Citroën C6: 6 Meest Voorkomende Problemen


zwarte citroen c6

Wat zijn de meest voorkomende problemen van een Citroën C6. Als je een nieuwe of tweedehands C6 wilt aanschaffen dan is dat natuurlijk een hele relevante vraag. In deze blog hebben we de zes grootse mankementen van de C6 op een rijtje gezet. Hieronder duiken we als eerste tot in detail in de problemen die we zojuist besproken hebben. Daarnaast kijken we ook hoe je ze kunt herkennen als je een tweedehands auto wilt aanschaffen en hoeveel het zou kosten om het probleem op te lossen. Lees snel verder!

1. Snel Slijtende Fuseekogel

Van de vele onderdelen waaruit de Citroën C6 bestaat lijkt de fuseekogel een van de meest kwetsbare. Er zijn meerdere verhalen bekend waarbij mensen aangeven dat deze al erg vroeg vervangen moest worden door slijtage. Hoewel dit niet geheel ongebruikelijk is, hoort het niet zo vroeg al voor te komen. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je problemen met dit onderdeel kunt herkennen, zoals onder andere de volgende:

  • Een krakend geluid bij het in- of uit veren
  • Een knik in het stuur tijdens het insturen

Ondanks dat het soms lastig blijft om precies in te schatten wanneer dit onderdeel aan vervanging toe is, zijn de bovenste twee zaken goede indicatoren. Probeer hier dus extra goed op te letten zodat je er op tijd bij bent als de fuseekogel niet meer optimaal werkt. Er echt zeker van zijn dat het niet goed zit met dit onderdeel kun je vrijwel alleen bij de garage laten controleren. Op de brug kan er dan gekeken worden met behulp van een krik. De garage zal controleren hoe het zit met de speling tussen het fuseestuk en de draagarm. 

Als aan de hand van een paar kleine testen die garages vaak uitvoeren om dit te zien blijkt de de fuseekogel aan vervanging toe is, kun je dit beter maar gelijk laten doen. Er zitten veel onderdelen aan gekoppeld die in een dergelijk geval ook allemaal het risico lopen kapot te gaan, waarna je nog vele malen verder van huis bent. De kosten voor het vervangen van een fuseekogel voor de Citroën C6 liggen tussen de 115 en 140 euro, inclusief arbeidsloon en BTW. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Prijzige Reparaties En Onderhoud

De Citroën C6 is een vrij zeldzame wagen. Dat is op zich natuurlijk alleen maar leuk. Het betekent dat er niet enorm veel exemplaren van dit model zijn geproduceerd (een kleine 24.000 in totaal) waardoor de kans wat kleiner is dat veel andere mensen dezelfde auto zullen hebben. Het feit dat het zo’n zeldzame uitgave is zorgt echter tevens voor een aantal nadelen.

Zo werkt de C6 onder andere met een aantal zeer specifieke systemen, waarvan de hydraulische vering een goed voorbeeld is. Wanneer hier iets mee aan de hand is of je nieuwe onderdelen nodig hebt, is de keuze qua garages niet heel groot. Daardoor ben je al snel veroordeeld tot een merkdealer of monteurs die hier echt in gespecialiseerd zijn.

Mocht je niet de eerste eigenaar van de auto zijn, dan is het tevens ergens belangrijk dat het onderhoud door je voorganger ook goed is uitgevoerd. Laat dit dus goed controleren voor aanschaf van de auto, zodat je niet later voor allerlei verrassingen kunt komen te staan. 

Hoewel je al snel meer zult moeten betalen voor reparaties omdat je vrijwel altijd naar de merkdealer moet, heeft het ook zo zijn voordelen. Je hebt altijd iemand om op terug te vallen als iets niet goed wordt gerepareerd en je ontloopt het risico dat je dit bij een garage laat doen die niet genoeg expertise in huis heeft voor deze specifieke auto.  

Ben je in de markt voor een Citroën C6, bekijk dan onderstaande video. Deze Citroën C6 heeft al meer dan 415.000 kilometer op de teller staan.

