BMW i3: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


BMW i3

De BMW i3 is een auto die iedereen waarschijnlijk wel herkend van zijn opvallende uiterlijk. Deze hybride BMW is kom je steeds meer tegen op de tweedehandsmarkt en dat roept de vraag op: welke problemen heeft de BMW i3 waar je bij aankoop op moet letten?

Problemen met de BMW i3 komen vaak voor doordat de elektronica niet goed werkt. Zo kunnen er problemen zijn met het opladen, zijn er verschillende software storingen bekend en kunnen de radiatorventilator en stuurbekrachtiging niet goed werken. Daarnaast valt de tweecilinder motor soms uit bij zware belading.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1.    Tweecilinder Motor Valt Uit Bij Zware Belading

Onder bepaalde omstandigheden zijn er problemen bekend met de i3. Hierbij zou het voertuig het ineens uit kunnen vallen. Dit gebeurd overigens voor zover bekend alleen met de uitvoering met de range extender. Het ging zelfs zover dat BMW hier in de Verenigde Staten voor is aangeklaagd.

Wanneer de auto te zwaar beladen is kan de tweecilinder motor zwaar in de problemen raken. Mocht op dat moment de accu ook nog leeg zijn, dan heeft de auto moeite om de snelheid aan te houden, zeker wanneer deze hoger dan 100 kilometer per uur ligt. Dit is iets wat natuurlijk geen enkele autobezitter wil horen. Ineens kan het gebeuren dat de snelheid met 20 tot 30 kilometer per uur terugvalt, wat gevaarlijke situaties op kan leveren.

De versie met range extender kost een 1.200 euro maar functioneert dus niet volgens een aantal eigenaren van de i3. Normaal gesproken gaat deze automatisch aan wanneer het niveau van de batterij laag is. Dit gebeurd nu niet en is dan ook de reden dat deze rechtszaak nu is gespannen. Dat gebeurde dus in de Verenigde Staten, maar voor zover bekend is het probleem nog niet aan het licht gekomen in Europa. Omdat dit nieuws eind 2020 naar buiten kwam is er nog niets bekend over de uitkomst van de zaak. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2.    Problemen Met Opladen

Er zijn wel meer elektrische auto’s die problemen hebben met opladen en vooral in de winterperiode kan dit veel voorkomen. Bij lage temperaturen levert dit soms in de ochtend problemen op waardoor de auto moeilijk kan starten. Dit komt omdat de batterij moeite heeft met laden. Maar de reden waarom de batterij hier moeite mee heeft, kan verschillen. Zo komen onder andere de volgende klachten nogal eens voor:

  • Zelfs nieuwe batterijen zijn leeg
  • Voertuig wordt uitgeschakeld en start niet
  • Batterij raakt ook leeg wanneer deze met een specifieke oplader is geladen

Wanneer het niet eigenlijk niet aan de oplader of de batterij zelf kan liggen, moet er wat anders aan de hand zijn. Is de batterij vrijwel nu en heb je ook al andere opladers geprobeerd? Dan is de kans groot dat de dynamo niet goed werkt of er de brui aan heeft gegeven. Wanneer je de auto nog wel kunt starten maar deze uitschakelt tijdens het rijden en dan niet meer start, dan kan de accu waarschijnlijk de lading niet meer vasthouden. Of het kan een probleem zijn met het elektrische systeem.

Als eerste is het dus essentieel dat er wordt uitgezocht wat het probleem precies veroorzaakt. Ligt het aan de dynamo? Dan is de kans groot dat deze vervangen moet worden. De kosten voor een nieuwe dynamo liggen rond de 200 euro, exclusief reparatiekosten en eventuele BTW. Mocht dit het niet zijn dan kan het toch aan de lader of de accu zelf liggen. Een nieuwe lader zal tussen de 50 en 100 euro kosten. De prijs voor een nieuwe accu zal een stuk hoger uitvallen. 

Ben je in de markt voor een BMW i3, bekijk dan zeker onderstaande video voordat je tot aankoop overgaat!

3.    Software Storingen

Voor de BMW i3 zijn er verschillende meldingen bekend waarbij mensen last hebben van software storingen. Zo zijn er allerlei functies die uit kunnen vallen tijdens het rijden. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het navigatiescherm en de botswaarschuwing. De auto geeft aan geen signaal te krijgen en er is gekraak te horen op het dashboard. Daarbij kan ook het opladen van de auto worden onderbroken, wat dan weer een beetje aansluit op het eerdere probleem hierboven. Ook kan er een software melding worden gegeven over de aandrijflijn. 

Zo is er dus een hele waslijst met allerlei software problemen die voor kunnen komen. Gelukkig ervaren de meeste bestuurders deze zeker niet allemaal tegelijk. Vaak gaat het om een of twee van de bovengenoemde problemen. Ook hoeven deze zeker niet altijd voor te vallen en gebeurd dit soms wat meer sporadisch. Hoe dan ook is het toch vervelend als je hier last van blijkt te hebben.

De officiële dealer kan deze problemen in sommige gevallen verhelpen met een software update. Het zal er een beetje aan liggen welke functies precies last hebben van deze problemen. Maar bijvoorbeeld uitvallen van het navigatiescherm kan hier vaak mee worden opgelost. In andere gevallen ligt het aan de aandrijflijn en moet deze vervangen worden. Als dit het geval is kan dat rond de 300 euro kosten.

4.    Centrale Elektrische Installatie Storing

Storing van de centrale elektrische installatie komt voor zover bekend voor bij i3 modellen die gebouwd zijn in 2013. Dit is van invloed op verschillende functies van het voertuig. Als gevolg hiervan kunnen onder andere de volgende zaken niet werken:

  • Radiateurventilator
  • Rijdynamiek regeling
  • Stuurbekrachtiging

Wanneer je als bestuurder met dit probleem kampt, zijn er altijd verschillende mogelijke oorzaken. Een daarvan is dat de zekeringen niet correct of volgens richtlijnen zijn geïnstalleerd. In de praktijk blijkt dit dan ook het meeste voor te komen wanneer je met een van de bovenstaande mankementen kampt. Om er zeker van te zijn dat er geen andere oorzaak is die voor het probleem zorgt, zullen er vaak verschillende mechanische en elektrische systeem tests worden gedaan. Daarbij worden ook de foutcodes gelezen om een goede diagnose te kunnen stellen.

Dit kan alleen door een erkende garage worden opgelost omdat het erg belangrijk is dat op de juiste manier wordt geconstateerd waar de problemen vandaan komen. De werkzaamheden om deze te verhelpen dienen ook door een deskundige gedaan te worden. Als blijkt dat het daadwerkelijk aan de zekeringen ligt, moet de zekeringskast worden vervangen. Deze zit boven de accu en rechts in de motorruimte. De zekeringen zelf kosten vaak maar een paar euro, dus ook als je ze laat vervangen, is dit niet heel duur.   

5.    Achteruitrijcamera werkt niet

Bij de BMW i3 Rex (de versie met de range extender) zijn er door sommige bestuurders problemen geconstateerd met de achteruitrijcamera. Deze komen vooral voor bij exemplaren die in 2015 zijn geproduceerd. Dit probleem is te herkennen aan dat er eerst grijze lijnen op te zien zijn met een oranje verkeerspion. Het scherm verandert daarna even en gaat dan weer terug. Bepaalde gegevens van de sensor blijven echter op het display staan. Mocht je dit ervaren dan is het goed om te weten dat er veel dingen zijn die dit kunnen veroorzaken. Allereerst, en misschien wel het meest logische, kan de camera kapot zijn. Maar kapotte bedrading kan net zo goed de veroorzaker zijn. Net als de batterij overigens.

Wanneer de camera vervangen dient te worden is dat geen makkelijke klus. Hiervoor moet de bumper vervangen worden net als de naderingssensoren. De camera zelf zit namelijk vast aan de bumper met een soort kunstof beugeltje. Deze kan er voorzichtig uitgedrukt worden aan de achterkant, al is dit wel werk wat zeer secuur dient te worden uitgevoerd. Gebeurd dat niet, dan kan het beugeltje breken. Daarna kan de nieuwe camera er dan weer in worden gezet. De prijs om dit te laten doen door een expert is 599 euro.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs