BMW 3 Cilinder: Top 5 Meest Voorkomende Problemen


BMW P54 B20

De 3 cilinder motoren die BMW gebruikt kunnen nog weleens last hebben van verschillende problemen. Downsizen betekent in het geval van motoren namelijk ook vaak inleveren op robuustheid en betrouwbaarheid. Op welke problemen moet je letten bij een BMW met een 3 cilinder motor?

BMW’s met een 3 cilinder motor hebben over het algemeen last van de volgende problemen: de assen raken overbelast, de multiriem moet vervangen worden en de EGR kleppen of de compressors kunnen vastlopen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we alle mogelijk problemen tot in detail en kijken we tegelijkertijd hoe je deze problemen kunt herkennen en wat het kan kosten om dit probleem na aanschaf op te lossen. Lees snel verder!

1. Assen Raken Overbelast

Er wordt bij het ontwerpen van allerlei onderdelen veelal op een aantal dingen gelet in de laatste jaren. Zo moet het steeds efficiënter en kleiner om ruimte te besparen. Vaak werkt dit echter averechts. Ook bij veel BMW 3 cilinder modellen is dit het geval. We gaan je later nog uitgebreid vertellen over dit zogenoemde downsizen. Maar eerst kijken we naar een ander probleem, wat ook deels hierdoor ontstaat.

Op bepaalde draaiende onderdelen wordt steeds meer druk uitgeoefend, juist omdat het allemaal kleiner en efficiënter moet. De balans- en krukassen zijn hier een goed voorbeeld van. Door verschillende oorzaken raken deze eerder in de problemen met allerlei nare gevolgen. De belasting op de krukaslagers en zuigers worden ook alsmaar groter, waardoor deze meer risico lopen het op te geven.

Dit probleem komt opmerkelijk vaak voor bij 3 cilinders, al zit de oorzaak er dus eigenlijk in, dat de onderdelen de last niet kunnen dragen vanwege de manier waarop deze zijn ontworpen. Dat kan schade aan allerlei andere onderdelen tot gevolg hebben. Hierdoor kunnen er dure reparaties ontstaan en dat wenst natuurlijk geen enkele auto eigenaar. 

Als je trouwens een tweedehands auto op het oog hebt is het verstandig om de historie van deze auto na te kijken. Zo weet je of de auto last heeft van de veelvoorkomende problemen. De APK-historie kun je gratis nakijken op de website van kentekencheck.nl. Klik hier om naar de website te gaan en vul het kenteken in van de auto die je op het oog hebt!

2. Motorproblemen

Het begrip downsizen, wat min of meer op verkleinen neerkomt, was er ineens in de autowereld. Alles werd kleiner en daaronder ook de motoren in veel soorten auto’s. Op die manier gingen veel fabrikanten met de tijd mee en het leek in eerste instantie dan ook een goede ontwikkeling. Inmiddels denken veel fabrikanten en mensen zelf daar wel anders over, Het blijkt namelijk lang niet altijd een goede keuze zijn geweest en bij vlagen ontstaan er veel problemen met de kleinere) motoren. Zo ook in het geval van de 3 cilinder van BMW.

De betrouwbaarheid van veel kleinere motors laat het nog weleens afweten. Bij veel vroegere motortesten scoorde deze motoren nog prima op efficiëntie, en ze werden een beetje aan de hand daarvan ontwikkeld. Vandaag de dag wordt de WLTP cyclus als meetmethode gebruikt, en die brengt iets andere resultaten naar voren. Veel 3 cilinder motoren scoren slecht op bepaalde gebieden zoals verbruik. Het gevolg hiervan is dat veel fabrikanten nu juist weer grotere motoren laten produceren.

Veel mensen zitten echter met een voertuig van voor die tijd, en dat kan problemen opleveren. Voortijdige slijtage komt regelmatig voor en dit kan tevens invloed hebben op andere onderdelen. Voorbeelden hiervan zijn problemen met de distributieketting, of aan bepaalde assen, zoals hierboven al werd genoemd. Veel van deze onderdelen hebben hierdoor een grotere kans om het te begeven, met reparatie of vervangen tot gevolg.

Bekijk onderstaande video over de uitleg van de 3 cilindermotor, prachtig grafisch in beeld gebracht!

3. Multiriem Moet Vervangen Worden

Een multiriem werd ook wel een v-snaar genoemd, en het is eigenlijk een meer moderne versie hiervan. Bij BMW 3 cilinder voertuigen komt het vaak voor dat er problemen zijn met dit onderdeel. Dit kan door verschillende oorzaken zijn. Voorbeelden hiervan zijn versleten dynamo’s, ouderdom of een hoge luchtvochtigheid. Als de multiriem slap wordt of gaat piepen weet je zeker dat deze aan vervanging toe is. Vaak gebeurd dit preventief wanneer de auto wordt gekeurd, en bij deze soorten BMW’s dus vaak wat eerder dan normaal is.

