7 Oorzaken Als Auto Bonkend Geluid Maakt Bij Sturen


stuur van een nissan

Als je hoort dat je auto een bonkend geluid maakt bij het sturen dan weet je natuurlijk direct dat je problemen met de auto hebt. Echter, wat zijn nu eigenlijk de oorzaken van dit bonkende geluid, hoe kun je dit controleren en hoe ernstig is dit? Laten we je eerst een snel antwoord geven:

Een bonkend geluid tijdens het sturen kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn dat de stuurstang of stabilisatorstang versleten is. Een versleten vering of versleten borgringen van de vering zijn ook veelvoorkomende problemen.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder bespreken we de 7 oorzaken van een bonkend geluid bij het sturen. We duiken ook in de details, waar je het specifieke geluid aan kunt herkennen en hoe je dit controleert. Lees snel verder!

1. Versleten Stuurstang

Een slechte of versleten stuurstang kan een bonkend geluid veroorzaken als je aan het sturen bent. De stuurstang is verantwoordelijk voor het verbinden van het stuurhuis aan de spoorstang van de voorste wielen. In andere woorden, als je het stuur heen en weer beweegt dan beweegt de stuurstang de voorste wielen door de spoorstang te duwen of eraan te trekken. Dit zorgt ervoor dat je de goede richting opgaat.

Versleten stuurstangen zorgen er ook voor dat het stuur wat vertraagd of langzaam aanvoelt als je aan het sturen bent. Je zult ook krakende geluiden horen als je stuurt. De stuurstang is gebouwd om duurzaam te zijn en redelijk veel te doorstaan wanneer je over drempels of gaten in de weg heen rijdt.

Een stuurstang laten vervangen is over het algemeen geen klus die je zelf kunt doen tenzij je hier verstand van hebt. Verder zul je de auto na het monteren van de stuurstang opnieuw moeten laten uitlijnen en dat moet dus sowieso bij een garage gebeuren.

2. Beschadigde Stabilisatorstang

De stabilisatorstang is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat alle vier de banden op de weg blijven op het moment dat je een scherpe bocht maakt. Als je een ratelend of bonkend geluid hoort bij de voorste wielen dan kan een beschadigde over gebroken stabilisatorstang de oorzaak zijn.

Andere symptomen zijn onder andere een stuur wat niet helemaal meer reageert zoals het zou moeten zijn of speling tijdens het sturen. Daarnaast zal het voertuig ook niet meer de rijbeleving hebben die je hiervoor had.

Het vervangen van een stabilisatorstang is over het algemeen ook geen klusje wat je zelf kunt doen. Een garage zal hiervoor een bedrag van 60 tot 300 EUR rekenen om het op te lossen. Dit hangt van van hoe erg het euvel is en wat voor een soort auto je hebt.

3. Slechte Borgringen Voor De Vering

De vering in je auto zal hoogstwaarschijnlijk een groot aantal borgringen gebruiken om alles goed te laten functioneren. Na verloop van tijd zullen deze borgringen slijten. Dat is helemaal het geval op het moment dat je over slechte of niet-geasfalteerde wegen rijdt. Afhankelijk van de vering kunnen de borgringen verschillen in grootte en wat ze aankunnen.

Versleten of gebroken borgringen zijn een resultaat van een normaal rijgedrag. De borgringen zullen een bonkend geluid maken wat het typische ‘metaal-op-metaal’ geluid is. Dat geluid wordt vooral veroorzaakt op het moment dat je aan het sturen bent.

4. Gebroken Kogelgewrichten

De kogelgewrichten zijn verantwoordelijk voor het verbinden van de wielnaven aan de vering. Afhankelijk van het ontwerp kan er gewicht door de kogelgewrichten gedragen worden of niet. Hoe dan ook, gebroken kogelgewrichten hebben direct aandacht nodig. De voorste vering kan namelijk instorten als de kogelgewrichten besluiten compleet te breken.

Je kunt gebroken kogelgewrichten herkennen door verschillende vreemde geluiden van de auto als deze stuurt of accelereert. Het sturen zal misschien ook zwaar aanvoelen of je hoort een bonkend of schurend geluid aan de voorkant van de auto. Het kan ook zijn dat je het stuur wat voelt schudden.

5. Versleten Vering

De meeste moderne voertuigen maken tegenwoordig gebruik van veringen die gebruik maken van demping door middel van gas. Oudere auto’s en goedkope, compacte auto’s maken meestal gebruik van een hydraulisch systeem of een vering op basis van vloeistoffen. Als je een bonkend geluid hoort bij het sturen dan kan het zijn dat deze vering naar de knoppen is gegaan.

De makkelijkste manier om erachter te komen of de vering is versleten is door deze vanaf de onderkant te inspecteren. Als je merkt dat de vering barsten heeft of dat er vloeistof uit lekt dan heb je waarschijnlijk hier het probleem zitten. Als er veel olie uit lekt dan is het echt tijd om ze te vervangen.

Het vervangen van vering is over het algemeen niet heel goedkoop. De gemiddelde vering kost toch als snel 60 EUR en het vervangen van een veer duurt zo’n 1 a 2 uur. Per vering zit je dus al snel op 200 EUR.

6. Gebroken Homokinetsiche Koppeling

Als je auto voorwielaandrijving heeft dan maakt deze gebruik van een zogeheten homokinetische koppeling. De homokinetische koppelingen zijn verbonden aan de binnenste- en buitenste aandrijfas. De binnenste homokinetische koppeling zorgt voor een verbinding tussen de aandrijfas en de schakelbak. De buitenste homokinetische koppeling verbind de aandrijfas met de wielen. Hieruit blijkt al snel het belang van deze specifieke koppeling.

De homokinetische koppelingen zijn ontwikkeld om een hele lange tijd mee te gaan. In de meeste gevallen zul je deze dus niet zo snel hoeven te vervangen. Dat geldt helemaal als je elke 4 – 5 jaar een nieuwe auto koopt. Echter, als de bescherming van de koppeling kapot gaat dan is dat waar de ellende begint. Als je een bonkend of schurend geluid hoort tijdens het sturen (helemaal bij lage snelheden en parkeren) check deze koppeling dan zeker.

7. Beschadigde Of Versleten Stuurhuis

Tot slot kan het zijn dat het stuurhuis beschadigd of versleten is. Als je een krakend of bonkend geluid hoort tijdens het sturen dan kan het zijn dat het stuurhuis niet meer functioneert zoals het zou moeten. Als je rode vloeistof onder de auto ziet lekken dan is het waarschijnlijk de stuurbekrachtiginig die het begeven heeft.

Check hiervoor het vloeistofpeil van je stuurbekrachtiging. Als deze vloeistof te leeg begint te raken dan kan het ervoor zorgen dat het hele stuurhuis problemen begint te krijgen. Als je elektrische stuurbekrachtiging hebt check dan zeker het stuurhuis voor speling of beschadiging.

Nieuwste blogs