BMW X3: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


blauwe bmw x3

De BMW X3 is een van de populairste SUV’s die BMW al sinds 2003 in productie heeft. Dit zorgt er ook voor dat er een aardig grote tweedehandsmarkt voor deze auto’s is. Echter, waar moet je op letten als je een tweedehands BMW X3 wilt aanschaffen?

De meest voorkomende problemen van een BMW X3 zijn als volgt: de waterpomp werkt niet goed, de roetfilters lopen vol of de krukassensor werkt niet naar behoren. Verder kan de thermostaat ermee stoppen en is het alarmsysteem iets te gevoelig afgesteld.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Waterpomp Werkt Niet Goed

Er zijn een aantal veel voorkomende problemen met de BMW X3. Het is goed om hierop te letten, want door tijdig te constateren dat er iets aan de hand is voorkom je vaak grotere schade en hogere kosten. Een goed voorbeeld hiervan is de waterpomp die niet altijd goed werkt. Mocht dit voorkomen dan wordt de motor vaak te heet. Als daar niets aan gedaan wordt kan er motorschade ontstaan en ben je nog veel verder van huis. De auto kan tevens veel geluid gaan maken, waaraan dit onder andere te herkennen is.

Mocht je het gevoel hebben dat de waterpomp niet goed werkt of de motor oververhit aan het worden is, dan kun je daar zeker wat aan doen. Indien de airconditioning aanstaat is het een aanrader om deze als eerste uit te zetten. Deze werkt via een compressor die ervoor zorgt dat de motor meer werkt te doen heeft. Door deze uit te schakelen ontlast je de motor dus al een heel stuk. De verwarming draaien helpt in dit geval ook, omdat deze de warmte van de motor deels af zal voeren. Dat is echter een minder fijne oplossing wanneer het erg warm weer is.

Mochten je bepaalde van deze dingen opvallen, dan kan het nodig zijn om de waterpomp te vervangen. Daarmee voorkom je dus dat er nog meer schade aangericht wordt die invloed op de motor kan hebben. Bovendien is de waterpomp vervangen in dat geval vele malen goedkoper. Dit kost, inclusief het werk en de BTW, vaak rond de 100 euro. Dat is geenszins vergelijkbaar met de kosten die er ontstaan wanneer de motor schade oploopt.

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Roetfilters Lopen Vol

Vollopende roetfilters komen vooral veel voor bij diesel uitvoeringen van de BMW X3. Nu is het reeds bekend dat je met diesels beter langere afstanden kunt afleggen, wat dan ook voor veel mensen de reden is om voor een dieselvoertuig te kiezen. In het geval van de BMW X3 is dit nog meer, omdat de roetfilters anders erg snel kunnen vollopen. DIt gebeurd vooral bij kleindere afstanden en dus doe je er goed aan om deze zoveel mogelijk te vermijden.

Als je hier niet op let kunnen de roetfilters stuk gaan waarna ze vervangen zullen moeten worden. En de kosten voor een nieuw roetfilter liggen alweer een stuk hoger dan bij een nieuwe waterpomp het geval is. Hiervoor ben je namelijk rond de 500 euro kwijt. Maar er is ook goed nieuws, want naast het vermijden van korte afstanden kun je nog meer doen om dergelijk leed te voorkomen.

Door goed op te letten en het roetfilter regelmatig te laten reinigen, zorg je ervoor dat deze niet snel vol zal lopen. Om er zeker van te zijn dat je geen last krijgt van dit probleem, kun je het beste om de 4 maanden de roetfilters schoon laten maken. Dat klinkt misschien als erg veel, maar zal er wel voor zorgen dat je hier geen last van hebt. Daarbij is het een kleine moeite die een hoop kosten kan besparen.  

Bekijk onderstaande video over het aankoopadvies van een BMW X3 voordat je tot aankoop overgaat!