Zelf kun je trouwens geregeld controleren of het nog goed gesteld is met de spanning van de multiriem. Dit doe je door deze ongeveer een centimeter in te drukken. Je zult dan gelijk voelen hoe het met de spanning is gesteld. Het kan ook zijn dat je andere dingen ziet, zoals scheurtjes in de riem. Mocht dit zo zijn dan is het raadzaam om gelijk actie te ondernemen en het onderdeel direct te laten vervangen bij een erkende garage.

Het goede nieuws is in dit geval wel dat een multiriem geen heel erg duur onderdeel is. Ondanks dat de kosten altijd kunnen verschillen afhankelijk van wat er precies aan de hand is, valt het over het algemeen mee. De tijd die de garage hieraan kwijt is weegt wat dat betreft ook zwaar mee voor hoe hoog de rekening uiteindelijk wordt. Normaal gesproken liggen de totale kosten voor het vervangen van de multiriem tussen de 80 en 100 euro inclusief arbeidsloon en BTW.  

4. Vastlopende EGR Kleppen

EGR kleppen die vastlopen komen vaak ook tot stand door de problemen met de motor. Door al het downsizen zijn er ook veel externe componenten die hier hinder van ondervinden, waar dit een goed voorbeeld van is. De reden dat dit ontstaan is eigenlijk vrij simpel uit te leggen. De motor is namelijk gewoon te licht voor hetgeen deze te verduren krijgt. De zware belasting die een motor normaal gesproken doormaakt wordt dus minder goed verwerkt, met problemen als vastlopende EGR kleppen als consequentie.

Een EGR klep heeft als functie het verbranden van de brandstof van de auto. Daarbij zorgt het er ook voor dat dit proces efficiënter zal verlopen. Het laat een deel van de uitlaat opnieuw circuleren en door het verbrandingsproces voeren. De verbranding wordt daardoor beter en meer compleet gedaan. Tijdens dit proces vermindert het ook nog eens de schadelijke emissies. De functie van EGR kleppen is dus van groot belang, en daarom wil je niet dat deze vastlopen.

Toch komt het bij menig BMW 3 cilinder voor. Al heeft het niet altijd met het downsizen te maken. Het afleggen van veel korte afstanden en veel stoppen en weer starten heeft ook een negatieve invloed op het functioneren van de EGR kleppen. Wanneer deze niet goed meer werken is het zaak om deze te reinigen, of, als dit niet veel zin meer heeft, te laten vervangen. Omdat het aardig lastig kan zijn om bij dit onderdeel te komen, gaat er in dat laatste meestal veel werk zitten. Een EGR klep vervangen kan dan ook zomaar tussen de 1300 en 1500 euro kosten.

5. Compressors lopen vast

Mankementen aan de compressors zijn de 3 cilinder van BMW helaas niet vreemd. Dat geldt overigens ook voor veel auto’s van andere merken. Hoewel deze onderdelen van zichzelf vrij sterk en robuust zijn, kunnen ze door allerlei andere oorzaken alsnog niet naar behoren werken. Hieronder een aantal voorbeelden van dingen die problemen met de compressors kunnen opleveren:

  • Slechte smering
  • Maken van te korte ritten
  • Lage olietemperaturen
  • Teveel tijd tussen onderhoudsbeurten

Eigenlijk zijn veel van deze klachten vaak het gevolg van elkaar. Zo lopen compressors vast door slechte smering, die ontstaat door het maken van te korte ritten, vaak in de stad, waarbij ook nog vaak gestopt en weer opnieuw gestart moet worden. Hierdoor ontstaan weer (te) lage olietemperaturen. Soms kan het ook komen doordat er niet vaak genoeg onderhoud wordt gepleegd, en er teveel tijd tussen de verschillende beurten zit. In andere gevallen wordt het onderhoud simpelweg niet naar behoren uitgevoerd.

Uiteraard hoort het niet zo te zijn, dat compressors relatief zwak zijn zoals in dit geval. Maar helaas hoort het er vaak wel bij voor BMW 3 cilinder bestuurders. Het beste kun je er dus goed opletten de bovenstaande zaken zoveel mogelijk te vermijden of tegen te gaan. Zorg voor goed onderhoud, wees er zeker van dat er altijd voldoende olie is en probeer niet al te vaak korte ritten te maken.

Nieuwste blogs