Citroën Cactus: 5 Meest Voorkomende Problemen


gele citroen cactus

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Citroën Cactus. Als je een nieuwe of tweedehands Cactus wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de vijf grootse mankementen van de Cactus op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Krukassensor

Voor de aandrijving bevindt zich in de motor van de auto onder andere de krukas. Deze wordt gemonitord door een sensor en die bevindt zich ergens onderin het motorblok. Vooral bij de Citroën Cactus komt het vrij vaak voor dat er problemen ontstaan met deze krukassensor. Wanneer dit het geval is, zal dat merkbaar zijn doordat de motor slecht gaat lopen of zelfs helemaal uitvalt. Door de auto uit te lezen komt men erachter dat het om de krukassensor gaat, al komt dat niet altijd gelijk naar voren.

Soms is het vrij moeilijk om te bepalen of het probleem in de nokkenas- of krukassensor zit. De nokkenassensor zit echter in het bovenste stuk van de motor. Bij de Cactus ligt het probleem vaak aan de krukassensor, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. De eerste tekenen voordat een motor uitvalt is dat deze gaat schokken of sputteren. Wanneer dit gebeurd moet je het dus goed in de gaten houden en het liefst zo snel mogelijk een expert ernaar laten kijken.

Het goede nieuws is dat de krukassensor relatief toegankelijk is in vergelijking met veel andere soorten onderdelen. Hiervoor hoeven er slechts een stekkertje en een boutje verwijderd te worden, waardoor het repareren of vervangen hiervan niet heel erg lang in beslag zal nemen. Het onderdeel zelf kost maar een paar tientjes, en vanwege de vrij korte reparatietijd zal de totale rekening voor het vervangen van de krukassensor daarom vaak meevallen. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Automaat Geeft Problemen

Dit is niet direct een heel groot probleem, en er is ook niet echt iets aan te doen. Het heeft namelijk meer met de auto zelf te maken. Er zijn een aantal bestuurders die klagen over het functioneren van de automaat, en dan vooral in bepaalde situaties. Dit schijnt niet heel lekker te rijden in specifieke situaties. Bijvoorbeeld wanneer je in de file staat en vaak opnieuw moet optrekken en daarna weer op de rem moet. Hetzelfde kan worden gezegd van korte ritten in de stad, wanneer je onder andere met veel stoplichten en andere momenten dat je moet wachten te maken krijgt. Wanneer je dus veel in deze situaties komt vanwege de routes die je aflegt of de dingen waarvoor je een auto gebruikt, is de Citroën Cactus misschien niet de perfecte wagen voor jou. 

Ben je in de markt voor een Citroën Cactus occasion, bekijk dan zeker onderstaande video. Het is een occasion test van een Cactus.

3. Auto is erg gevoelig voor wind

Ook dit is iets wat niet gelijk met een reparatie op te lossen is, maar waar wel veel mensen het over hebben. De Citroën Cactus maakt namelijk veel geluid tijdens het rijden, en lijkt het daarbij met name in bepaalde weersomstandigheden niet makkelijk te hebben. Als er bijvoorbeeld veel wind staat, valt het op dat deze auto daar erg gevoelig voor is. Verder wordt daar in veel recensies echter wel bij gezegd dat er buiten dat niet veel op dit voertuig is aan te merken. 

4. Waterpomp Gaat Stuk

De waterpomp is verantwoordelijke voor het koelen van de motor. Deze pompt koelvloeistof door het motorblok om dit voor elkaar te krijgen en heeft daarmee een belangrijke functie door ervoor te zorgen dat de motor niet oververhit raakt. De thermostaat regelt dat er een klepje open gaat wanneer er een bepaalde temperatuur wordt bereikt. Wanneer er iets mis is met de waterpomp wordt dit hele proces verstoort. Laat je hier vervolgens niets aan doen, dan bestaat de kans dat de motor oververhit zal raken, met alle gevolgen van dien.

De waterpomp is bij de Citroën Cactus een van de zwakkere onderdelen, want er zijn verschillende verhalen bekend waarbij deze vroegtijdig aan vervanging toe bleek. Wanneer dit het geval is, kun je vaak op verschillende manieren merken dat er iets niet helemaal goed gaat. Let daarom extra goed op als je een van de volgende dingen waarneemt, want deze kunnen goed duiden op problemen met de waterpomp:

  • Vaak moeten bijvullen van de koelvloeistof
  • Verhoogd brandstofverbruik
  • Temperatuurmeter van de koelvloeistof die gelijk naar 90 graden schiet

Wanneer je niets doet aan de bovenstaande dingen, zal er een lampje gaan branden wat aangeeft dat de motor te warm is. Krijg je deze waarschuwingen niet of doe je er niets aan, dan raakt de motor oververhit en komt er stoom onder de motorkap vandaan. Om dit alles en erger te voorkomen doe je er goed aan de auto na te laten kijken en de waterpomp te laten vervangen als dit daadwerkelijk de oorzaak van het probleem blijkt. De kosten van deze reparatie inclusief arbeidsloon en BTW zijn 115 euro.   

5. Versleten Remschijven

Remmen die in optimale staat zijn zorgen ervoor dat er zo veilig en comfortabel mogelijk gereden kan worden in de auto. Dit is bij de Citroën Cactus niet anders. De remschijven zijn in dit proces echter een onderdeel wat nog weleens wat extra aandacht vraagt. Sowieso zijn deze enorm gevoelig voor slijtage en gebeurd het lang niet alleen bij dit Citroën model dat ze vroegtijdig aan vervanging toe zijn. Toch zijn er veel beoordelingen van andere Cactus rijders waarin naar voren komt dat de remschijven vaak vroegtijdig vervangen moeten worden.

Mochten remschijven niet op tijd worden vervangen wanneer hiermee iets aan de hand is of ze versleten raken, dan wordt remmen steeds lastiger. Het is niet zo dat dit onderdeel er ineens mee stopt, maar je merkt wel dat het op een gegeven moment snel minder kan werken. Dat resulteert onder andere in een veel langere remweg, terwijl de auto ook scheef kan gaan trekken wanneer er geremd dient te worden. Allemaal situaties die natuurlijk beter voorkomen kunnen worden en in bepaalde gevallen erg gevaarlijks kunnen zijn.

Naast de eventuele gevolgen maken remschijven die niet meer goed werken een verschrikkelijk geluid. Doordat er ijzer op ijzer komt geeft dit een hoog piepend geluid wat enorm naar klinkt. Gelukkig hoef je het vaak niet zover te laten komen. De auto zal namelijk daarvoor al aangeven dat deze niet meer optimaal functioneren. Er zijn indicatoren voor op het dashboard die je dit zullen vertellen als het zover is. Mocht dit niet gebeuren, dan zul je het zelf ongetwijfeld al herkend hebben aan de hierboven genoemde oorzaken. Wanneer je niet snel genoeg ingrijpt kan dit tevens een negatieve invloed hebben op allerlei andere onderdelen.

Voordat de rekening door allerlei andere mankementen nog veel hoger oploopt, is het het beste om voor nieuwe remschijven te gaan. Hoeveel dit precies kost is afhankelijk van welke uitvoering van de Cactus je precies zult rijden. Gemiddeld liggen de kosten echter rond 100 euro en dat is inclusief de kosten voor de arbeid en bijkomende belastingen. Daarbij duurt de reparatie niet al te lang, want binnen een uur is het vaak geregeld en kun je weer veilig op weg. 

Nieuwste blogs