3. Krukassensor

Klachten over de krukassensor komen nog weleens voor bij BMW en de X3 is daar geen uitzondering op. Vaak wordt er gedacht dat dit aan de automatische versnellingsbak ligt, en dat hier niets aan gedaan hoeft te worden, terwijl dit in de praktijk vaak wel zo is. Ook blijkt het vaak helemaal niet aan de automatische versnellingsbak te liggen. Daarom is het handig om te weten hoe je deze problemen kunt herkennen en wat je er eventueel aan kunt doen. Erger voorkomen is daarbij vaak raadzaam, voordat het verder uit de hand loopt. Problemen met de krukassensor kun je onder andere herkennen aan:

  • Haperingen tijdens hoge snelheid
  • Een schok wanneer je stilstaat, bijvoorbeeld bij een stoplicht
  • Ontbreken van voldoende trekkracht

Het is overigens vaak maar beter ook dat het niet de automatische versnellingsbak is. Omdat de symptomen voor problemen hiermee overeenkomen met degene die hierboven zijn genoemd voor de krukassensor, is het verklaarbaar dat hier vaak aan wordt gedacht. De kosten voor beide problemen kunnen echter aardig verschillen. En het vervangen van de krukassensor is stukken minder duur dan het verhelpen van problemen met de versnellingsbak. Dit loopt vaak op in de duizenden euro’s, terwijl het vervangen van de krukassensor ongeveer 440 euro kost inclusief arbeidskosten en BTW.

4. Thermostaat Stopt Ermee

Het is algemeen bekend dat de thermostaat van de BMW X3 er nog wel eens mee stopt, net als de waterpomp. Daarom is het belangrijk om goed de temperatuur van de motor in de gaten te houden. Hieraan kan namelijk worden gezien of er dergelijke problemen zijn. Een motor die niet goed op temperatuur komt geldt vaak als een duidelijke indicatie van een probleem met de thermostaat, net als een fan die constant zal blijven draaien.

Als een van deze zaken begint op te vallen, zal de thermostaat hoogstwaarschijnlijk vervangen moeten worden. De auto wordt niet meer goed warm en dat is allesbehalve goed. Tijdig actie ondernemen is dus gewenst. Omdat een bepaalde temperatuur nodig is voor een verbrandingsmotor om optimaal te functioneren, is een goede werking van de thermostaat essentieel.

Er wordt veel energie verspild wanneer de motor niet goed warm wordt. Bovendien heeft de motorolie problemen om goed door te kunnen komen op bepaalde punten, wat dan weer vroege slijtage tot gevolg kan hebben. Kortom, een niet goed functionerende thermostaat kan op veel meer plaatsen schade aan gaan richten, mits er wat mee wordt gedaan. De thermostaat opent het koelcircuit waardoor koelvloeistof naar de radiateur kan stromen. Dit wordt aangedreven door de waterpomp, die het dus ook extra zwaar heeft wanneer de thermostaat niet naar behoren werkt en daardoor eerder kapot gaat.   

Het vervangen van de thermostaat is gelukkig niet een al te dure klos. Wanneer je dit bij een erkende garage laat doen ben je meestal ongeveer 200 euro kwijt voor alle kosten bij elkaar. Wel is het belangrijk snel te handelen, want zoals je hierboven al hebt gelezen kunnen er al gauw veel meer problemen ontstaat als dit niet gebeurd.

5. Alarmsysteem Is Erg Gevoelig

Aan de ene kant mogen we dit misschien geen probleem noemen. Want kan een alarmsysteem echt te gevoelig zijn? Bij de BMW X3 zal het alarm in ieder geval niet snel iets missen. Dat lijkt in eerste instantie alleen maar mooi, maar kan na verloop van tijd ook wel eens vervelend worden. Bepaalde BMW modellen, waaronder de X3, hebben een ingebouwd alarmsysteem dat extreem gevoelig is voor alles wat er van buitenaf kan gebeuren.

Het gevolg hiervan is dat de auto soms niet open wil gaan of wil starten, terwijl je als bestuurders geen idee hebt waar dit aan kan liggen. Vaak kan dit alsnog wel worden opgelost, zij het met hulp van de garage of de wegenwacht, maar het kan wel wat tijd kosten. Zeker wanneer je geen enkel idee hebt waar het vandaan kan komen. Daarbij ontstaat het probleem dat wanneer dit vaker gebeurd, je er minder snel van op zal kijken, ook wanneer er een keer wel echt iets aan de hand is.

Zorg ervoor dat je altijd de alarmcode hebt en eventueel de app die daarbij hoort op je smartphone. Hierdoor wordt het al stukken makkelijk om problemen op te lossen met (te) gevoelige alarmsystemen. Daarbij is het goed om te weten dat dit type alarm bij productie van de X3 vanaf 2016 niet meer is gebruikt en dus alleen in exemplaren van daarvoor voor zal komen.   

Nieuwste blogs