3. Ratelende Geluiden Bochten

Een ratelend geluid in de bochten kan op van alles wijzen, ook bij de Citroën C6. Dat maakt het nog weleens lastig om vast te stellen wat er precies aan de hand is. Mocht het echter zo zijn dat het geluid dusdanig duidelijk te horen is dat het niet goed aanvoelt, dan moet er wel naar gekeken worden. Er hoort bovendien sowieso niet echt een geluid hoorbaar te zijn, zeker niet wanneer dit specifieke gebeurd in de bochten.

In de meeste gevallen duidt dit bij de Citroën C6 op problemen met de wiellagers. Deze staan er namelijk bekend om aardig gevoelig te zijn voor slijtage. Met deze kennis in het achterhoofd doe je er goed aan extra goed op te letten op deze geluiden. Mocht je ze horen dan is dit dus negen van de tien keer een teken dat er iets met de wiellagers moet gebeuren. Gelukkig kosten wiellagers maar rond de 50 euro per stuk, waardoor het niet ontzettend duur is deze te laten vervangen. 

4. Slotbouten moeten worden vervangen

De slotbouten blijken een aardig gevoelig onderdeel van de C6. Na een tijdje hebben meerdere automobilisten opgemerkt dat deze zacht worden, zoals dat heet. Dat betekent eigenlijk dat ze heel snel stuk zullen gaan wanneer je deze los wilt draaien. Dit maakt het extra moeilijk om deze specifieke bouten te vervangen of los te krijgen.

Vaak is het gevolg dat ze moeten worden uitgeboord. Dit is niet echt een makkelijke klus, en het neemt aardig veel tijd in beslag in vergelijking met het simpelweg vervangen hiervan. Daarom kiezen veel monteurs ervoor ze preventief te vervangen. Als je deze mogelijkheid hebt doe je er goed aan dit gelijk te doen, aangezien de bouten zelf slechts een paar euro per stuk kosten. 

5. ABS-sensoren Die Stuk Gaan

Er is een waarschuwingslampje op je dashboard wat het aangeeft als er iets aan de hand is met de ABS-sensoren. En wat blijkt? Het komt regelmatig voor dat dit bij de Citroën C6 het geval is. Ook bij auto’s die net nieuw zijn en hier dus nog geen last van zouden moeten hebben. Vaak betekent een dergelijke melding niet dat er grote problemen zijn, maar een beetje vervelend blijft het wel.

Voordat je denkt dat het hele systeem kapot is of niet meer functioneert, dat blijkt zelden of nooit het geval bij deze melding. Vaak kan het simpel worden opgelost door iets kleins te vervangen of een software update te doen. Maar het blijft wel iets om scherp op te zijn. Wanneer het wel daadwerkelijk aan de sensoren ligt zal het een ander verhaal worden, ook qua kosten.

6. Veerbollen Hydraulische Vering Geeft Problemen

We noemden het eerder al even, maar de hydraulische vering kan voor problemen zorgen en is iets dat soms om extra aandacht vraagt. Het gaat dan vooral om de veerbollen van deze hydraulische vering. Wanneer je een auto hebt die veel kilometers heeft gereden wordt de kans steeds groter dat hier problemen mee ontstaan. Zo kan er vloeistof gaan lekken. Dit komt met name voor bij het reservoir en bij de pomp die daaronder ligt. Rijdt je in een Citroën C6 met een hoge kilometerstand? Let hier dan extra goed op.

Er wordt vaak gezegd dat de veerbollen onderdelen zijn die de hele levensduur van een auto mee zouden moeten kunnen gaan. Vaak is dat ook zo, maar is het geval van de C6 vaker niet dan wel. Wanneer deze zijn vervangen zul je als bestuurder merken dat het rijgedrag snel verbeterd. Het is moeilijk te zeggen wanneer deze precies aan vervanging toe zijn, soms gebeurd dat al rond de 100.000 gereden kilometers, maar meestal nog iets later, tussen de 150.000 en 200.000 gereden kilometers.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs