Auto Trilt Bij Remmen: De 5 Oorzaken


remschijf

Wat veroorzaakt een auto die trilt bij het remmen? Zoals altijd zijn er met autoproblemen vaak meerdere potentiële oorzaken aan te wijzen. Gelukkig hebben we de meest voorkomende en meest voor de hand liggende problemen vandaag voor je op een rijtje gezet. Hieronder echter eerst een snel antwoord.

Als je auto trilt bij het remmen dan wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door versleten of vervormde rotoren. Deze slijtage wordt veroorzaakt door normaal gebruik. Kosten voor deze reparatie liggen rond de 100 EUR. Soms moeten de remschijven ook vervangen worden. Dan komen de kosten uit op 400 – 500 EUR.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder duiken we eerst dieper in op de problemen met de rotoren. Daarnaast kijken we naar de overige problemen die ervoor kunnen zorgen dat je trillingen voelt tijdens het rijden. Lees snel verder!

1. Versleten Rotoren

Trillingen bij het remmen worden normaal gesproken veroorzaak door een beschadigde of verbogen rotor. Dit is normaal gesproken een gevolg van normaal gebruik en zal dus eens in de zoveel tijd voorkomen. De constante wrijving van de rotor met de remschijven zorgt voor deze verbuigingen.

Een veelvoorkomende oplossing is het laten onderhouden van de rotoren. In dit geval kan de garage de rotoren slijpen totdat deze weer een vlak en egaal oppervlakte hebben.

Dat zorgt ervoor dat je de rotoren niet hoeft te vervangen maar zorgt er wel voor dat de levensduur van je rotoren naar beneden zakt doordat er minder metaal overblijft. Een andere oplossing kan zijn om de rotoren te vervangen.

In beide gevallen zal het niet heel veel kosten om dit probleem op te lossen. Een nieuwe rotor kost bijvoorbeeld 25 – 40 EUR en het installeren duurt ook niet zo lang. Het kan echter ook zijn dat je remschijven tegelijkertijd aan vervanging toe zijn. Dan zal de klus duurder uitvallen. Houdt dan rekening met een euro of 400 – 500.

2. Corrosie Van De Rotoren

Zoals we net al zeiden is slijtage van de rotors in veel gevallen een gevolg van normaal gebruik. Het kan echter ook zijn dat de auto een tijd heeft stilgestaan. Dat kan er namelijk voor zorgen dat het gedeelte van de rotor wat onder de remschijf zit onderhevig is aan corrosie. Als dit het geval is dan gedraagt de rotor zich hetzelfde als een rotor die veel slijtage heeft gehad. Dit vraagt eigenlijk dezelfde oplossing: laten slijpen of vervangen.

3. Versleten Trommelschijven

Sommige auto’s maken gebruik van trommelschijven. Dat is bijvoorbeeld zo bij iets oudere auto’s met een benzine of dieselmotor, maar ook sommige nieuwe elektrische auto’s maken hier gebruik van. Reden daarvoor is dat deze auto’s regeneratief remmen en daardoor minder remkracht nodig hebben. Trommelschijven zijn in dit geval beter bestand tegen vuil en goedkoper te produceren.

Naar verloop van tijd kan het zijn dat deze trommelschijven een iets meer ovale vorm beginnen aan te nemen. Dat zorgt ervoor dat je trillingen in het rempedaal voelt als je begint met remmen. Naast het vervormen van de rotoren kan een technicus ook kijken of de trommelschijven op een andere manier schade hebben opgelopen.

De oplossing voor dit probleem is hetzelfde als het probleem met de rotoren: laten herstellen of vervangen. In dit geval zul je aankijken tegen een klus die een paar honderd euro kost. Houdt rekening met een budget van 400 – 600 EUR.

4. Een Versleten Fuseekegel

Een Fuseekegel is een belangrijk onderdeel van de wielophanging en de stuurinrichting. Dat zorgt ervoor dat je trillingen begint te voelen als deze versleten zijn. Daar moet ik wel direct bij zeggen dat voor versleten Fuseekegels geldt dat je eigenlijk alleen maar een lichte trilling voelt.

Als je een overduidelijk trilling voelt dan is het waarschijnlijk toch gewoon een rotor of een trommelschijf die het begeven heeft. Mocht het toch een fuseekegel zijn dan zijn de kosten vaak enkele honderden euro’s. Nieuwe fuseekegels kosten zo’n 100 – 300 EUR per stuk en daar komen de kosten voor de monteur nog bij.

5. Slechte Uitlijning

Tot slot kan ook een slechte uitlijning van de banden ervoor zorgen dat de auto begint te trillen op het moment dat je begint met remmen. Dit zorgt er in principe voor dat de auto onstabiel aanvoelt als je begint met remmen maar ook dat de banden niet gelijkmatig slijten. Dit probleem kom je vaak tegen als je net een bandenwissel hebt gehad.

Dit probleem gaat vaak gepaard met trillingen in het stuur. Echter, het is goed om te weten dat je slechte uitlijning ook voelt als je gewoon met de auto rijdt (al zal het dan iets minder zijn). Mocht slechte uitlijning het probleem zijn dan zal het zo’n 80 – 100 EUR kosten om dit door de garage te laten oplossen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs