen. Misschien wel de bekendste indicator is dat een koude start zeer moeizaam kan gaan, terwijl de motor ook vrij onregelmatig kan draaien. Er kan koelvloeistof weg gaan lekken en dat heeft nare gevolgen.

Wanneer de koelvloeistof begint te lekken is het gevolg dat deze richting de kabelboom gaat. Daarna bereikt deze de computer die verantwoordelijk is voor het aansturen van de motor. Deze is daar natuurlijk niet goed tegen bestand, waardoor er kortsluiting ontstaat. Dit is te merken doordat de motor zal afslaan. Als dit gebeurd helpt het vaak al een heel stuk om dit droog te maken of dit te laten doen. Daarna kun je weer verder rijden, maar is het nog steeds niet echt opgelost. Daarvoor zul je namelijk de koelvloeistof-temperatuursensor moeten vervangen. Dat is niet al te duur, want het onderdeel zelf kost rond de 15 euro.

6. Benzinelucht In De Auto

Vanwege de problemen met de onregelmatig draaiende benzinemotor ontstaan er nog wat vervelende bijkomstigheden. Zo is er bijvoorbeeld een sterke benzinelucht te ruiken in de auto wanneer dit gebeurd. Dat duidt erop dat er iets niet goed is met de aansluiting van de brandstofleiding. Deze zit niet goed op de inspuit galerij aangesloten, waardoor de lucht wordt veroorzaakt en in de auto binnen kan dringen.

Om dit snel op te lossen wordt de boel vaak vastgezet. Dit gebeurd bijvoorbeeld wanneer je met pech langs de weg staat. Wil je het echter voor de lange termijn opgelost hebben, dan zal het bij de garage moeten worden gerepareerd. Hier kan men ervoor zorgen dat het definitief wordt opgelost zodat je zonder brandstofgeur in de wagen weer op weg kunt.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs