De BMW Active Tourer is een grote 5-zits BMW die in productie is sinds 2014. Het zal niemand daarom verbazen dat er tegenwoordig ook aardig wat tweedehands varianten van deze auto te vinden zijn. Echter, waar moet je op letten als je een tweedehands BMW Active Tourer wilt aanschaffen?
De meest voorkomende problemen van een BMW Active Tourer zijn als volgt: problemen met de krukas, vliegwiel en koppeling die vroegtijdig moeten worden vervangen of een verkeerder nokkenasverstelling. Verder werken bepaalde softwareversies niet naar behoren en kan roest vormen op de achterklep.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!
1. Krukas Problemen
Na april 2015 is in de productie van de motoren in 218i Active Tourer modellen veranderd. Bij alle exemplaren van hiervoor wilde er nog weleens problemen zijn die daarna bij de productie van nieuwere modellen niet meer voor zijn gekomen. Zoals met de krukas bijvoorbeeld. Het gevolg kan in het ergste geval zijn dat de motor helemaal moet worden vervangen. Er zijn gevallen bekend waar dit al na minder dan 50.000 gereden kilometers moest gebeuren.
In latere productiefases is dit wel weer veranderd, waardoor het vooral bij voertuigen voor zal komen die tot april 2015 zijn geproduceerd, want hierna werd het direct weer aangepast. De krukas had in deze vroegere modellen en zogenoemd axiaal lager. Dit was dan weer op een speciale manier ontworpen. Door de koppeling van deze auto’s veel te gebruiken is het risico groter dat er vroegtijdig slijtage optreedt bij het axiaal lager. Nadat dit in de productie werd veranderd zijn er voor zover bekend geen problemen van dergelijke aard waargenomen.
Maar als je wel in het bezit bent van een BMW Active Tourer van voor deze tijd, heb je daar natuurlijk weinig aan. Omdat de krukas zich als het ware in het hart van de motor bevindt, is het niet altijd makkelijk om deze te vervangen. Het gevolg hiervan is dat de kosten enorm hoog kunnen zijn, zeker wanneer er meer onderdelen beschadigd blijken te zijn. Vaak beginnen de kosten voor het vervangen van de krukas rond de 1.800 euro, maar houdt er rekening mee dat deze stukken hoger uit kunnen vallen.
Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!
2. Vliegwiel En Koppeling Moeten Worden Vervangen
Problemen met het vliegwiel en de koppeling treden vaak op als gevolg van de problemen met de krukas. Wanneer als gevolg hiervan, zoals hierboven genoemd, de motor moet worden vervangen, is het goed om hier gelijk op te letten. De motor problemen kunnen er namelijk toe leiden dat het vliegwiel en de koppeling kapot gaan en ook zullen moeten worden vervangen. Het is beter om dit gelijk te laten doen indien nodig. Zo niet, dan speelt dit vaak na bepaalde tijd weer op en moet het alsnog gebeuren, wat dan nog meer kosten op zal leveren.
Na het vervangen van deze onderdelen zal de auto stukken beter gaan schakelen en is het verschil duidelijk merkbaar. Goedkoop is het echter niet om dit te laten doen. Bij een erkende BMW-garage ben je al gauw 2500 euro kwijt. Wanneer je het bij een andere garage laat doen kan het vaak voor minder, namelijk rond de 1500 euro. Toch is het beste om altijd voor een erkende garage te kiezen, zodat je geen onnodig risico loopt.
Ben je in de markt voor een tweedehands BMW Active Tourer, bekijk dan eerst onderstaande video van de road test.
3. Auto Schokt en Ratelt
Na het starten van de auto is er vaak een ratel te horen in de motor. Ook draait deze niet altijd helemaal goed, en dat is allebei uitermate vervelend. In veel gevallen kan dit aan de nokkenasverstelling liggen. Deze moet dus goed worden gecontroleerd en indien nodig vervangen. Soms kunnen er zelfs deeltjes van dit kapotte onderdeel in de motor terecht komen, wat nog veel meer ellende op kan leveren.
Mocht je een BMW Active Tourer rijden en begint deze te schokken en te ratelen, dan is snel actie ondernemen dus gewenst. Het is zaak om de nokkenasverstelling in dat geval zo snel mogelijk te laten vervangen, voordat er dus nog meer onderdelen worden beïnvloed. De kosten van het vernieuwen van dit onderdeel kunnen al snel oplopen tot rond de 500 euro. Dat is overigens exclusief de kosten voor het werk en BTW.
4. Bepaalde Softwareversie Functioneert Niet Goed
Wanneer er zich bepaalde problemen voordoen wordt vaak de software uitgelezen. Dit gebeurd om te kijken of deze bepaalde foutmeldingen geeft. Hiermee kunnen monteurs vaak worden geholpen om er zodoende eerder achter te komen waar bepaalde problemen precies zitten. In het geval van de BMW Active Tourer gebeurd dit dus ook, al is er met een bepaalde softwareversie een probleem gesignaleerd.
Het gaat hierbij om de softwareversie F056-17-XX-XXX. Deze veroorzaakt een probleem met het aansturen en terugkoppelen van het variabele kleppenmechanisme. Dit wordt ook wel het VANOS genoemd voor BMW’s. Deze werkt dus niet goed samen met deze specifieke softwareversie. Hierdoor ontstaan er nog meer problemen. Zo werkt bijvoorbeeld de motor niet altijd optimaal en is er na een koude start stukken minder vermogen dan zou moeten.
Gelukkig is de oplossing hiervoor vrij simpel. Er zal namelijk een nieuwe software update moeten worden gedaan. Dit zal het probleem in dit geval gelijk verhelpen, omdat de oude softwareversie de directe veroorzaker is. Wanneer je denkt met deze klachten te maken te hebben is het dus simpel te verhelpen door gelijk naar de erkende BMW dealer te gaan.
5. Roest Op Achterklep
Er zijn verschillende meldingen bekend van roest op de achterklep van de BMW Active Tourer. Vaak ontstaan er kleine roestplekjes bij deze achterklep en komt dit zelfs al relatief snel voor. Al kunnen de plekken ook stukken groter zijn. De auto hoeft dus niet altijd heel oud te zijn. De kwaliteit van het staal wat in deze auto’s is gebruikt laat nog weleens te wensen over, waarvan dit de gevolgen zijn.
Het beste om te voorkomen dat roest optreedt is de auto zo goed mogelijk onderhouden. Maar zelfs dan kan het voorkomen dat dit ontstaat, en doe je er soms dus niet al teveel aan. Wel kun je het zelf behandelen. Daarvoor moet de roest eerst zoveel mogelijk worden weg geschuurd. Daarna kun je een roestomvormer gebruiken en een anti-roest primer op het oppervlak spuiten. Vervolgens moet er nogmaals geschuurd worden en moet de primer ontvet worden. De laatste stap is om de autolak op te spuiten en deze af te spuiten met de blanke lak. Daarbij is het wel belangrijk er altijd voor te zorgen dat precies de goede kleur wordt gebruikt.
6. Lastig Instappen En Kleine Banken
Van dit ongemak zullen vooral wat langere passagiers die in de BMW Active Tourer met iemand mee willen rijden last hebben, maar het is soms niet al te makkelijk om in te stappen. Wanneer je achterin wilt gaan zitten, moet je goed bukken om ervoor te zorgen dat je niet je hoofd zult stoten. Let in dit geval dus goed op of zeg tegen je passagiers dat ze dit moeten doen. Hetzelfde geldt eigenlijk wanneer er later weer uitgestapt moet worden. Niet dat iemand dan snel het hoofd zal stoten, maar deze zal wel wat moeite hebben om zich uit de auto te hijsen.
Als het toch eenmaal is gelukt om binnen te komen, valt op dat de achterbank niet heel veel comfort biedt. Dit is bij dergelijke uitvoeringen van BMW een bekend probleem. De banken zijn relatief klein waardoor ze voor grote en volwassen mensen niet erg fijn zitten. Zeker voor langere ritten is dit niet echt een aanraden. Helaas is er echter niet heel veel wat je aan dit probleem kunt doen. Het beste kun je ervoor zorgen dat je niet al te veel lange en grote mensen hoeft te vervoeren over al te grote afstanden.